Žvelgiant iš istorinės perspektyvos, būtent per turgų iki Antro pasaulinio karo Lietuvoje plito naujovės ir mezgėsi socialiniai ryšiai tarp skirtingų to paties miesto visuomenės grupių: jeigu negali susitikti bažnyčioje dėl nevienodų religinių tradicijų, tai turguje bičiuliautis niekas netrukdė... Miesto šventė į vienį sujungė visus.
Festivalis aktualizuoja karą
Penktadienio vakarą Tauragės pilies menėse pristatyta vilniečio menininko Vladimiro Mackevičiaus šiuolaikinio meno paroda „Warning“. Parodoje pateikiami net 22 meno objektai: redimeidai, grafika, video performansai ir daiktinės jų dalys. „Juodasis Mackevičiaus kvadratas“ (2022, įvairaus kalibro iššautos kulkos, 37x37 cm) pirmąkart eksponuojamas Tauragėje Menų festivalyje „Kvadratu“ susišaukia su pagrindine festivalio geometrine kvadrato figūra. Šaudykloje iššautos kulkos tapo medžiaga meno objektui.
– Kare nepanaudotos kulkos nuo šiol tarnauja kultūrai, – sako parodos autorius. V. Mackevičius jau 10 metų domisi konflikto, anti-militaristine tema, šneka tamsiomis spalvomis apie šviesą, brutaliais elementais apie taiką. Projektas „Warning“ – tai gyva, vis pasipildanti naujais kūriniais ekspozicija. Tai aktyviai bendraujantis su žiūrovu projektas, šnekantis nepatogiu, kartais brutaliu kampu. Organizatoriai festivalio veiklas pradėjo aktualia, laikmetį atliepiančia paroda „Warning“, kuri Tauragės pilies menėse veiks iki liepos 31 d.
Simonas Kairys: paroda atspindi šios dienos kontekstą
Simboliniame Menų festivalio „Kvadratu“ starte dalyvavo LR Kultūros ministras Simonas Kairys, pasidžiaugęs, kad Tauragė kitais metais taps Lietuvos kultūros sostine. Ministrui labiausiai paliko įspūdį V. Mackevičiaus darbas „Taikus šūvis“ (2021, fotoaparatas Canon D30, medis, metalas, 10x46x14 cm), sufleruojantis apie šių dienų rykštę – dezinformaciją ir propagandą.
„Šiek tiek nesutikčiau, kad paroda atspindi istorinį kontekstą. Deja, ji atspindi šios dienos kontekstą ir turbūt atspindi artimiausios ateities kontekstą. Parodos autorius kviečia suprasti, kaip nesuderinami tarpusavyje dalykai pradeda derėti pačiu brutaliausiu būdu, koks jis yra įmanomas. <...> Iš esmės, jokia vertybė jokia laisvė raiškos, nuomonės ant melo pagrindų negali būti sukonstruota. Menininkai visada privalo kalbėti apie tiesą. Nes tą tiesą vieni bando užtušuoti, vieni bando pakeisti ir mes visi kartais bandome ją užmiršti arba įsivaizduoti, kad nepatogūs dalykai mūsų nedomina. Deja, karo tematika persmelkia ne vieną renginį, ne vieną kultūrinį vyksmą. Mūsų misija, pirmiausia, neužmigti patiems ir dar daugiau, apie tai garsiai pasakoti kitiems.“ – sakė LR Kultūros ministras Simonas Kairys.
Šių metų „Kvadratu“ tema – namai
Šįmet Menų festivalis „Kvadratu“ kalba apie namus, kuriuos, kaip parodė Rusijos pradėtas karas, kartais vis dar reikia ginti. Namai – tai fizinė, geografinė ir dvasinė vieta, namai tai būsena. Penki Tauragės fotografų klubo „Fotojūra“ nariai pasinėrė į fotomeninius namų ieškojimus. Gana netikėtoje erdvėje, leidžiantis prie Jūros upės užtvankos išeksponuota bendra tauragiškių serija „Namai“.
Kai kurie jų, pvz. Vytautas, Butkus, matyt, rėmesi turimais archyvais, nes publikavo nuotraukas iš 2019 m. Tačiau Sigitos Flaksienė kadruose jau yra užfiksuotos ir nuo karo pabėgusios ukrainietės. Tai reiškia, kad fotografuota jau atliepiant dabartines aktualijas, kurios nori–nenori įsigeria į menininko sąmonę net neplanuojant. Skausmas greta esančio paveikia: Sigita savanorystės pagrindais dirbo su moterimis, kurioms dabar reikia pagalbos.
Mortos Mikutytės kadruose justi tiriantis žurnalistės žvilgsnis. Lydinčiuose tekstuose, kurie buvo beveik prie kiekvienos nuotraukos, autorė gana aiškiai simpatizuoja atokioms vietovėms, iš kur kilę jos personažai. Įdomiai sužaidė upės Jūros fone Mindaugo Černecko nufotografuota jachta. Galėjai pamanyti, kad laivas iš nuotraukos tuoj persikels į upę ir nuplauks su stipresne srove po liūties. Juozo Petkevičiaus nuotraukose žmonės, ilgai tyrinėti. Puikiai išlaikytas balansas tarp teksto ir nuotraukos. Tiesa, vienas įdomus aspektas. Tauragės fotografų klubo „Fotojūra“ paroda „Namai“ susideda fotografija+tekstas. Tekstai prie nuotraukų labai papildo vaizdą, tad verčia permąstyti sinergiją tarp vaizdo ir tekstinės jo dalies, kuriose prabyla kūrėjų nufotografuoti žmonės.
Jono Viktoro Kalvano parke eksponuojama amerikietės Marna Goodrich Clarke nuotraukų serija „Senstant“, čia lyriškai pristatoma žmogaus „dvasios namų“, t.y. kūno senatvė. Ši nuotraukų serija yra 2021 m. KAUNAS PHOTO STAR finalininkė.
Atgimimo aikštėje greta miesto fontano L. Margaitytė ir M. Krivičius paroda „Atsisveikinimai“ – tai Menų festivalio „Kvadratu“ paskelbto fotografijos konkurso nugalėtojų serija, kurioje daugiausia vyrauja ilgesiu persmelkti peizažai. Kiek toliau nuo centro, Kartų parke šią vasarą yra eksponuojama Elenos Krukonytės paroda „Mano bendraamžių portretai“. Jos fotografijų epicentre jauni žmonės, gimę nuo 1995 iki 2001 metų. Autorė kalba apie jaunosios kartos tapatybės paieškas globalėjančiame pasaulyje.
Birželio 3 d. pradėjo veikti Menų festivalio „Kvadratu“ fotografijos parodos, keturios jų išeksponuotos Tauragės mieste, kuris vasaros metu bus fotografijos galerija po atviru dangumi. Menas, įsiliejęs į kasdienybę kelia klausimus apie šiuolaikinį grožį ir pamažu keičia miestiečių estetikos suvokimą – festivalio organizatoriai to ir siekia.
Daugiau šiuolaikinio meno Tauragės pilyje bus birželio 17 d.
Tą pačią dieną Tauragės pilyje Fotografijos galerijoje atidaryta Arūno Kulikausko paroda „Frozen frames/Jono portretai“. Susitikimas su autoriumi planuojamas birželio 17 d. Šią dieną Menų festivalis „Kvadratu“ kvies į pilį visai šiuolaikinio meno programai. Kaip dabar pastebi kultūros prodiuserė Goda Giedraitytė, dirbanti su regionų bendruomenėmis ir profesionaliojo meno sklaida, menininkai neatvažiuoja iki mažų miestų, o juo labiau į pasienio miestus. Tad greta buitinių atradimų per miesto šventę Tauragės krašto muziejus „Santaka“ siūlė apmąstyti į miestą „atvažiavusias“ profesionalaus meno skleidžiamas konceptualias idėjas – atidarytas ketvirtasis Menų festivalis „Kvadratu“.