Prisiminė grafikos studijas
Akvarelės liejimo techniką juvelyriškai įvaldęs S.Lysyj savo personalinę parodą „Akimirkos“ surengė Naujojoje Klaipėdos galerijoje. Šįkart joje nušvinta ne tik vienintelio Lietuvos uostamiesčio, bet ir Madrido, Barselonos, Venecijos, Paryžiaus, Londono, kitų garsių Vakarų Europos miestų, kuriuose menininkui pastaruoju metu teko lankytis ir darbuotis, vaizdai.
„Jo kūrybos motyvai – urbanistikos peizažai, miestų, gamtos objektai. Šlapiosios akvarelės meistras, puoselėdamas šios tradicinės technikos unikalumą, kuria savitą pasaulėvaizdį, kupiną jausmų ekspresijos, šviesos, drąsių spalvų. Jam būdingi gyvas potėpis, suvaldytas dažų žaismas, puošni ir pakili tapyba, preciziškumas, dėmesys detalėms ir tyčinis neišbaigtumas, atsitiktinumai“, – pristatydama S.Lysyj parodą pažymėjo galerijos vadovė Violeta Jusionienė.
Ukrainoje gimęs S.Lysyj prieš dešimtmetį persikėlė į Lietuvą, čia atrado ne tik naujų draugų, bet ir mylimą moterį. Kurį laiką darbavosi Klaipėdos jūrų uosto laivų statybos ir remonto įmonėse, o paskui prisiminė nebaigtas grafikos studijas Odesos dailės universitete. Pradėjęs lieti akvareles klasikine maniera įsijautė ir jau nebegalėjo sustoti – ilgainiui tapyba tapo jo pagrindiniu užsiėmimu.
Nuo 2014 metų S.Lysyj įsijungė į Lietuvos kultūros pasaulį, čia jau surengė dešimt parodų. Jo kūryba eksponuota Kinijoje, Honkonge, Indijoje, JAV, Švedijoje, Italijoje, Meksikoje, Baltarusijoje, Rusijoje, Ukrainoje.
Įspūdis, jausmai, įgūdžiai
Klaipėdiečio akvarelių paroda „Lietuva mano akimis“ pernai buvo pristatyta Seimo rūmuose. Menininkas dažnai kviečiamas į Europos ir viso pasaulio akvarelininkų tarptautinius plenerus – dirbo Prancūzijoje, Indijoje, Kinijoje, Švedijoje, Estijoje, Latvijoje, Armėnijoje.
„Mane žavi pats akvarelės liejimo procesas, technikos galimybės. Fiksuoju tai ką matau pagal savo nuotaiką ir būsenas. Tai gali būti melancholija, nuostaba, džiaugsmas. Perteikti emociją meno kūrinyje yra kur kas svarbiau nei atkartoti pastato sienų ornamentiką – tada akvarelė virsta nedidele istorija. Kai lankausi užsienyje, įkvepiančių, žadą gniaužiančių įspūdžių užtenka su kaupu“, – savo kūrybos laboratoriją atskleidžia S.Lysyj.
Akvarelė, pasak jo, yra greito įspūdžio, emocijų ir dailininko įgūdžių tvarinys: „Studijoje paveikslą pradedu anksti rytą, o vakarop jau reikia baigti. Kartais nuo molberto nesitraukiu ištisą dieną, reikia viską tiksliai apskaičiuoti kaip fotografijoje ryškinant negatyvus: iš pradžių atsiranda lengvi, vos įžiūrimi kūrinio kontūrai, paskui vaizdas vis tirštesnis, sodresnis, pilnesnis“.
S.Lysyj – aktyvus tradicinės akvarelės liejimo technikos populiarintojas, meistriškumo pamokas organizuoja Lietuvoje ir visame pasaulyje. Nuo 2015 metų jis yra Fabriano (Italija) festivalio atstovas Lietuvoje, Tarptautinės įtalų akvarelininkų akademijos narys. Pernai tapo ir JAV akvarelininkų draugijos (National watercolor society – NWS) asocijuotuoju nariu.
Akvarelėse – uostas ir laivai
Akvarelininkas neslepia kūryboje tykojančių pavojų ir nesėkmių: „Menininkams, kurie tapo paveikslus ant drobių aliejiniais dažais, paprasčiau – jiems nesunku pasitaisyti, o mums kiekviena klaida brangiai kainuoja – tik paklok ant šlapio popieriaus lakšto ne tokią spalvą, kūrinys akimirksniu sugadinamas, reikia viską pradėti iš naujo“.
S.Lysyj pleneruose akvareles lieja iš natūros, dirbdamas studijoje pasitelkia pagalbinę medžiagą: fotografijose užfiksuotus architektūros paminklų vaizdus, senus atvirukus, piešinius. Pandemija kūrėjo iš vėžių neišmušė, priešingai – paskatino labiau susikoncentruoti, apmąstyti tai, ką jau yra padaręs. Jo akvarelės tapo ramesnės, atsirado daugiau lyriškos nuotaikos, rudeniškų vaizdų.
Augęs prie Juodosios jūros menininkas neabejingas ir Baltijos ošimui. Jo kūryboje šmėžuoja Danės krantinės, tiltai, uostas, laivai, Kuršių marios. Naujosios Klaipėdos galerijos lankytojai susidomėję apžiūrinėjo Žemės rutulį apiplaukusios lietuvių jachtos „Ambersail“ atvaizdą.
„Nebuvo lengva nutapyti bangomis skriejantį didžiulį sportinį burlaivį. Norėdamas geriau pajausti greitaeigio laivo dvasią ir ją parteikti, bendravau su buriuotojais, jie man leido apžiūrėti jachą, įrangą“, – pasakojo akvarelėse užfiksuotų marinistikos akimirkų autorius.
Išaukštintas Biržos tiltas
Klaipėdiečio S.Lysyj darbai pripažinti geriausiais tarptautiniuose akvarelininkų konkursuose „Aburawash Prize” ir „Best of Landskape – GAWA International watercolor”, Meksikoje vykusioje parodoje. Jis tapo tarptautinio forumo JAV (San Diego Watercolor Society’s 40th International Exhibition) ir Turkijos Bornova mieste surengtos parodos laureatu.
„Meksikoje konkurso rengėjams krito į akį mano nutapytas istorinio Biržos tilto Klaipėdoje atvaizdas. Man pačiam tai buvo staigmena. Gaėčiau tik spėlioti, kodėl vertintojų nesudomino kito dailininko akvarelė, vaizduojanti garsųjį Londono simbolį – pasaulyje bene labiausiai atpažįstamą pakeliamąjį Tauerio tiltą“, – šypsojosi presitižinio konkurso laurus nuraškęs autorius.
Tarptautinėje arenoje S.Lysyj vardas jau skamba. Pernai jis pasirodė dar viename tarptautiniame renginyje – dalyvavo JAV akvarelininkų, Didžiosios Britanijos karališkosios jūrų menininkų draugijų ir Karališkojo dailės instituto galerijos surengtoje metų parodoje.