„Kultūra yra mano tėvynė“, – sakė pats J.Mekas. Taigi MO muziejuje galima pamatyti dalį šios kultūros – J.Meko filmų kadruose užfiksuotą aplinką, draugus ir Niujorko gyvenimą.
„Atvirumas kitam ir pasauliui – unikali J.Meko savybė, kuri nuostabiai realizavosi visoje jo kūryboje. Tuo įsitikinti galima ir jo filmų kadruose, kurie eksponuojami MO parodoje. Kviečiame nepraleisti progos juos pamatyti“, – teigė Milda Ivanauskienė, MO muziejaus direktorė.
Ne vienas žymus veikėjas
J.Meko užfiksuotuose kadruose matomi Yoko Ono, Johnas Lennonas, Andy Warholas, Nam June Paikas, Elvis Preslis ar Jurgis Mačiūnas. Vis dėlto jie nėra tikslingai fiksuojami ir tampa bendro Niujorko kultūrinio konteksto dalimi. Visi jie buvo draugai, vieni kitų įkvėpėjai.
Pavyzdžiui, A.Warholas keletą mėnesių vis užeidavo į J.Meko loftą ir stebėjo jo veiklą. Tik tada J.Mekas sužinojo, kad pas jį lankosi JAV poparto žvaigždė. Mekas paskatino A.Warholą imti kino kamerą į rankas ir padėjo nufilmuoti vieną pirmųjų jo filmų „Imperija“ (1964 m.).
1964 m. Mekas dalyvavo Salvadoro Dalí surengtuose hepeninguose. O vieni pirmųjų Philipo Glasso pasirodymų Amerikoje buvo būtent J.Meko studijoje.
Kadruose – ir patys artimiausi
Šalia žinomų veikėjų visoje ekspozicijoje atsikartoja J.Meko vaikų Sebastiano ir Oonos, Meko žmonos Holly Melton atvaizdai. Tai dar kartą patvirtina, kad J.Mekas nesureikšmino herojų, kuriuos filmuoja. Kiekvienas žmogus jam buvo įdomus, unikalus ir vertas užfiksuoti.
„J.Meko kūryba yra labai asmeniška, jautri, tačiau taip pat ir labai universali. Filmuodamas ir fiksuodamas savo kasdienybę jis prabyla ir apie universalius dalykus, su kuriais dažnas gali susitapatinti“, – pasakojo Deima Žuklytė-Gasperaitienė, parodos kuratorė.
Atsidurti lyg kino juostoje
MO muziejuje eksponuojami J.Meko filmų kadrai sukelia filmo įspūdį – mažosios salės siena sukonstruota kaip teatrinė užuolaida su klostėmis, o kadrai eksponuojami nenutrūkstamai, lyg kino juosta.
Lankytojas čia gali netikėtai pamatyti ir save. Tarp parodoje eksponuojamų kadrų įterpti veidrodžiai, kuriuose žiūrovai gali išvysti save, įsiterpiančius į „mekišką“ kasdienybę.
Visos parodos veikimo laikotarpiu tai buvo bene dažniausiai pasitaikęs nuotraukų kadras – lankytojai įamžino save kartu su J.Meko kadruose užfiksuotais asmenimis.
Parodos kuratoriai: Edmondas Kelmickas ir Deima Žuklytė-Gasperaitienė, ekspozicijos autorius – Gytis Skudžinskas, kadrus atspaudė – Arūnas Kulikauskas.