Kauno paveikslų galerijoje veikia tradicinė paroda „Geriausias metų kūrinys“. Joje po vieną savo darbą, sukurtą per praėjusius metus, pristato įvairių sričių profesionalūs Kauno menininkai.
Ši paroda kasmet sulaukia daugybės lankytojų, nes jie gali rinkti labiausiai patikusį kūrinį. Kas laimės publikos bei profesionalių meno vertintojų prizus, paaiškės vasario 16-ąją.
Kol kas smalsu pasidairyti, kuo šį kartą bando suintriguoti kūrėjai.
Plūsta šimtai lankytojų
Kauno paveikslų galerijos darbuotoja Vitalija Rėklytė sakė, kad kauniečiai labai domisi paroda „Geriausias metų kūrinys 2019“.
„Paroda veikia jau kelias savaites. Vieną sekmadienį joje apsilankė net 600 žmonių. Kitomis dienomis smalsuolių taip pat nestinga“, – sakė V.Rėklytė.
Galerijos atstovė pastebėjo, kad vieni iš karto traukia prie ekspozicijos centre pastatytos skulptūros „Su meile 2“, kuri vaizduoja vyrą ir moterį, laikančius žąsis.
„Kiti sustoja prie apvalaus tuščiavidurio objekto „Portalas“. Ne visi žino, jog jis turi ir specialiųjų efektų, todėl tenka demonstruoti, kad į jį kyštelėjus ranką kūrinys ima blyksėti ir skleisti gaudesį. Išvydę tai visi šypsosi“, – pasakojo V.Rėklytė.
Daugelis ieško jau žinomų autorių ir smalsauja, kas ką praėjusiais metais sukūrė.
Darbas primena „trikojį“
Viena didžiausių „Geriausio metų kūrinio“ parodos intrigų jau ne vienus metus yra tai, ką nutapė dailininkas Pranas Griušys, nes jo darbus publika net 7 kartus yra išrinkusi geriausiais.
Šiemet dailininkas pristato paveikslą „Bauda. Senatvė viršijo leistiną greitį“. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tapytojas įamžino pastarųjų mėnesių aktualiją – policijos „trikojį“. Iš tiesų darbo atsiradimo istorija ir prasmė kiek kitokia.
P.Griušys sakė, kad drobę nutapė prieš pusmetį, kai apie „trikojus“ dar niekas nekalbėjo.
„Važiuodamas dviračiu Karaliaus Mindaugo prospekte pamačiau, kaip policija sustabdė automobilį. Iš jo išlipo senutė. Pagalvojau, štai pareigūnai sustabdė net senatvę, ir pats nurūkau toliau, kad senatvė nesustabdytų manęs“, – pasakojo dailininkas.
P.Griušys atskleidė, kad drobė yra apie žmones, kurie bijo ateinančios senatvės, ir apie tai, kad ir senatvėje galima elgtis nutrūktgalviškai.
Menininkai tarsi žaidė
Objektą „Portalas“, kuris pralinksmina parodos lankytojus, sukūrė keramikų pora Kristina Palauskaitė-Ramonaitienė ir Marius Ramonaitis. Menininkė pasakojo, kad tai jų bene pirmas bendras darbas per 10 metų.
„Mūsų kasdienybė susijusi su keramika, tad nusprendėme tarsi pajuokauti, patys tarsi persikelti į kitą realybę. Todėl iš metalo ir plastiko sukūrėme objektą, kuris dar ir šviečia, skleidžia garsus. Mums tai buvo tarsi žaidimas, todėl ir parodos lankytojams siūlome tiesiog pažaisti“, – kūrinio idėją aiškino keramikė.
Labiausiai visų apžiūrimą skulptūrą „Su meile 2“ sukūrė skulptorius Evaldas Pauza. Menininkas savitai pavaizdavo tarpukariu Lietuvoje buvusią žąsų krizę.
„1934 metais Lietuvoje kilo žąsų krizė, nes mūsų ūkininkų užaugintų paukščių nepirko užsienio šalys. Lietuvos Vyriausybė nurodė kiekvienam miestiečiui, nelygu gaunamos algos dydis, nupirkti tam tikrą skaičių šių paukščių.
Kai kurie žąsų nepirkdavo, ūkininkams sumokėdavo už tai, kad jie tik duotų popierius, jog jie žąsis neva įsigijo“, – tokia istorija įkvėpė skulptorių meistriškai ir drauge su subtiliu humoru sukurti moters ir vyro skulptūras su žąsimis po pažastimis.
Ne mažiau žaismingas yra ir kito skulptoriaus – Vytauto Umbraso – darbas „Atia“. Menininkas iš medžio „nulipdė“ nedidelį besmegenį ir nudažė jį juodai. Šią šiltą žiemą pajuodęs medinis besmegenis kelia šypseną ir užuojautą.
Žinomi kūrėjai vietą užleido jaunimui?
Kristina Civinskienė
Menotyrininkė
„Paroda „Geriausias metų kūrinys“ rengiama nuo 1999 metų.
Šiemet joje darbus pristato 93 autoriai. Daugiausia tai tapybos darbai, bet yra ir skulptūrų, stiklo, tekstilės, kitų meno žanrų darbų.
Nuolatiniai parodos lankytojai greičiausiai pastebės, kad joje nedalyvauja kai kurie žinomi Kauno kūrėjai, daugiau jaunųjų menininkų darbų.
Taip yra dėl to, jog vieni nori vietą užleisti jauniesiems menininkams, kad jie galėtų parodyti save. Kitiems prisistatyti tik vienu meno kūriniu sudėtinga, savo kūrybą jie siekia parodyti rengdami personalines parodas.“