Vilniaus „Vartų“ galerijoje atidaryta paroda „Budrūs daiktai“ – pirmasis dizainui skirto ciklo renginys. Pasak galerijos įkūrėjos Nidos Rutkienės, galerininkai senokai atkreipė dėmesį į ambicingą jaunų dizainerių kūrybą, tačiau tik dabar ryžosi pristatyti ją parodų salėse.
Bendradarbiaudama su Lietuvos ir užsienio dizaineriais bei kuratoriais „Vartų“ galerija planuoja šalia įprastinių šiuolaikinio meno parodų kasmet surengti bent vieną autorinių dizaino kūrinių parodą.
Ir patrauklu, ir patogu
Parodoje „Budrūs daiktai“ – dešimties įvairių šalių autorių dizaino projektai. Dauguma parodos dalyvių yra studijavę prestižinėje Eindhoveno dizaino akademijoje Olandijoje, kurioje mokėsi ir abu parodos kuratoriai – Vytautas Gečas ir Marija Puipaitė. Šį kartą jie – ir kuratoriai, ir parodos dalyviai.
„Parodoje pirmiausia norėjome parodyti autorinio dizaino įvairovę. Todėl šalia lietuvių dizainerių kūrinių galima pamatyti ir Japonijos, Prancūzijos, Ispanijos ar Belgijos menininkų darbus“, – sakė M.Puipaitė.
Nors iš pirmo žvilgsnio parodos eksponatai labiau panašūs į skulptūras nei į baldus, daugumą jų puikiai galima įkomponuoti į būsto erdvę. Ant fotelių ar kėdžių galima patogiai sėdėti, o į stelažą, sukonstruotą iš aliuminio lakštų, patogu susidėti daiktus.
Baldai svajonių būstui
„Mes su V.Geču rinkdamiesi kūrinius parodai juokavome, kad nesunkiai galima įsivaizduoti, kaip turėdami neribotą biudžetą renkamės baldus savo namams“, – šypsodamasi kalbėjo kuratorė.
Ji norėjo parodyti žiūrovams, kaip dizaineriai mato kasdienę mūsų aplinką: jie iškart pastebi įdomesnes detales, medžiagas, iš kurių sukurti daiktai, ir patį daiktą – baldą, indą – tarsi gyvą organizmą.
„Visi turime sentimentų mus supantiems daiktams. Kartais baldas gali būti ir nepatogus, bet jo nesinori atsisakyti, nes jis gražus ar susijęs su prisiminimais. Būtent tą kiekvieno daikto individualumą ir norėjosi pristatyti žiūrovams. Juk parodoje pripučiamieji baldai virsta ilgaamžiais odiniais, o ventiliacijos vamzdžių nuopjovos suformuoja patogų fotelį“, – pasakojo M.Puipaitė.
Baldai taip pat turi savo charakterį, ir dizaineriai pasistengė jį atskleisti. Vienoje salėje galima rasti spintelę, kurios lentynos – kiauros, o pabandžius uždaryti vieną durelių pusę atsidaro kita.
Apie magišką santykį
Parodą pristatęs menotyrininkas E.Gerasimovičius sakė, kad šiuolaikiniam dizainui labai aktuali tvaraus pasaulio idėja. Kai žmogus jau nebėra gamtos ar jį supančių daiktų valdovas, naudojantis juos savo reikmėms ir beatodairiškai naikinantis.
Šiuolaikiniams dizaineriams žmogus – harmoninga jį supančios aplinkos dalis, jo santykis ne tik su šalia esančiais žmonėmis, bet ir su daiktais yra ne instrumentinis, o etiškas. Juk gana dažnai kasdienybėje su negyvais, bet mums mielais daiktais elgiamės kaip su gyvais – paglostome, rūpinamės.
„Tai rodo, kad mūsų viduje vis dar glūdi tas iš senovės atėjęs magiškas santykis su daiktais – kaip su totemais ar amuletais. Todėl labai įdomu pabandyti ištraukti jį į paviršių, kad galėtume kitaip pamatyti įprastus daiktus“, – svarstė menotyrininkas.
Puikus to pavyzdys – japonų menininkės Satomi Minoshimos sukurti indai – į subtilias vazas panašūs keraminiai stiprintuvai mobiliesiems telefonams. Jų šaknys siekia senovės Romos laikus, kai moliniai indai romėnų teatruose buvo naudojami garsui sustiprinti.
„Kiekviena parodos salė – tarsi mažas daiktų spektaklis. Tarsi baldai, ištrūkę iš savo funkcijų vergijos, veiktų ką nors visai kita, kas žinoma tik jiems patiems. Todėl ateiname ne į dizaino parodą, o į svečius pas daiktus“, – kalbėjo E.Gerasimovičius.
Visi parodoje eksponuojami kūriniai pagaminti pačių autorių. Jų tiražas nedidelis (iki 10 vienetų), o kai kurie – vienetiniai.
Šalia dizaino parodos „Vartuose“ galima rasti ir kamerinę autorinės juvelyrikos ekspoziciją. Tad ieškantys Kalėdų dovanų gali įsigyti ne tik garsųjį Vilniaus „Vamzdį“ primenantį foteliuką ilgiems žiemos vakarams, bet ir įspūdingus auskarus mylimajai.