Auksas ir šėtono pagundos
Klaipėdietės N.Poškutės-Jukumienės parodoje „In Gold We Trust“ („Auksu mes tikime”) akcentuojama išskirtinė tauriųjų metalų reikšmė – auksas ir sidabras nuo seniausių laikų gundo ir kvaišina žmones, įplieskia pavydą, peraugantį į kruviną nesantaiką, privedantį iki brolžudiškų karų.
Ryškiausiu savo parodos akcentu autorė pasirinko auksą - brangiausią metalą, kurio vertė žmonėms primena turtą ir prabangą. Tačiau šėtoniškos Mefistofelio ištarmės „Vien tik auksas valdo mus“ menininkė nesureikšmina.
Priešingai – juvelyrikos meistrė siūlo nepasikliauti šėtono pagundomis - nesivadovauti sustabarėjusiomis nuostatomis, kritiškai vertinti amžinų aukso karštligių, kurioms gydyti jokių vakcinų dar neišrasta, proveržius.
„Dangstymasis pseudonimais, auksu padengtų valiutų kursų pasaulio biržose pokyčiais, melagingi žiniasklaidos pranešimai atveda į akistatą su savimi ir su auksu", - pristatydama savo kūrybą sakė N.Poškutė-Jukumienė.
Nuo malonumų iki absurdo
Pritemdytose KKKC erdvėse paslaptingai eksponuojamas 24 karatų auksas dominuoja tiktai kaip materija, kurią turtuoliai gali įgyti greitai ir efektingai, kaip ir visa kita šiuolaikinėje vartotojų visuomenėje.
„Kokia liekamoji aukso vertė, gal tai tik trumpalaikė fikcija, tik miražas be perspektyvų? Kiek aukso reikia, kad žmogus pajustų jo vertę ir būtų laimingas?“, - su Mefistofeliu mėgina diskutuoti N.Poškutė-Jukumienė.
Žiūrovams primenama, jog auksas – ryškiai geltonas taurusis metalas, minkštas, tąsus ir kalus, lengvai ištempiamas aukso viela, išplojamas plonyčiais peršviečiamais lakštais. Auksas išsilydo 1064.33,5 Celsijaus laipsnių temperatūroje.
Prabangių aksesuarų kūrėjų terminai, technologijos nėra vartotojams labai įdomi tema. Supratimas apie juvelyrikos meną, pasak N.Poškutės-Jukumienės, kinta arba yra įgyjamas tik nuolat save edukuojant.
Surengusi ne „vitrininę” savo naujausių kūrinių parodą autorė stengiasi žiūrovus panardinti į mįslingą juvelyrikos pasaulį, kuriame jie gali patirti daug emocijų – nuo malonumo iki absurdo.
Platus vertybių spektras
Užsimojusi plėsti tradicinės juvelyrikos suvokimo ribas, N.Poškutė-Jukumienė eksponuojamus objektus išradingai jungia su vaizdais ir garsais. Ryški ekspozicijos dalis - aukso dirbiniai, kuriuos ji pristato kaip nykstančių vertybių inkliuzus.
Aukso dirbiniai komponuojami netgi su plytgaliais, Klaipėdoje nubyrėjusiais nuo pačio gražiausio XIX a. pabaigos gotikinės architektūros pastato Liepų gatvėje fasado – nudrengto ir begėdiškai apleisto istorinio pašto.
Stulbinantis naudojamų medžiagų kontrastas, be kita ko, atspindi ir kūrėjos pilietinę poziciją, jos požiūrį į gyvenimo vertybes - kūriniuose išaukštinamas kultūros paveldas blukina aukso vertės prisiminimus.
„Žiūrovus kviečiu mąstyti, matyti, girdėti, nors tai, ką rodau, nesunkiai atpažįstama. Ši paroda apie įvairias įmanomas aukso vertes - menamas, esamas, įgyjamas“, - per atidarymą kalbėjo N.Poškutė-Jukumienė.
Naujas žingsnis kūryboje
Estetiškai derinanti taurias ir kasdienes medžiagas menininkė neslepia savo tikslų provokuoti: „Pristatau žiūrovams savo patirtį, galimas turinio variacijas gilesniame filosofinių ir socialinių poteksčių kontekste“.
KKKC vadovas ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius parodą „In Gold We Trust“ apibūdina kaip skirtingų, bet į visumą susiliejančių šiuolaikiško juvelyrikos meno objektų instaliaciją, kur auksas žiba ir pelenuose.
„Tokia ekspozicija gali sukelti netikėtų, net ir prieštaringų asociacijų. Parodoje juvelyrika reflektuoja kaip materialių vertybių išraiška ir kaip nišinė vaizduojamojo meno sritis“, - pažymėjo KKKC vadovas.
Auksakaliai ir kiti juvelyrikos kūrėjai N.Poškutės-Jukumienės parodą įvertino kaip naują žingsnį jos kūryboje.
KKKC Parodų rūmai. „In Gold We Trust“ N.Poškutė-Jukumienė. Ekspozicija veiks iki 2019 m. lapkričio 10 d.