Skirtingus kūrybos etapus atspindinčioms parodoms 46-erių menininkas pasirinko Pažaislyje veikiantį Svetingumo kompleksą „Monte Pacis".
„Dichotomija“, – taip sutuoktinio parodų Kaune koncepciją apibūdina Skaidrė Vainikauskaitė-Tomaševičienė. Šiuo graikiškų žodžių junginiu nusakomas kokios nors visumos padalijimas į dvi priešingas dalis.
Svetingumo kompleksas „Monte Pacis" įsikūręs barokiniame Pažaislio bažnyčios ir vienuolyno ansamblyje, kuris yra labai simetriškas ir jam tiesiogiai taikyti dichotomijos sąvokos negalima, tačiau būtent savitas architektūrinis jo planas leidžia V.Tomaševičiaus kūrybą eksponuoti tarsi dvi atskiras to paties medžio šakas.
Kairiajame fligelyje įsikūrusi „Monte Pacis" restorano virtuvė, kurioje verda aistros, vyksta ugningos diskusijos, todėl neatsitiktinai čia bus eksponuojama naujausia Vytauto personalinė paroda „Pašnekesiai wirtuvėje“.
Ją rugsėjo ir spalio mėnesiais jau matė Vilniaus ir Klaipėdos meno mylėtojai. Pagrindinė šios parodos tema – kasdieniai pašnekesiai, gimstantys žvelgiant pro autoriaus gimtojo Lazdynų mikrorajono, kadaise laikyto itin prestižine vieta gyventi, daugiabučio langą.
Autoriniu skaitmeninio impresionizmo stiliumi kuriami pasakojimai išsaugo V.Tomaševičiui būdingas drąsias spalvas, konkrečias, apčiuopiamas formas ir detales, tačiau šį kartą autoriui vien tapybos maža: ją papildo „Kvapų namų“ sukurtas Naujojo Vilniaus kvapas ir žiniasklaidos bei literatūros tekstų ištraukos.
Pavyzdžiui, viena jų pasakoja apie kaunietę, 2002 metais loterijoje laimėjusią prašmatnų automobilį „Ferrari“. Tekstą lydintis paveikslas vaizduoja autoriaus vaikystės krepšinio aikštelę – savotišką šių dienų šventorių – su išsižergusiu pavykusio gyvenimo simboliu ferariu, kurio masyvus juodas siluetas užgožia nemažą dalį kūrinio erdvės.
„Ateina laikas, kai pradedi sakyti tai, ką galvoji“, – sprendimą nuo lengvai atpažįstamo dekoratyvaus stiliaus pereiti prie socialinės kritikos prisotintų nūdienos apmąstymų grindžia pats autorius.
„Sakyčiau, ši paroda labai asmeniška: tiek dėl viename iš paveikslų šviečiančios W raidės, tiek dėl išėjimo, išvietinimo temos“, – prisipažįsta vidurinei lietuvių kūrėjų kartai atstovaujantis menininkas, turintis lenkiško kraujo.
Tiesa, pabrėžia savo darbais jokiu būdu nesiekiantis idealizuoti praeities, tik kviečiantis ją apmąstyti iš dabarties pozicijų.
Dešinėje Svetingumo komplekso pusėje, solidžioje brandžiojo baroko stiliaus Fundatorių salėje, puoštoje freskomis bei itin vertingais originaliais M.A.Palonio paveikslais, žiūrovas išvys V. Tomaševičiaus darbus iš ankstesnio, itin dekoratyvaus, psichologizmais persmelkto kūrybos etapo.
Juos pristatys Žmonos galerija – autoriaus sutuoktinės, komunikacijos specialistės S.Vainikauskaitės-Tomaševičienės specialiai Vyro darbams sukurta virtuali erdvė, kurioje šeimininkauja ironiškas paikos Žmonos personažas.
„Žmona stengiasi ŽMOniškai kalbėti tiek apie Vyro kuriamą meną, tiek apie šiuolaikinius meno reiškinius apskritai. Be to, kadangi gyvenamosios aplinkos jaukumu rūpinasi būtent žmonos, Žmona padeda joms namuose prisijaukinti profesionalių menininkų kūrinius“, – monogalerijos idėją glaustai pristato įkūrėja.
Istorikės ir žurnalistės išsilavinimą turinti Žmona, kalbėdama apie Vyro kuriamą meną, kategoriškai vengia įmantrių išvedžiojimų ar sudėtingų aiškinimų. Vyro parodose ji rengia specialias pažintines ekskursijas, kuriose apjungia per 25-erius kūrybinio darbo metus įgytas profesines patirtis.
Istorinės įžvalgos, keisti sovietmečio nutikimai, tik jiedviem su Vyru žinomos kiekvieno kūrinio atsiradimo aplinkybės kuria šmaikštų, o drauge žiniomis praturtinantį pasakojimą, kurį žiūrovai atsisveikindami įvertina plojimais.
„Vienas iš tūkstančių meno apibrėžimų sako, kad menas yra menininko per save perkošta realybė. Būtent – per save, net jeigu kurtum galvodamas apie kitą. Todėl jeigu viską darai labai nuoširdžiai, žmonės tavo darbuose atpažįsta dalį savęs. Nes sąžiningas menas yra paveikus. Rasis, kas žvelgdamas į mano darbus atpažins tą atsisveikinimo, išėjimo, permainų nuotaiką ir pasijus truputį panašiai kaip aš", - neslėpė parodos autorius V.Tomaševičius.