Romualdo Požerskio fotografijų cikle „Atlaidai“ – ne vien keistas maskaradas
Tomas Pabedinskas
2018-07-19 17:55Ketvirtadienį, liepos 19 d., Kauno fotografijos galerijoje atidaryta Romualdo Požerskio paroda „Atlaidai“. Ji skirta Virginijos Požerskienės atminimui.
Atlaidus R. Požerskis fotografavo 1974–2001 m. ir apkeliavo įvairias Žemaitijos bei Dzūkijos vietoves, tačiau nuostabos jausmas, kitoniško pasaulio įspūdis išliko visame fotografijų cikle. Dokumentiniu požiūriu vertingus laiko ženklus Požerskis atrado ne tik sakraliniame, bet ir labiau žemiškame atlaidų vyksme: bendraujant skirtingoms kartoms, pasiruošiant apeigoms ir švenčiant, kai jos baigiasi.
Vis dėlto, atkreipęs dėmesį į archajiškas Lietuvos kaimo tradicijas ir neprarasdamas fotografui tokio svarbaus gebėjimo stebėtis fiksuojamu gyvenimu, Požerskis savo darbuose neparodė atlaidų tik kaip keisto maskarado, vykstančio pačiam autoriui nepažįstamoje sociokultūrinėje aplinkoje.
Fotografo vaidmuo šiuo atveju neapsiribojo beaistriu „etnologiniu“ stebėjimu. Jam pavyko atrasti asmeninį emocinį ryšį su savitu lietuviško kaimo pasauliu ir priartinti jį prie plataus žiūrovų rato. Fotografijose įamžintas gyvenimas paradoksaliai virto (įsivaizduojama) kolektyvine patirtimi, įkūnyta ryškiausia – socialinių ritualų ir religinių apeigų – forma.
Požerskio darbuose įamžinti žmonės, jų tipažai ir laikysena, tradicijos ir gyvenimo būdas yra daugiau nei tik nepažįstamųjų gyvenimo nuotrupos. Atlaidų cikle jos sudaro vientisą lietuviškumo vaizdinį. Nors žmonės į atlaidus susiburia tik trumpam ir dvasinė bendrystė bei socialiniais ryšiais pagrįstas bendruomeniškumas čia taip pat patiriami tik laikinai, tačiau fotografija išsaugo šios patirties ženklus ir sukuria ilgiau išliekantį bendros tapatybės, su tautine kultūra siejamo lietuviškumo pagrindą.
Autorius, kaip ir ne vienas kitas lietuvių fotografas, savo kūryboje sujungęs humanistinį pasaulėvaizdį su lietuviškų tradicijų motyvais ir visa tai apgaubęs šventiškumo aura, atrodytų, sukūrė fotografijų ciklą, išsiskiriantį ir tarptautiniame fotografijos kontekste. „Atlaidai“ įtikina, kad fotografui pavyko atrasti savitą mažą pasaulį, kurio ribas ženklina konkretus istorinis laikotarpis ir socialinės, kultūrinės bei politinės aplinkybės.
Parodos rėmėjas – „EPSON Lietuva“.
Paroda veiks iki rugpjūčio 24 d.