Menas be makaronų užsimojo pakeisti kultūros kainodaros pasaulį

2017 m. gruodžio 21 d. 15:01
Goda Smilingytė
Internete apstu meno portalų, tiklaraščių, pardavimo platformų, tačiau meno kūrinių reitingavimo platforma yra tik viena. Niujorke startavęs pelno nesiekiantis projektas curatious.com gali įnešti nemažai sumaišties į mistika ir streotipais apgaubtą meno vertinimo ir kainodaros pasaulį. 
Daugiau nuotraukų (4)
Apie tai, kaip curatious.com žada pakeisti meno pasaulį, pasikalbėjome su šios platformos įkūrėja, niujorkiete kolekcininke Holly Hager.
 – Papasakokite apie save ir savo santykį su menu. Kodėl nusprendėte kolekcionuoti?
– Mane visuomet traukė menas, tačiau augau labai griežtoje krikščioniškoje šeimoje, kurioje menas buvo laikomas atgrasiu ir nuodėmingu. Vėliau, jau būdama suaugusi, nedrįsdavau eiti į muziejus. 
Tačiau kai susipažinau su dabartiniu savo vyru, situacija pasikeitė – pradėjau kolekcionuoti meno kūrinius. Mus siejo daug konceptualių ir estetinių interesų, pavyzdžiui, abu nebuvome religingi, tačiau abu ilgą laiką iki mums susitinkant kolekcionavome su religija susijusius objektus. 
Mano vyras kurį laiką gyveno Pekine, tuo metu kinų šiuolaikinis menas buvo pakilime. Aš tiesiog įsimylėjau savo bendraamžių Kinijos menininkų darbus. Augdami maoizmo idėjų persmelktoje Kinijoje jie turėjo tapti visiškai kitokiomis asmenybėmis nei aš, užaugusi vidurinės klasės Amerikoje, tačiau nepaisant šių skirtumų, jų darbai atskleidė mus siejančią gilią bendrystę. Šie darbai nepaprastai įkvepia ir pakylėja, ypač dabar.   
– Kaip savo sukurtą meno reitingavimo portalą curatious.com apibūdintumėte vienu sakiniu?
– Tai menas be „makaronų“ (angl. „Curatious is art without the bullshit“).
– Kaip kilo idėja sukurti šią platformą?   – Žmonėms reikia meno, tačiau meno pasaulis gali būti bauginantis. Norėjau, kad daugiau žmonių meną įsileistų į savo kasdienį gyvenimą.  
Nors meno yra daug, jis gali atrodyti nepasiekiamas. Yra labai daug gerų meno kūrinių. Aš visada randu kūrinių, kurie man labai patinka, tačiau negaliu visko įsigyti. Susiduriu su apsisprendimo dilema, nežinau kurį iš patinkančių darbų rinktis. 
Pradėjusi kolekcionuoti ieškojau nešališko gido, kuris padėtų priimti sprendimą. Neradau įrankio, kuris padėtų įvertinti kūrinio svarbą, ne tik investicinį potencialą. Taigi tokį įrankį sukūriau pati.
– Kaip veikia curatious.com?   
– Tai yra meno pardavimo kainų duomenų bazė, veikianti kaip žaidimas.
– Jūs ir patyrę meno ekspertai vertinate meno kūrinius. Vertinama pagal keturis kriterijus – tai rezonansas (emocinis įspūdis, keliamos mintys), profesionalumas, išskirtinumas ir atpažįstamumas (žvelgiant į visą menininko kūrybą). Kai įvertinate meno kūrinį, atskleidžiama jo kaina. Savo reitingus galite palyginti su ekspertų ar draugų vertinimais.   
– Kuo ši platforma skiriasi nuo kitų kūrinių vertinimo platformų, pavzydžiui IMDB ir „GoodReads“?
– Pirmenybę teikiame profesionalų vertinimams. Visi gali naudotis šia platforma nemokai, bet ne visų reitingai vienodai svarbūs. Tam, kad mūsų reitingai būtų patikimi, nepriklausomų ekspertų vertinimams suteikiame didesnį svorį nei bendram vartotojų vidurkiui. 
Sistema veikia taip, kad galėtume išvengti subjektyvumo. Juk žinote, kaip būna su reitingavimu. Yra tokia kategorija žmonių, kurie kažką vertina, kai yra labai patenkinti arba kai kažko labai nekenčia, todėl dažniausiai internete skelbiami reitingai yra labai pakrypę į vieną ar kitą pusę ir nelabai informatyvūs.
70 proc. vertinimų internete paskelbia žmonės, kurie apskritai kažkam priskyrė reitingą tik 5 ar mažiau kartų.   Curatious.com skelbia objektyvų, vieningą meno kūrinių vertinimą, o jūs galite spręsti, ar sutinkate su tuo, ar ne. 
– Kodėl meno pasauliui reikia šios platformos? Ir kam meno pasaulyje jos reikia labiausiai?
– Pirmasis klausimas nesudėtingas, tačiau antrasis išties nelengvas.   Mūsų tikslas – suteikti galimybę geriausiems darbams būti įvertintiems, nesvarbu, ar menininkas turi ryšių Niujorke ar dirba samdomą darbą Namibijoje. Jei kitas, moteriškos lyties Basquiato lygio talentas iki šiol būtų gyvenęs Indijos kaime, vargu ar pasaulis galėtų ją atrasti. 
Sudėtinga vienareikšmiškai atsakyti kam curatious.com platformos reikia labiausiai. Menininkams labai sudėtinga susikurti kolekcininkų bazę. Iš dalies taip yra todėl, kad mažesnės galerijos, kurios paprastai dirba su jaunais, dar nežinomais talentais, turi ribotus resursus.
Tačiau kita vertus, naujieji kolekcininkai ir studentai turi turėti daugiau galimybių susipažinti su menu. Net ir patyrę kolekcininkai gali pasimesti tarp didelio, šiandien sukuriamo meno kūrinių skaičiaus. 
Didžiausias curatious.com privalumas – ši platforma visiems meno rinkos dalyviams suteikia tai, ko jiems vieniems iš kitų reikia, kad menas galėtų klestėti.
– Kas yra jūsų ekspertai ir kaip juos atrenkate?   
– Ekspertus atrenkame pagal jų pasiekimus meno pasaulyje, tačiau eksperto statusą galite gauti ir jūs, jei įvertinsite didelį kiekį meno kūrinių ir vertinimai patvirtins, kad suprantate meną. 
Mūsų ekspertai yra kritikai, menininkų atstovai, kuratoriai, meno istorikai, galeristai ir profesionalūs dailininkai.
– Meno rinka nemėgsta atskleisti meno pardavimo kainų, tačiau jūsų portale galime sužinoti tiek garsių, tiek mažai žinomų menininkų darbų kainas. Iš kur atkeliauja ši informacija?
– Internetinių meno portalų augimo banga laužo meno rinkos uždarumą. 88 proc. internetu perkančių kolekcininkų neįvykdys sandorio, jei kaina neskelbiama ir ją galima sužinoti tik užklausus. Mūsų duomenų bazė auga platformoje užsiregistravusių dilerių ir ekspertų dėka.   
Be to, mes įsikūrę Niujorke, kur kainų skaidrumą užtikrina įstatymai. Taigi pradėjome kaupti informaciją apie kainas palankioje aplinkoje ir po kelių metų jau turime mažmeninių meno kūrinių kainų duomenų bazę.   
– Ar manote, kad curatious.com paveiks meno rinką?   
– Labai tikimės, kad taip. Pagrindinė mūsų misija yra padaryti meno rinką sąžiningesne ir įtraukiančia daugiau dalyvių.
– Su kokiais didžiausiais iššūkiais iki šiol susidūrėte?
– Be abejonės, didžiausias iššūkis yra sugalvoti, kaip suartinti meno pasaulį ir meno rinką. Dauguma kolekcininkų, dilerių, meno ekspertų ir ypač menininkų turi ribotus resursus. Taigi turėjom pasiūlyti naudos visiems, kad meno pasaulio atstovams apsimokėtų skirti laiką mūsų platformai. 
Rekomendacijos ir kainų skaidrumas kolekcininkams. Informacijos apie meno kūrinius prieinamumas naujiems kolekcininkams ir studentams.
Išplėstinė paieška dileriams. Įrankis ekspertams, kurio pagalba jie galėtų reklamuoti savo paslaugas, gilintis į tam tikras meno sritis ir įtraukti studentus, o taip pat būdas menininkams atrasti pripažinimą. Tokia ekosistema gali veikti tik tada, kai laimi visi.
– Kokius tikslus jūsų komanda išsikėlė 2018-aisiais?   
– Norime, kad kitais metais kuo didesnis nepriklausomų ekspertų žinių bagažas taptų prieinamas kolekcininkams ir studentams. Šie kuratoriai, patarėjai, menininkų atstovai ir akademikai nuolat pirmieji atranda svarbius, nepripažintų menininkų darbus.
Globali platforma, kurioje jie gali pristatyti darbus ir stiprinti savo pozicijas rinkoje tikrai pakeis meno pasaulį į gerąją pusę. 
Menasdailėkuratorė
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.