Paroda „Sveikas, Paryžiau! Litvakų dailininkų keliais“ pasiekė Briuselį

2017 m. rugsėjo 29 d. 12:32
Lrytas.lt
Šią savaitę Lietuvos nuolatinėje atstovybėje Europos Sąjungoje įvyko Lietuvos nuolatinės atstovybės Europos Sąjungoje kartu su „Lewben Art Foundation“ ir Lietuvos kultūros institutu organizuojamos parodos „Sveikas, Paryžiau! Litvakų dailininkų keliais“ atidarymas.
Daugiau nuotraukų (3)
Parodoje pristatomi keturių litvakų, garsių l‘École de Paris atstovų, kūriniai iš „Lewben Art Foundation“ ir Lietuvos išeivijos dailės fondo kolekcijų. 
Pasak parodos kuratorės Vilmos Gradinskaitės, XX a. pr. kiekvienas dailininko karjerą pradedantis jaunuolis svajojo nuvykti į Paryžių, į meno Meką, kur privačiose studijose ir mokyklose, salonuose ir parodų galerijose, kavinėse ir naktiniuose baruose kunkuliuoja meninis gyvenimas, kur kiekvieną dieną gimsta nauja meno srovė. Paryžius ypač viliojo litvakus – žydų jaunuolius iš vakarinių Rusijos imperijos gubernijų, vėliau – iš laisvos Lietuvos.
Į Paryžių litvakai emigravo dviem bangomis. Pirmoji banga plūstelėjo prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Tada emigravo Vilniaus piešimo mokyklos mokiniai, tarp kurių buvo ir Pinchus Krémègne’is. Pasibaigus karui, jau Lietuvai tapus laisva šalimi, litvakų dailininkų bendruomenę Paryžiuje papildė Maxas Bandas ir Neemija Arbit Blatas.
Dauguma litvakų, gimę ir augę religingose žydų šeimose nedideliuose Rytų Europos miesteliuose – štetluose, atsinešė į Paryžių unikalią jauseną ir pasaulėžiūrą. Žydiškoji štetlo kultūra ir savitas tautinio meno supratimas litvakų kūryboje susipynė su moderniomis to meto Paryžiaus meno kryptimis – postimpresionizmu, kubizmu, futurizmu ir fovizmu. Ši sintezė ir suformavo l‘École de Paris – Paryžiaus mokyklos kryptį, dar vadinamą prancūziškuoju arba prancūziškuoju-žydiškuoju ekspresionizmu.
Litvakų dailininkų kelią Paryžiuje pristatanti paroda suteikia unikalią galimybę pamatyti keturių Lietuvos žydų kūrybą. Parodoje eksponuojami Pinchaus Krémègne’io (1890–1981), Maxo Bando (1900–1974), Neemijos Arbit Blato (1908–1999) ir Theo Tobiasse’o (1927–2012) kūriniai. Kiekvienas dailininkas savaip praturtino ir darė įtaką prancūziškojo ekspresionizmo raiškai.
Paroda veiks iki 2018 m. vasario 28 d. Parodos kuratorės: Ugnė Bužinskaitė, Vilma Gradinskaitė. Parodos koordinatorė – Giedrė Marčiulaitė. Parodos organizatoriai: „Lewben Art Foundation“, Lietuvos nuolatinė atstovybė Europos Sąjungoje
Partneris – Lietuvos kultūros institutas
* * *
VšĮ „Lewben Art Foundation“ – nevalstybinė institucija, administruojanti reprezentatyvią meno kolekciją, kurią sudaro Lietuvos ir užsienio menininkų kūriniai nuo XVIII a. pabaigos iki šių dienų. Be tapybos, sudarančios kolekcijos branduolį, didelę dalį užima skulptūros, fotografijos, grafikos darbai, videodarbai bei instaliacijos. Bendradarbiaudama su dailėtyrininkais, kuratoriais, menininkais ir įvairiomis kultūros bei meno organizacijomis, „Lewben Art Foundation“ organizuoja parodas, leidžia meno albumus.
„Lewben Art Foundation“ yra VšĮ Lietuvos išeivijos dailės fondo, kurio tikslas – sistemingai tyrinėti išeivijos dailę bei grąžinti kūrinius į tėvynę, steigėja. Lietuvos išeivijos dailės fondo administruojamą kolekciją sudaro Lietuvos išeivių darbai nuo XX a. pradžios iki šių dienų. „Lewben Art Foundation“ veiklą nuolat papildo nauji kultūriniai ir edukaciniai projektai bei naujos kultūrinės iniciatyvos. 2013 m. „Lewben Art Foundation“ tapo įstaigos „Artnews“, valdančios tokius projektus, kaip artnews.lt, artbooks.lt bei „Echo Gone Wrong“, dalininke.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.