„Gal pavyks išmušti tą kvailą nuomonę, kad „Krantinės arka“ – prastas kūrinys“, – šypsodamasis kalbėjo žinomas menininkas ir Klaipėdos „Baroti“ galerijos savininkas Izraildžonas Barotis. Kartu su žmona Andželika, kuri yra jų galerijos direktorė, jie jau šeštus metus dalyvauja mugėje „ArtVilnius“.
Lankytojai masiškai fotografavosi prie ironiško, „Krantinės arką“ į kitą Neries krantą perkėlusio Rodiono Petroffo darbo „Visuomenės nuomonė“.
Pusantro tūkstančio eurų kainavęs paveikslas buvo vienas iš keturių šioje mugėje galerijos parduotų darbų. Kiti trys – netikėtais cheminiais atspalviais praturtėję populiaraus tapytojo Solomono Teitelbaumo paveikslai.
Per mažai fotografijos
Klaipėdos galerininkai džiaugėsi, kad pasiteisino jų sumanymas atvežti į Vilnių tiesiog geros tapybos. Pernai jie pristatė vieną iškiliausių uostamiesčio fotomenininkų – Remigijų Treigį.
Šiemet šio kūrėjo darbus rodžiusi Vilniaus Prospekto fotografijos galerija buvo pripažinta geriausia lietuviška „ArtVilnius“ galerija.
Paskutinę mugės dieną Prospekto galerijos stende sutiktas fotografas Gytis Skrudžinskas sakė, jog publika domėjosi šios galerijos ekspozicija. Daug kas mielai pirko 50 centų kainavusius R.Treigio darbų atvirukus ir jo fotografijos albumus už 25 eurus.
Tačiau iškeisti 500 eurų į rusvą ir šiek tiek pabraižytą fotomenininko darbą nesiryžo nė vienas.
O visai šalia įsikūrusiai Kauno fotografijos galerijai pavyko parduoti keletą dvigubai brangesnių vyresniosios kartos fotomenininko Algimanto Kunčiaus darbų.
Nemažai mugės lankytojų nustebdavo, kad vos kelios galerijos šiemet eksponavo fotografų darbus. Matyt, po pernykščio dėmesio fotografijai mugė priviliojo nemažai būtent šio žanro mėgėjų.
Tiesa, mugės vadovė Diana Stomienė garantavo, kad rengėjai nuosekliai fotografuoja visų galerijų ir specialiųjų projektų stendus. Todėl kai į juos kreipiasi pernai ar užpernai matytą darbą norintys įsigyti žmonės, jį pristačiusi galerija ir autorius surandami archyve.
„Bet dažnai nutinka, kad patikęs darbas būna jau parduotas. Tad laimi tie, kurie perka ar bent jau rezervuoja kūrinius mugės metu“, – sakė „ArtVilnius“ vadovė.
Tapyba ar skulptūra?
Nors geriausiu jaunuoju mugės menininku pripažinto tapytojo Petro Lincevičiaus kūrinių ciklą „Namukas laikui“ Dailės akademijos „Titaniko“ galerija pardavė už 6,5 tūkst. litų, pirkėjai šiemet skulptūra domėjosi ne mažiau nei tapyba. Mugės metu prasidėjo derybos net dėl kelių didžiulių skulptūros ir instaliacijų projekto „Takas“ darbų.
Klaipėdos galerijos stende sekmadienio vakarą raudonavo tik vienas taškas, liudijantis, kad Rūtos Jusionytės nutapytas paveikslas jau turi šeimininką.
Tos pačios menininkės bronzos ir keramikos skulptūrėlės, rodytos galerijos „Menų tiltas“ stende, sudomino net keletą lietuvių ir prancūzų kolekcininkų. Pačią didžiausią skulptūrą – prisėdusį Minotaurą įsigijo vienas Paryžiaus dizaineris, kuris prisipažino, kad norėtų jį padaryti prekybos salono interjero akcentu.
„Būrys prancūzų kolekcininkų ir menu besidominčių žmonių į Vilnių atskrido nuosavu lėktuvu. Jie sakė, kad iš mugėje siūlomų darbų labiausiai patiko Prano Gailiaus kūriniai.
Jie pasiūlė kitais metais Prancūzijoje surengti bendrą Vytauto Kasiulio ir P.Gailiaus parodą ir užtikrino, kad prekyba ten turėtų eitis gerai“, – rankas trynė „Menų tilto“ savininkas Edvidas Žukas.
Jam pavyko parduoti po porą šių į Prancūziją emigravusių kūrėjų paveikslų. R.Jusionytė taip pat dirba Paryžiuje. Ten įsikūrusi ir jos darbus pristatanti galerija.
Padidėjusį dėmesį skulptūrai liudijo ir sostinės Šv.Jono gatvės galerijos sėkmė. Vieną Rimanto Milkinto kūrinį nupirko italas, o dėl kito šio menininko darbo deramasi su lietuvių kolekcininku.
Galerininkai pradeda dirbti
Jau pernykštėje meno mugėje buvo galima pastebėti, kad lietuvių galerijos bunda iš letargo. O šiemet ant kėdės stendo kamputyje miegančių ar švarką vietoj savęs palikusių budėti galerininkų beveik nebuvo matyti.
Regis, kad nieko parduoti nenorinčios galerijos tiesiog nebedalyvauja „ArtVilnius“, o jaunos, aktyvios ne tik pasirodo, bet ir uždirba. Pernai sėkmingai jaunų tapytojų kūrinius pardavinėjusi mobilioji galerija „Gaidys“ ir šiemet sudomino meno mėgėjus ne vienu paveikslu.
Bet užsienio galerininkai dar lenkia lietuvius mokėjimu pristatyti konkrečius kūrinius. Neatsitiktinai geriausia galerija publika išrinko vokiečių „ArtCo“, pristačiusią Afrikos tapytojų darbus. Nors jų kainos ir rėžė akį, vienas paveikslas buvo parduotas.
Pardavė apie šimtą meno kūrinių
Tarptautinėje meno mugėje „ArtVilnius“ šiemet apsilankė 18 tūkst. žmonių. Naujausiais mugės duomenimis, parduota apie 100 meno kūrinių. Daugiausia – tapybos darbų, šiek tiek mažiau – skulptūros, grafikos ir fotografijos kūrinių. Kol kas niekas neišdrįso pirkti instaliacijų ar videomeno.
Daugelis menotyrininkų ir mugėje apsilankiusių lietuvių menininkų pripažino, kad Vokietijos festivalio „Videonale“ pristatyta kolekcija – viena vertingiausių „ArtVilnius“ ekspozicijų. Jos darbai tikrai galėtų tapti vertingos kolekcijos pradžia. Juolab kad jiems saugoti ir eksponuoti neprireiktų daug vietos.
Publika geriausia Vilniaus meno mugės galerija išrinko Vokietijos Acheno miesto galeriją „ArtCo“, pristačiusią egzotišką Afrikos menininkų rinktinę. Kiek mažiau balsų surinko Kauno fotografijos galerija, kurioje buvo rodomi fotomenininko Algimanto Kunčiaus sovietinės Palangos sekmadieniai.
Publikos simpatijų prizą pelnė Monika Dirsytė. Jos kūrinys – „Aš tavo saulė“ sudomino ne tik užsienio galerininkus, bet ir tuos lietuvius, kuriems M.Dirsytė iki šiol buvo žinoma tik kaip režisieriaus Oskaro Koršunovo širdies draugė.