Nuo ketvirtadienio iki sekmadienio „Litexpo“ parodų ir kongresų centre
vyksiančios meno mugės „ArtVilnius'15“ stenduose įsikurs ne tik daugiau
nei pusė šimto galerijų iš Lietuvos ir kitų šalių, bet ir speciali
projektų erdvė.
Tarp tų projektų – įspūdinga muzikinė V.Tarasovo videoinstaliacija
„1960-ieji“ (angl.Sixties), kuri pakvies žiūrovus pasivaikščioti po
didžiulį raudonų aguonų lauką ir pasiklausyti kultinių praėjusio amžiaus
vidurio muzikos kūrinių.
„Daugelis menininkų tuo metu žavėjosi dopingu, tačiau tuo laiku ne
mažesnis dopingas buvo ta kūrybinė atmosfera, kuri tiesiog tvyrojo ore.
Tai savo kūriniuose transliavo to meto muzikantai, o jų dėka ir žiūrovai
bei klausytojai galėjo (ir iki šiol gali) tapti šios nuostabios energijos
dalimi“, – instaliacijos sumanymą pakomentavo 67 metų menininkas.
– Septintasis dešimtmetis asocijuojasi su džiazu, laisva meile, o taip pat ir svaigalais. Tačiau jūs garsėjate tuo, kad būdamas bohemos žmogus niekuomet nesisvaiginote, net negėrėte ir nerūkėte. Gal visgi bandėte bent aguonų, kurių tiek daug jūsų instaliacijoje?
– Ne. Mano nuostata – jokių svaigalų ar narkotikų. Tiesa, vieną
kartą, kai buvau dar visai jaunas, buvo toks nuotykis. Prisiklausėme
kalbų, kad amerikiečiai groja taip gerai todėl, kad vartoja narkotikus.
Taigi, su draugais prisirūkėme kažkokios žolytės ir pradėjome groti.
Visa laimė, kad tą savo grojimą užrašėme magnetofonu. Kol grojome
atrodė, kad esame patys geriausi muzikantai pasaulyje. Tačiau kai kitą
dieną perklausėme įrašą – katastrofa!
Tai buvo pirmas ir paskutinis mano bandymas. Šiaip visą gyvenimą
negeriu ir jau daugiau kaip 20 metų nerūkau. Ir manau, kad tai – labai gerai.
Juk visada yra, kur tą energiją prasmingiau panaudoti. Yra būgnai.
– Jūs ir Lietuvoje, ir pasaulyje labiausiai žinomas kaip puikus būgnininkas, perkusijos meistras. Ar anksti pradėjote groti mušamaisiais, ir kodėl nusprendėte papildyti muziką vaizdais?
– Todėl, kad garsas yra menas. O muzika – tik viena to garso dalis.
Iš pradžių atsiranda garsas, muzika – jau paskui. Gali daužyti gitarą
arba būgnus. Jei esi tikras meistras, tai gali pasinaudoti bet kokiu
daiktu. Juk iš tiesų garsas gyvena žmogaus viduje.
Kai buvau dar visai mažas, mama man nupirko būgną. Mes jį uždengėme su
skuduru, kad kaimynams nesigirdėtų. Ir aš grodavau. Net mokykloje
sėdėdavau per kokią nors matematiką ir barškindavau ritmą pirštais į
stalą. Kiti negalėdavo suprasti: iš kur tie keisti garsai? O čia
aš – repetuoju, būgniju. (Juokiasi).
– Jei sakote, kad garsas – žmogaus viduje, tai kodėl kuriate visas tas dekoracijas – didžiulius ekranus ar konstrukcijas iš kibirų, į kuriuos laša vanduo?
– O kodėl ne? Tai garso žaidimai. Prisimenat H.Hesses „Stiklo
karoliukų žaidimą“? Man vaizdas ir garsas susilydo, dažnai jų net
neįmanoma atskirti. Matyt man neužtenka vien tik groti.
Vizualiojo meno pasaulis mane domino nuo pat vaikystės. Dar gyvendamas
Archangelske vaikštinėjau po dailininkų studijas. Juo labiau –
Vilniuje, kur turiu tiek draugų dailininkų.
Mes ir kortomis nuolat kartu lošdavome – Alfonsas Andriuškevičius,
Valentinas Antanavičius, Algimantas Kuras ir keletas kitų. Patį paprasčiausią
žaidimą – „Durnių“(Kvailį).
Tuomet dirbau keliose vietose, labai daug grojau su GTČ trio
(Ganelinas-Tarasovas-Čekasinas – Red.), koncertuodavome. O vakare
susėsdavome V.Antanavičiaus ar A.Kuro dirbtuvėje.
Iš tiesų mums tos kortos buvo visai nesvarbios. Tiesiog rūpėjo
pasišnekėti apie meną. Kai prisimenu tuos laikus, tai galiu pasakyti,
kad jie man labai daug davė. Juk nuolat diskutuodavome meno temomis,
dalindavomės naujienomis, ginčydavomės.
– Ar todėl savo darbe ir prisimenate tuos laikus, 1960-uosius?
– Taip, esu iš tų dinozaurų, kurie patys jautė neįtikėtiną to meto
kūrybinės energijos pliūpsnį. Be to, žinojau, kad Milesas Devisas visada
norėjo kažką padaryti kartu su Jimi Hendrix'u.
Mugėje rodomoje instaliacijos versijoje bus keturi to laiko herojai:
Glennas Gouldas, J.Hendrixas, „The Mamas & the Papas“ ir M.Devisas.
Ir niekada nežinosite, kas su kuo gros – ar solo, ar trio, ar tiesiog
tyloje vėjas judins raudoną žolę.
Mums labai nepasisekė, nes XX amžius buvo vienas kruviniausių žmonijos
istorijoje. Karai, revoliucijos. Bolševikai sugadino visą Europą,
sužlugdė visą kultūrą. Pagalvokit, jei 1917 metais nebūtų atėjęs į
valdžią Leninas su visais tai banditais, tai gal nebūtų buvę ir Antrojo
pasaulinio karo. Pasaulis būtų visai kitoks, nebūtų 70-ies metų teroro.
Neaišku, kaip viskas bus ir XXI amžiuje. Kol kas aplinkui vien tik
chaosas ir katastrofos.
– Kaip toks kūrinys dera su jūsų pastaba, jog pernelyg dažnai žvalgomės į praeitį, jog reikėtų daugiau mąstyti apie dabartį ir ateitį?
– Per visą XX amžių kilo tik dvi ryškios meno bangos. Dešimtaisiais
metais prasidėjo pirmoji, kurios viršūnė – trečiasis dešimtmetis
(dvidešimtieji), o penkiasdešimtaisiais metais, užsimezgė tai, kas
sužydėjo septintajame dešimtmetyje („Sixties“).
Ačiū, Dievui, kad aš tai galėjau pajusti. Pavyzdžiui, Vilniaus
kavinėje „Neringa“, kur sėdėdavo poetai Josifas Brodskis bei Tomas
Venclova, ir kita puiki kompanija: Paulius Širvys, Vytautas Šerys,
V.Antananavičius, A.Andriuškevičius. O kur dar Talinas, Ryga. Įdomūs
dailininkai, puikūs džiazo kolektyvai, festivaliai.
Mano prisiminimai šioje instaliacijoje skleidžia ne nostalgiją, o to
laiko energiją. Esu įsitikinęs, kad būtina gyventi šia diena. Prisiminti,
kas buvo, bet žvelgti į ateitį.
Juk pas mus viskas, kas vertinga, – tik praeityje. Turime daug puikių
menininkų, gabaus jaunimo, bet jų – lyg ir nereikia, nes valstybei jos
kultūros ateitis visai nerūpi.
Atsimenu kaip parašiau laišką Kultūros ministrei. Gavau atsakymą,
kad džiazas nėra Lietuvos kultūros prioritetas. Man gėda, kad Vilnius
yra vienintelis miestas Europoje, neturintis nė vieno nuolat veikiančio
džiazo klubo.
Akivaizdu, kad pati kultūra Lietuvoje nėra prioritetas, todėl normaliai ir
nefinansuojama. Tai rimta bėda, nes be kultūros valstybė negali egzistuoti.
Ir tai aišku visiems, tik mūsų valdžiai – ne.