„Rėmėmės daugybe naujų metodų, panaudojome šiuolaikinius įrenginius ir technologijas. Galiausiai mes vėl, praėjus keliems dešimtmečiams, eksponuojame vieną garsiausių Rembrandto paveikslų, neabejodami, kad jį nutapė didysis olandų dailininkas“, – sakė muziejaus direktorė.
Pirmą kartą ši drobė paminėta 1830 metais, kai buvo pateikta parduoti aukcionui Paryžiuje. Po to paveikslas perėjo per daugelio kolekcininkų rankas, kol 1896 metais jį įsigijo „Mauritshuis“ direktorius Abrahamas Brediusas. Jis buvo įsitikinęs, kad „Saulius ir Dovydas“ – vienas geriausių Rembrandto kūrinių.
Po A.Brediuso mirties 1946 metais paveikslas perėjo muziejaus žinion. Tačiau 1960-1970 metais Rembrandto kūryba ištyrinėta nauju aspektu ir to meto pripažintas ekspertas Horstas Gersonas padarė išvadą, kad daugelis paveikslų, tarp jų – „Saulius ir Dovydas“, tapyti ne garsiojo olandų dailininko.
Drobė atsidūrė „Mauritshuis“ saugyklose, tačiau klausimas, kas yra jos autorius, taip ir liko be atsakymo. 2007 metais karališkasis muziejus nutarė atlikti dar vieną tyrimą ir restauruoti paveikslą.
„Anksčiau nuo vieno eksperto priklausė iš esmės viskas – ar paveikslas autentiškas, ar ne, ar nutapytas garsaus dailininko, ar ne, – pabrėžė E.Gordenker. – Mes pasukome kitu keliu. Tai nauja tendencija, kai paveikslą tyrinėja grupė specialistų, naudodamiesi visomis šiuolaikinėmis technologijomis, tarp jų – rentgenu, chemine analize, ultravioletiniais ir infraraudonaisiais spinduliais.“
Pasak jos, dabar nebeliko jokių abejonių, kad drobę nutapė Rembrandtas.
„Mes dėjome visas pastangas, kad įrodytume priešingai, tačiau nuolatos prieidavome išvadą, kad tai Rembrandtas, – teigė E.Gordenker. – Viskas panėšėjo į kriminalinį tyrimą, todėl net pavadinome šią parodą „Rembrandtas? Sauliaus ir Dovydo byla“.
Ekspozicijoje lankytojai gali pamatyti ne tik restauruotą drobę, bet ir per interaktyvius įrenginius susipažinti, kaip buvo atliekami tyrimai ir kaip ekspertai priėjo prie savo išvados. Paroda veiks iki rugsėjo 13-osios, po to paveikslas bus perkeltas į kitą salę ir užims deramą vietą tarp kitų „Mauritshuis“ meno kūrinių.
Paveikslą „Saulius ir Dovydas“ Rembrandtas nutapė 1650-1660 metais dviem etapais. Siužetas paimtas iš Senojo Testamento, kai liūdintis karalius Saulius, nutapytas kairėje su ryškiu turbanu ant galvos ir ietimi rankoje, randa paguodą klausydamasis Dovydo, pavaizduoto dešiniajame apatiniame kampe, skambinimo arfa.
Kaip nustatė specialistai, paveikslas, anksčiau buvęs vientisa drobė, tam tikru metu buvo apkarpytas iš dešinės bei iš apačios ir padalytas į tris dalis. Vėliau dvi drobės dalys, vaizduojančios Saulių ir Dovydą, buvo susiūtos, o į dešinįjį viršutinį kampą įsiūta kita drobė. Kas originale buvo pavaizduota trečiojoje paveikslo dalyje, ekspertai negali pasakyti, tačiau neatmetama galimybė, kad ten buvo trečias personažas.
Parengė Milda Augulytė