Religiniai paveikslėliai parodoje taps intymiu tautos metraščiu

2014 m. lapkričio 12 d. 12:58
lrytas.lt
Bažnytinio paveldo muziejuje Vilniuje lapkričio 20-ąją atidaroma paroda „Abrozdėliai. Iš kun. Mozės Mitkevičiaus rinkinio“, kurioje eksponuojamas kunigo surinktas religinių paveikslėlių rinkinys bei menininko Andriaus Kviliūno video darbų paroda „Gyvieji paveikslai“.
Daugiau nuotraukų (1)
Religiniai paveikslėliai dar vadinami šventųjų paveikslėliais, o XIX a.-XX a. pr. neretai būdavo nusakomi skoliniu „abrozdėliai“. Tai spausdinti ar piešti krikščioniškosios ikonografijos vaizdiniai, priskiriami smulkiesiems spaudiniams arba mažajai grafikai. Paprastai toks atvaizdėlis saugomas maldaknygėje, todėl taip pat vadinamas maldyno paveikslėliu ir naudojamas kaip žymeklis, o kartu ir kaip maldaknygės puošmena, mobili iliustracija su trumpomis maldomis reverse.
M.Mitkevičiaus religinių paveikslėlių rinkinyje vyrauja XIX a.-XX a. pirmosios pusės svarbiausių Europos ir Lietuvos paveikslėlių leidėjų produkcija, leidžianti atrasti pagrindines religinių paveikslėlių tradicijos tendencijas - pamaldumo pobūdį, intencijas, ikonografinę panoramą, meninės išraiškos ir puošybos madas, įvairias gamybos technikas.
Paveikslėliuose galima rasti duomenų parapijų ir šeimų istorijoms, kunigų biografijoms. XX a. 4 deš. labai išpopuliarėjo paveikslėliai, vaizduojantys Motiną su vaikeliu, tiesiančiu ranką į už demarkacinės ribos (grandinės) kylančią Aušros Vartų Mariją. Šią prarasto Vilniaus ir vilties jį atgauti vaizdinę metaforą sukūrė dailininkas Vaclovas Kostiuška.
M.Mitkevičius saugo nemažai ir  Antrąjį pasaulinį karą menančių dokumentų - paveikslėlių su primicijų, parapijų lankymo memorijomis ar ranka įrašytais žodžiais, perteikiančiais karo išgyvenimus ir viltį. Tad ši paroda leidžia patirti, kad paveikslėliai – ne tik maldingumo srities objektas, jie – intymus tautos metraštis, atspindintis vieno ar kito laiko aktualijas.
Menininko A.Kviliūno parodoje „Gyvieji paveikslai“ rodomi penki videodarbai. Menininkas prisipažįsta, kad pastaruoju metu jį ypač domina klausimas, kaip tapti šventuoju ir kaip įsitvirtinti į nematerialųjį žmonijos paveldą. Videomenininko vaizdų pasaulyje veikiantys personažai žiūrovą provokuoja prisiminti įvairius ilgaamžės tapybos ir literatūros istorijos herojus. Dėl kūrinių įtaigos ir vieno ar kito šventosios istorijos epizodo sudabartinimo A.Kviliūnas pasitelkia autoportretą, draugų ir artimųjų figūras. Kitas dažnas jo videodarbų motyvas – atsirandančios ir vėl užgyjančios žaizdos, taip pat degančio ir negalinčio sudegti Mozės krūmo metafora.
KultūraMenasbažnytinis menas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.