Didžiausio kada nors aptikto Marso drebėjimo šaltinis – didžiulė staigmena

Milžiniško žemės drebėjimo Marse šaltinis tapo didžiule staigmena mokslininkams, skelbia „Science Alert“.

NASA zondo „InSight“ užfiksuotas 4,7 balo stiprumo drebėjimas buvo milžiniško tektoninio aktyvumo Marso plutoje rezultatas.<br>123rf iliustr.
Marso drebėjimo S1222a, užfiksuoto 2022 m. gegužės 4 d., spektrograma.<br>NASA / JPL-Caltech / ETH Zurich nuotr.

Oct 24, 2023, 1:21 PM, atnaujinta Oct 24, 2023, 1:27 PM

Kaip teigia tarptautinė komanda, vadovaujama astrofiziko Benjamino Fernando iš Oksfordo universiteto Jungtinėje Karalystėje, 2022 m. gegužės 4 d. NASA zondo „InSight“ užfiksuotas 4,7 balo stiprumo drebėjimas buvo milžiniško tektoninio aktyvumo Marso plutoje rezultatas.

Tai netikėta, nes Marsas neturi tektoninių plokščių. Tačiau kitas pagrindinis kandidatas į žemės drebėjimo šaltinį – milžiniško meteorito smūgis – nebuvo įmanomas.

„Mes vis dar manome, kad Marse šiandien nėra jokios aktyvios plokščių tektonikos, todėl šį įvykį greičiausiai sukėlė įtampos išsiskyrimas Marso plutoje, – aiškina B.Fernando. – Ši įtampa yra milijardus metų trukusios evoliucijos rezultatas. Įskaitant skirtingų planetos dalių atšalimą ir susitraukimą skirtingais tempais.“

Marse „InSight“ ketverius metus praleido stebėdamas planetos vidų – bet 2022 m. pabaigoje „pasidavė“.

Per tą laiką zondas užfiksavo šimtus žemės drebėjimų ir virpesių. Kai kurie iš jų buvo kosminių uolienų, atsitrenkusių į Marso paviršių, rezultatas. Kiti drebėjimai buvo susiję su magmine veikla, atskleidžiančia, kad raudonosios planetos vidus nėra toks miręs, kaip manyta.

B.Fernando ir jo kolegos norėjo išsiaiškinti didžiausio „InSight“ užfiksuoto drebėjimo, pavadinto S1222a, priežastį.

Seisminiai duomenys atrodė panašūs į anksčiau nustatytus smūginius įvykius, todėl tyrėjai koordinavo didžiules tarptautines pastangas, pasitelkdami pasaulines kosmoso agentūras, turinčias aplink Marsą skriejančių palydovų.

Kiti drebėjimai buvo atsekti šviežiuose, lengvai identifikuojamuose smūgių krateriuose ir sprogimo zonose. Taigi, jei S1222a buvo smūgio padarinys, po jo likę krateris ir sprogimo zonos turėjo būti dideli ir lengvai pastebimi.

Manoma, kad pirmą kartą visos Marso orbitoje esančios misijos koordinavo savo veiksmus: Europos kosmoso agentūros, Kinijos nacionalinės kosmoso agentūros, Indijos kosmoso tyrimų organizacijos ir Jungtinių Arabų Emyratų kosmoso agentūros valdomi palydovai, naudodami skirtingus prietaisų rinkinius, tyrinėjo Marso paviršių ir ieškojo šviežio smūgio pėdsako, kuris galėjo būti pakankamai didelis, kad būtų S1222a šaltinis.

Paieškų metu nieko panašaus nebuvo rasta. Tyrėjai nustatė, kad lieka vienas pagrindinis paaiškinimas: tektoninis judėjimas. Tai rodo, kad Marsas greičiausiai yra daug seismiškai aktyvesnis, nei manyta.

Surinkti duomenys suteiks mokslininkams medžiagos apmąstymams dar daugelį metų – o būsimos Marso misijos ir tyrimai gali padėti atsakyti į kai kuriuos klausimus, kuriuos kelia šis naujas atradimas.

„Vis dar iki galo nesuprantame, kodėl kai kuriose planetos dalyse įtampa atrodo didesnė nei kitose, tačiau tokie rezultatai kaip šie padeda mums tirti toliau, – teigė B.Fernando. – Vieną dieną ši informacija gali padėti mums suprasti, kur žmonėms gyventi Marse būtų saugu, o kurių vietų vertėtų vengti!“

Tyrimas paskelbtas žurnale „Geophysical Research Letters“.

Parengta pagal „Science Alert“.