Tautiškumas prieš neoną
Na, bet krokodilas irgi savo šlovės akimirkų turi pakankamai. Tiesiog daugiau tokių šaldytuvų neradome net dukart apėję visas parodos IFA sales. Išties, tai įprastas „Snaigės“ šaldytuvas, tik visas aptrauktas dirbtine krokodilo oda. Prilietus atrodo šiltesnis ir juntama paviršiaus faktūra. Taip jį beglostinėjantį mane ir aptiko AB „Snaigės“ rinkodaros direktorė Rūta Petrauskaitė.
„Prie šito visi parodos lankytojai sustoja dažniausiai ir ilgai apžiūrinėja. Vadina „lagaminu“. Juo žavėjosi Vokietijos žiniasklaida, jis sudomino net garsiojo leidinio USA TODAY žurnalistus. Taip šaldytuvas-lagaminas padėjo „Snaigei“ sulaukti tarptautinio dėmesio. Galime pagaminti ir kitokia oda aptrauktą šaldytuvą, todėl tikime, kad tai dar viena galimybė Europai parodyti, jog tiekiame unikalius gaminius“, – paaiškino parodai 50 kv. m stendą rengusi moteris.
Palyginti su aktorių pasirodymus rengiančia „Miele“ ar toje pačioje salėje įsikūrusia pusės namo dydžio ekranais apstatyta „Whirpool“ ekspozicija, lietuvių stendas atrodo lyg kavinukė prieš prekybos centrą. Ten viskas blizga neonu, plienu ir švytinčiu plastiku, o čia…
O čia ir pasireiškė lietuviškas išradingumas. Neono ir plastiko nematyti, ir tai traukia. Kaip traukia ir Maironio eilėraščiais ar medžio lukšto snaigėmis dekoruoti šaldytuvai.
„Pasirinkome modernaus tautiškumo temą. Kodėl etnografija? Pastaruoju metu vis aktualesnis pirkėjams gaminio kilmės klausimas. Kai kuriose šalyse tai tapo prekės pasirinkimą lemiančiu veiksniu. Štai Ukrainoje ant rusiškų prekių lipdomos etiketės, ir tokių prekių parduodama gerokai mažiau.
O mes didžiuojamės savo kilme, savo istorija, savo tradicijomis ir savo šaknimis. Mes didžiuojamės savo produktų kokybe. Mus Europoje ir vertina už tą kokybę ir originalumą“, – sako R.Petrauskaitė.
Didelis mažo privalumas
„Dalyvauti parodoje IFA – prestižo ir garbės reikalas. Jei čia esi, iškart deklaruoji, kad tu – gerbiamas rinkos dalyvis. „Snaigė“ eksportuoja 95 proc. savo produkcijos. Mūsų klientai – visa Europa ir jie visi ateina čia. Todėl kasmet važiuojame į šią parodą, tik ne kiekvienais metais statome savo stendą – tai labai brangu.
Tačiau naudinga. Nes tai – nauji naudingi kontaktai ir ateities pardavimas. Tai puiki proga pamatyti parodos lankytojų požiūrį į mūsų gaminius. Pristatydami naujus modelius galime atsižvelgti į vartotojų pastabas ir kažką pakeisti ar patobulinti“, – sako rinkodaros direktorė.
Užtat šių metų parodoje „Snaigės“ šaldytuvai stovėjo ne tik jų stende. Kompanijos „Amica“, „Severin“ savo stenduose irgi pasistatė „Snaigės“ gamintus šaldytuvus. Tik ant jų priklijuotas kitas pavadinimas. Mažytė gamykla Alytuje spėja pagal užsakymus pagaminti šaldytuvų ir kitiems.
Technologiškai „Snaigės“ šaldytuvai turi visas svarbias naujoves, kurias siūlo garsiai jomis besigiriantys didieji konkurentai. Ir turi bent vieną privalumą, kuriuo tie pasigirti negali. Individualumą.
„Mūsų koziris yra labai gera kokybė už labai gerą kainą. Į šaldytuvą dedame tai, ką deda didžiausi ir geriausi. Turime A++ energetinę klasę, turime „No Frost“ technologiją, turime šviežių produktų „nulinę“ zoną, „air active“, „fast freeze“... Lenkiame kinus, nes esame kokybiškesni, suprantame mentalitetą ir gaminį pristatome gerokai greičiau – tris mėnesius laivu plukdyti nereikia.
Be to, mes lankstesni. Galime pagaminti tai, ko nori užsakovas. Nors oda aptrauktą šaldytuvą, nors su Maironio tekstais. Japonams štai labai patinka jūros akmenukų dekoru puoštas šaldytuvas. Mes galime ir gaminame šaldytuvus pagal individualius užsakymus visoje Europoje, turime didžiulį meninio dizaino katalogą“, – paaiškino, ką įsispraudęs tarp milžinų mažas gamintojas rodo parodoje, R.Petrauskaitė.
Taigi didžiausias mažo privalumas – galėjimas pagaminti šaldytuvą būtent tau. Na, nors ir iš tos pačios krokodilo odos. Beje, daugybė vokiečių jaunuolių sustoję prie stendo akivaizdžiai demonstravo, kad būtent jiems tinkamiausias atrodo „Snaigės“ atvežtas stiklinis šaldytuvas alui. O gal to šaldytuvo turinys? Na, bet vieno be kito nebūtų.
Šaldytuvas Izraeliui, arba kaip laimimos rinkos
Dėl karo Ukrainoje smarkiai sumažėjus pardavimui (iki karo „Snaigė“ ten buvo ketvirtas penktas populiariausias šaldytuvų gamintojas), kompanija ieško naujų rinkų. Nors visoje Rytų Europoje šis vardas yra žinomas – labai gerai perka Moldovoje, Lietuvoje – antras pagal populiarumą, perka Čekijoje, Latvijoje, Bulgarijoje, prasiskverbti į Vakarus be milžiniškų išlaidų reklamai labai sunku.
Užtat tiesiog šios parodos metu jų gaminiais domėjosi didžiausio Indijos prekybos tinklo atstovai. O į Izraelį tiekiamą šaldytuvą visi galėjo apžiūrėti tiesiog stende.
„Taip, tai tiesiog du vienas su kitu sujungti šaldytuvai. Kaip manote, kodėl būtent toks modelis domina pirkėjus Izraelyje?“ – užminė man mįslę Rūta.
Netrukus išgirdau ir atsakymą: vienas skirtas košeriniam, o kitas – nekošeriniam maistui. Pasirodo, kiekvienos šalies gyventojai turi šiek tiek skirtingų poreikių.
„Skandinavams irgi gaminame sudvejintą šaldytuvą. Ten viena dalis yra šaldytuvas, o kita – šaldiklis. Tose šalyse populiaru laikyti daug šaldytų produktų. Lietuviai tokių didelių šaldytuvų neperka. Pirmiausia dėl to, kad pas mus virtuvės mažos.
Vokiečiams, pavyzdžiui, labai svarbu, kad šaldytuvas būtų ekonomiškas. Jie atidžiai žiūri, kokiai energetinei klasei priklauso gaminys. O prancūzams tai beveik nerūpi“, – vardijo tautinius šaldytuvų pirkimo ypatumus rinkodarininkė.
Tuo metu priėjo naujas interesantas, ir man nieko kito neliko – metęs paskutinį ilgesingą žvilgsnį į stiklinį šaldytuvą (toks pats, kaip „Bosh“, tik nepalyginti pigesnis), pilną atšaldyto skysčio (toks pats, kaip vokiškas, tik gerokai artimesnis), nuėjau toliau apžiūrinėti dulkių siurbių robotų ir kosminių skalbimo mašinų.
O snaigėmis puoštas lyg kabantis sodas lietuvių gamintojų stendas dar ilgai matėsi iškilęs virš kitų. Šiaip ar taip, o tai šioks toks stebuklas, kad Lietuvoje liko ir vis dar gyvuoja savo vardą išsaugojusi gamykla, kuri gali tiesiog imti ir atsistoti didžiausioje Europos parodoje, šalia didžiausių pasaulio gamintojų.