Originalu būtų kiekvieną atvykusį bei išvykusį surašyti, tačiau visiškai neefektyvu. Galima remtis prekybos centrų parduotuvių ar paslaugų tiekėjų salonų pardavimų rezultatais, analizuoti skaičius, kiek žmonių paliko automobilį stovėjimo aikštelėje, tačiau tikslių rezultatų išgauti taip pat nepavyks.
Lietuvių sukurta „SemsEye“ technologija leidžia suskaičiuoti visus įeinančius bei išeinančius klientus realiu laiku. Įmonės vadovas Andrius Ojeras teigia, kad įmonėms, kurioms svarbūs fiziniai žmonių srautų pokyčiai, tai leidžia ne tik tiksliau interpretuoti skaičius, bet ir sutaupyti.
Idėja kilo nuobodžiaujant
Mintis sukurti tokį projektą kilo prieš 4 metus Pauliui Lengveniui. Jis šiuo metu atsakingas už techninę projekto įgyvendinimo dalį.
„Vaikščiodamas su žmona po parduotuves (tiksliau, laukdamas jos) jis pastebėdavo, kad prekybos salėse retai būna optimalus personalo kiekis. Arba pardavėjų-konsultantų per mažai ir pirkėjams tenka ilgai laukti kol kas prieis, arba atvirkščiai – dvi ar trys pardavėjos stovėdavo ir nuobodžiaudamos plepėdavo. Jei būtų galima apskaičiuoti, kiek tiksliai žmonių, kuriomis valandomis, kuriomis savaitės dienomis lankysis parduotuvėje, to būtų galima išvengti“, – apie idėjos pradžią pasakojo vadovas.
Idėjai įgavus realų pavidalą, komanda suprato, kad žmonių srautų skaičiavimas versle yra išties svarbi dalis, o sistemos suteikiamos naudos lengvai pritaikomos skirtingų poreikių vartotojams.
Pavyzdžiui, šeimos versluose stengiamasi, kad kuris nors iš jos narių vis būtų vietoje. Anot A.Ojero, tokius verslus sukūrę žmonės, nenorėdami prarasti kontrolės, kartais net atideda atostogas.
Tačiau idėja pritaikoma ne tik parduotuvėms. Keliaudamas po užsienį „SemsEye“ vadovas pastebėjo, kad apie traukinyje esančias laisvas vietas sprendžiame visų pirma pažiūrėdami pro langą iš lauko pusės. Anot jo, būtų kur kas paprasčiau, jei žinotume, kiek vietų kuriame vagone yra, gal net galėtume jas rezervuoti per mobiliąją aplikaciją.
Platus pritaikomumas
Vietų technologijos pritaikymui – išties daug. Tačiau, kaip dažniausiai būna versle kuriant plataus pritaikomumo produktus, reikia žinoti rinkos poreikį. A.Ojeras teigė, kad konkurentus žino gerai, o dabartinis produktas yra geriausias kainos ir kokybės atžvilgiu:
„Esami sprendimai yra arba itin primityvūs, pavyzdžiui, infraraudonųjų spindulių, arba gana sudėtingi, brangūs ir nebūtinai tikslūs. Geras to pavyzdys – srautų nustatymas vaizdo kameromis. Išdirbome technologijas ir algoritmus, kurie, naudodami optiką, sugeba atpažinti objektus ir suskaičiuoti žmones. Optika, ko gero, vis dar yra patikimiausias būdas skaičiuoti.“
Šiuo metu komanda baigė pirmąjį idėjos etapą – parengė srautų skaičiavimo įrenginį prekybos centrams, mažmeninės prekybos parduotuvėms, visuomeniniams pastatams, pavyzdžiui, ligoninėms ar oro uostams.
Neįprastas verslo modelis
„Šiuo metu skaičiavimo sistemos veikia bemaž 300 vietų. Taupymas ir nauda akivaizdi – optimalus salės darbuotojų paskirstymas lemia padidėjusias pajamas nuo 5 iki 7 procentų, o kur dar tokie kokybiniai rodikliai kaip padidėjęs dėmesys klientui, pamatuojama rinkodaros akcijų nauda“, – skaičiais dalinosi A.Ojeras.
Tam, kad komanda galėtų koncentruotis tik į technologijų ir produkto kūrimą, pasirinktas inovatyvus šiai sričiai modelis. „SemsEye“ įtikino „Teo“, kad jų produktas yra reikalingas, todėl nuspręsta pardavinėti ne patį įrenginį, o skaičiavimą kaip paslaugą. Tokios paslaugos kaina mėnesiui sieks 15–20 eurų už vieną skaičiavimo tašką. Tiesa, klientai gali pasinaudoti lengvatomis – tuomet paslauga atpigtų iki 10–15 eurų mėnesiui.
Pats įrenginys susideda iš dviejų komponentų – aparatinės įrangos (angl. hardware) ir virtualios debesijos, kur atliekama duomenų analitika ir skaičiavimai, suteikiama vartotojo paskyra ir galimybė ja naudotis. Įrenginiui reikia elektros, interneto (LAN, „Wi-Fi“) ir šviesos. Kartais internetą sau teikti gali ir pats įrenginys 3G arba 4G ryšiu.
„Tai frančizinis verslas. Pasirenkamas paslaugos operatorius šalyje ir jam atiduodame visus paslaugos teikimo įrankius. Kadangi operatorius turi daug klientų aptarnavimo taškų šalyje, jiems labai lengva tai platinti, ypač komplektuojant tai su interneto paslauga“, – sakė pašnekovas.
Iš pradžių įmonė stengsis užkariauti „TeliaSonera“ grupei priklausančias šalis, vėliau tikisi pradėti bendradarbiavimą ir su kitais stambiaisiais operatoriais, kurie nesikerta su grupės aptarnaujama teritorija.
Žavisi, bet nenaudoja
Prekybos centro „Europa“ vadybininkė Rasa Vileikytė teigė, kad jos atstovaujamas prekybos centras išbandė „SemsEye“ privalumus, tačiau kol kas nenaudoja.
„Naujos technologijos mums visada bus įdomios. Tiek jas išbandyti, tiek panaudoti – ir nebūtinai tokias, kokias mums siūlo dabar. Su „SemsEye“ galime ateityje atrasti įdomesnių bendradarbiavimo modelių, neapsistojant ties dabar pasiūlyta srautų skaičiavimo specifika“, – sakė R.Vileikytė.
Anot jos, yra tam tikrų skirtumų srautų skaičiavimo metodologijose. „Europai“ įdomiau įeinantys žmonės ir jų keliavimas po prekybos centrą nei tik įeinančių bei išeinančių žmonių kaip vieno vizito užfiksavimas. Tačiau ji priduria, kad „SemsEye“ komanda ateityje žadėjo pasiūlyti ir lankytojų identifikavimo galimybę – tai esą būtų kur kas praktiškiau.