Anksčiau konkursai padėdavo surinkti didesnį fanų skaičių. Toks mechanizmas veikė tol, kol norint dalyvauti konkurse reikėdavo privalomai tapti tam tikro „Facebook“ puslapio fanu. Dabar prisirišimas prie konkretaus prekinio ženklo nereikalingas. Todėl ryškaus fanų didinimo konkursai nebeįtakoja.
Konkursai ir prizai – tai gera motyvacija žmonėms „Facebook’e“ atlikti tam tikrus veiksmus, tačiau kai konkursai yra rengiami vos ne kiekvieno aktyvaus puslapio profilyje, jų išskirtinumas ir efektyvumas yra gerokai sumažėjęs. Be to, mažėja pasitikėjimas konkursais, kurie siūlo įspūdingus prizus (keliones, iPhone’us, kompiuterius ir t.t.), nors net neaišku, kuo ta įmonė verčiasi ir labai dažnai tokių konkursų pabaigoje dalyviai lieka be prizų.
Daugybė konkursų „Facebook’e“ sukūrė naują vartotojų segmentą – prizų medžiotojai. Tai žmonės, kurių profiliuose galima pamatyti vien reklaminę informaciją, nes jų 8 val. darbo diena susideda iš konkursų paieškos, aktyvaus dalyvavimo bei pasiaukojančių žygių dėl prizų (nepriklausomai nuo to, ar jiems tas prizas reikalingas, ar ne). Šie žmonės būna pikti ir nemalonūs, jie dažnai reiškia pretenzijas ir nelaimėję prizo ieško kaltų. Didėjantis tokio tipo žmonių skaičius sukūrė ir naujo tipo Facebook puslapius – konkursų duomenų bazes. Ar norite, kad jūsų skelbiamas konkursas patektų į vieną iš tokių kanalų?
Ką „Facebook’as“ sako apie konkursus?
Nežinau, kiek iš jūsų skaitėte „Facebook’o“ taisykles, tačiau yra aiškiai apibrėžta, jog konkursai “ant” puslapio sienos yra draudžiami, o versti savo gerbėjus atlikti bet kokį „Facebook“ veiksmą („patinka”, „dalintis”, prisiregistruoti kurioje nors vietoje, komentuoti, įkelti nuotrauką ir pan.) yra griežtai draudžiama.
Jeigu ką tik supratote, kad pažeidinėjate „Facebook’o“ taisykles, tai žinokite, jog Jūs nesate vieninteliai. Praktika rodo, jog tokių taisyklių nepaiso ne tik lietuviai, bet, pavyzdžiui, ir 125 tūkstančius fanų turintis Europos futbolo čempionato puslapis „Facebook’e“.
Tyrimas
Kadangi nesame girdėję apie panašius tyrimus Lietuvoje, nutarėme surengti apklausą. „Facebook’e“ patalpintos reklamos bei pakankamai aktyvios „Socialaus marketingo” draugų pagalbos dėka surinkome 725 unikalius atsakymus (60 proc. moterų ir 40 proc. vyrų).
Norėtume pasidžiaugti, kad mūsų apklausos dalyviai – tai „teisingi” ir įdomūs „Facebook’o“ žmonės. Apklausos dalyvių amžius: 33 proc. yra nuo 18 iki 24 metų ir 65 proc. yra tarp 25-45 metų. Vadinasi, išėjo gana kokybiška apklausa, o didžiąją dalį atsakymų suformavo aktyvūs, perkamąją galią turintys suaugę žmonės.
Rezultatai
44 proc. respondentų konkursuose apskritai nedalyvauja, o dar 35 proc. dalyvauja ypatingai retai. Vadinasi, konkursais potencialiai sudominama viso labo 21 proc. puslapio fanų.
Dažniausiai žmonės dalyvauja konkursuose, kuriuose reikia paspausti „patinka“, pasidalinti ar pakomentuoti bei tuose, kuriuose reikia atsakyti į klausimą ar pateikti savo spėjimą. Svarbu pažymėti, kad daugiau nei 50 proc. apklaustųjų nurodė, jog yra dalyvavę specialiose aplikacijose pateiktuose konkursuose. 70 proc. iš jų tvirtina, jog specialiose aplikacijose pateikti konkursai atrodo patikimiau, rimčiau ir labiau motyvuoja juose dalyvauti.
85 proc. apklausos dalyvių nurodė, jog jiems svarbiausia yra geras prizas ir įdomus konkursas. Tik 9 proc. žmonių buvo svarbu, jog konkursą rengia jų mylimas prekės ženklas.
Apklausa parodė, jog žmonėms nėra svarbu koks bus prizas, kur kas svarbiau – kad yra didelė tikimybė jį laimėti (52 proc. atsakymų).
Pasirodo, tik 11 proc. respondentų nurodė, jog dalyvavimas konkursuose paskatina juos rinktis konkurso organizatoriaus prekes ar paslaugas.
Kita barikadų pusė
Nagrinėjant ir analizuojant puslapių administratorių nuomonę apie konkursus, didžioji dauguma (beveik 70 proc.) nurodė, jog savo Facebook puslapių komunikacijoje naudoja konkursus.
83 proc. puslapių administratorių naudoja pačias primityviausias konkursų formas: like/share konkursai, atsakymo į klausimus arba spėjimo bei nuotraukų konkursai.
TIK 6% apklausoje dalyvavusių puslapių administratorių renkasi sudėtingesnes, specialiose aplikacijose vykdomus konkursus (žaidimus). Iš jų NET 82 proc. pasakė, jog toks variantas buvo kur kas efektyvesnis. Iš likusių žmonių nė vienas nenurodė, kad efektyvumas sumažėjo!
50 proc. apklausoje dalyvavusių puslapių administratorių tikino pastebintys, jog konkursuose dalyvauja tie patys žmonės. 32 proc. žmonių teigė nekreipiantys dėmesio į dalyvių pasikartojimą.
Kokią naudą teikia konkursai? Reikėtų pradėti ne nuo konkursų, o nuo to, koks yra komunikacijos „Facebook'e“ tikslas. Dažniausiai įmonių tikslai būna žinomumo gerinimas, pardavimų skatinimas, kontakto su klientais užmezgimas ir pan. Įdomiausia, jog tik 5 proc. (!) apklausoje dalyvavusių „Facebook“ puslapių administratorių nurodė, jog konkursai padeda didinti pardavimus.
Reziumuojant tyrimą
Išanalizavus apklausos rezultatus, galima padaryti šias išvadas:
1. Konkursai sudomina viso labo penktadalį puslapio fanų.
2. Dažniausiai yra rengiami patys primityviausi konkursai, todėl „Facebook’o“ vartotojai dažniausiai juose ir dalyvauja.
3. Didžiausią motyvaciją dalyvauti konkurse sukuria prizas. Svarbu, kad jis būtų kuo geresnis ir kad būtų didelė tikimybė jį laimėti.
4. „Facebook’o“ vartotojai dėl gero prizo yra pasiryžę įvairiems veiksmams, ne tik Like/Share paspaudimui.
5. Sudėtingesnes konkursų (žaidimo) aplikacijas išbandę „Facebook“ vartotojai jas vertina kaip rimtesnes ir patikimesnes.
6. Sudėtingesnes konkursų (žaidimo) aplikacijas išbandę administratoriai tvirtina, jog jos yra gerokai efektyvesnės.
7. Primityviuose konkursuose dalyvaujantys vartotojai netapatina šio veiksmo su prekiniu ženklu.
8. Primityviuose konkursuose dažniausiai dalyvauja tie patys žmonės (dalį iš jų galima vadinti prizų medžiotojais, kurie dalyvauja visuose įmanomuose „Facebook’o“ konkursuose).
9. Primityvūs konkursai nepadeda didinti pardavimų. Jie veiksmingi puslapio fanų skaičiaus didinimui, puslapio gerbėjų aktyvumui skatinti bei (kai kuriais atvejais) perduoti reikšmingai informacijai.
10. Didžioji dalis konkursų yra rengiami tik dėl to, kad jie būtų, tačiau konkrečios komunikacinės žinutės neneša.
Ką daryti?
Pirmiausiai, reikėtų nuspręsti, ar „Facebook“ puslapio komunikacijoje reikalingi konkursai? Jeigu reikalingi, tuomet koks yra jų tikslas ir ką jais norima pasakyti? Apklausa akivaizdžiai sufleruoja, jog geriausiai, kai konkursai vyksta ne “ant sienos”, o specialiose aplikacijose. Tokią poziciją patvirtino tiek vartotojai, tiek ir puslapių administratoriai. Tai, kad tokios aplikacijos yra brangios ir sudėtingos yra mitas. Gerai padirbėjus, galima ir pačiam susikurti net ir sudėtingesnę aplikaciją.
Jeigu nusprendėte, kad savo „Facebook“ puslapio komunikacijoje neapsieisite be konkursų, iš pradžių nuspręskite koks yra jūsų puslapio tikslas – jeigu tai „patinka”, „dalintis”, momentinio įsitraukimo ir kitų „skaičiukų” didinimas, tuomet primityvūs konkursai jums tinka. Tačiau jeigu norite savo „Facebook“ puslapyje kokybiškai bendrauti su prekės ženklo gerbėjais, perduoti jiems aktualią ir naudingą informaciją, didinti natūralų įsitraukimą bei prisirišimą prie prekės ženklo, tuomet reikėtų pagalvoti apie kažką daugiau.
Todėl norėtųsi palinkėti, kad visada, kai atliekate kokį nors veiksmą „Facebook’e“, susimąstytumėte – koks yra mano tikslas, ką aš noriu pasiekti, kokį tai duos efektą ir pan. Kai turėsite atsakymus į savo klausimus, žinosite, kaip elgtis toliau!
Gera „Facebook“ kampanija – kas tai?
O pabaigai – ką reiškia gera „Facebook’o“ reklaminė kampanija. Kai sujungiama įmonės pozicija, kryptis, požiūris bei „Facebook“ galimybes papildo reklaminės (ar šiuo atveju socialinės) kampanijos tikslai. Be to, puikiai suderintas online ir offline sprendimas. Kada pagaliau ir Lietuvoje bus ko nors panašaus?