Garsenybės, įmonės ir paprasti mirtingieji – visi persikelia gyventi į socialinį tinklą „Facebook“. Virtuali erdvė tarsi realybės atspindys, nes ir joje veikia sukčiai ir prekeiviai žmonėmis. Pastarieji už kelis šimtus litų parduoda tūkstančius virtualių žmonių. Ir visai nesvarbu, esate „Facebook“ naujokas ar kokybiško turinio prikaupęs veteranas –jiems būsite vertas kelių centų.
Kokias juodąsias technologijas naudoja populiariausiame pasaulyje socialiniame tinkle uždarbiaujantys rinkodaros sukčiai? Ir kaip netapti preke?
Patinka, kai net nepatinka
Vienas iš nesąžiningų būdų, padedantis surinkti tūkstantinę „Facebook“ puslapio gerbėjų minią –„Patinka“ mygtuko paslėpimas po kitais tinklapio objektais. Pavyzdžiui, jei norite pamatyti kokią nors pribloškiančią nuotrauką, spustelite ant jos ir tuo pačiu pažymite, kad mėgstate kojinių pardavėjų puslapį.
Taip pat gali būti ir su žaidimais. Nieko neįtardamas ramiai renkate geltonus grybukus ir tuo pačiu nuspaudžiate ant paslėpto „Patinka“ mygtuko. Vėliau paaiškėja, kad viešai prisipažinote mėgstantis „Žalgirio“ krepšinio komandą.
„Neretai „Patinka“ mygtukai naudojami kaip barjeras, saugantis vartotoją dominantį turinį. Dažnai šis būdas yra naudojamas kartu su Facebook programėlėmis, kurios nieko neįtariančių vartotojų vardu automatiškai skelbia turinį, taip pritraukdama naujus gerbėjus“ - sakė internetinės komunikacijos specialistas ir lietuviškų tinklaraščių reitingavimo svetainę poko.lt tvarkantis Aurimas.
Be užslėpto mygtuko spąstų, naudojami ir sudėtingesni – socialinės inžinerijos metodai. Vartotojams yra siūloma spausti „Patinka“ mygtuką ir tokiu būdu išreikšti pritarimą kokiam nors socialiniam judėjimui. Neretai gerosios iniciatyvos gyvuoja tik kelias dienas, o vėliau puslapiai su gausybe gerbėjų yra pervadinami ir tampa reklaminiais kokios nors įmonės ar produkto puslapiais.
Draugų neturėjo – telefoną laimėjo
Praėjusią savaitę Lrytas.lt rašė apie mobiliojo ryšio operatoriaus „Tele2“ organizuotą konkursą. Jame tinklaraštininkai turėjo galimybę laimėti 1 tūkst. 200 Lt nuolaidą telefonui. Prizą turėjo gauti daugiausiai pasidalinimų su draugais socialiniame tinkle „Facebook“ sulaukęs tinklaraštininko įrašas.
Konkurso organizatorius į taisykles neįtraukė punkto apie tai, kad bus skaičiuojami tik sąžiningai surinkti „Patinka“ paspaudimai. Todėl prizą teko atiduoti per pusvalandį šimtų netikrų gerbėjų pamėgtam tinklaraštininkui. Tuo, kad paspaudimai buvo surinkti nešvariais metodais, įsitikinę Lietuvoje gerai žinomi blogosferos atstovai.
Kaip netapti preke?
Jei nenorite tapti kažkieno pasipelnymo šaltiniu ar draugų pajuokos objektu dėl to, kad netyčia pažymėjote „Patinka“ ant garbės nedarančių puslapių, reikia elgtis apdairiau.
„Facebook apgaulės labai panašios į kompiuterinius virusus, tad patarimai galioja tie patys: nespausk, kur nereikia, galvok, ką ir kodėl darai, netikėk tuo, kas atrodo per gerai, kad būtų tiesa.“ – pataria socialinės komunikacijos specialistas Aurimas.
Apgaulės socialiniuose tinkluose yra tokios sėkmingos todėl, kad vartotojams neretai atrodo, jog draugų pasidalintu turiniu galima aklai pasitikėti. Iš tiesų draugų srautu gali naudotis nesąžiningi rinkodaros specialistai ar piktų ketinimų turintys žmonės.
„Iš kitos pusės, reikėtų nepamiršti, jog socialinių tinklų galimybė pasiekti didelį žmonių skaičių yra neprilygstama jokiam kitam komunikacijos būdui. Tad kai puslapis sulaukia milijono gerbėjų per parą, tai nebūtinai reiškia, jog kažkas sukčiavo - galbūt kažkas labai tiksliai užkabino žmonių dėmesį“ – sako Aurimas.