Bet matyt, kažkam jau aiškiai reikia pasakyti: nenusiaukite batų lėktuve. Tai bjauru. „Salonas valomas prieš kiekvieną skrydį, – 2022 m. leidiniui „Travel + Leisure“ sakė svetainės „Ask the Pilot“ autorius pilotas Patrickas Smithas, – tačiau tai daroma paviršutiniškai, nes tam skirta tik 15 ar 20 minučių.“
Net ir praėjus keleriems metams po COVID-19 pandemijos, kai visi kaip niekad gerai žinome apie higienos praktikas ir tai, kaip svarbu nesidalyti mikrobais, nėra jokių garantijų, kad oro linijų bendrovės tarp skrydžių atlieka tokį valymą, kokio galima būtų tikėtis. Tai gali būti tik šiukšlių surinkimas ir durų rankenų nuvalymas.
„Jei lėktuvas stovi ilgiau nei aštuonias valandas (paprastai tai būna tolimųjų reisų lėktuvas), oro linijos atlieka giluminį valymą“, – rašydamas apie oro linijų valymo procesus leidiniui „New York Times“ teigia Mike'as Arnotas. – Giluminio valymo metu ištraukiamos visos sėdynių pagalvėlės, išsiurbiamos sėdynės ir šampūnu išplaunamas kilimas visame lėktuvo salone.“
Tačiau valymai tokiu režimu pasitaiko nedažnai. Daug labiau tikėtina, kad lėktuvas, į kurį įlipote, geriausiu atveju buvo „apipurkštas rūku“, t. y. išpurkštas elektrostatiškai įkrautais dezinfekavimo priemonės lašeliais. „Tai šiek tiek panašu į balionėlio trynimą į plaukus, o tada balionėlio klijavimą prie sienos“, – laikraščiui „Times“ sakė Teksaso bendrovės „EMist“, gaminančios elektrostatinius purkštuvus oro linijoms „United Airlines“ ir „Alaska“, vadovas Joshua Robertsonas. – Kiekviena iš purkštuko išeinanti molekulė yra su krūviu. Jos traukia paviršius kaip magnetas.“
Praktiškai tai atrodo taip, tarsi valytojas, apsiginklavęs kuprine, pripildyta dezinfekavimo priemonės, ir purkštuku, plona dulksna užpildo kiekvieną salono kampelį. Kai tai padaroma, į patalpą gali įeiti visa valytojų komanda ir dezinfekuojančiomis servetėlėmis nušluostyti lengvai liečiamas vietas – pavyzdžiui, kėdžių porankius ir durų rankenas – ir jei yra laiko (o dažnai jo nėra), išsiurbti kilimą.
Akivaizdu, kad tokia sistema nėra tokia griežta kaip giluminis valymas, tačiau tai tikrai nėra mažiausia, ko galite tikėtis. Oro linijų bendrovės, kaip žinia, vadovaujasi pelno maržomis, todėl kiekviena papildoma sekundė yra svarbi. Išsilieję skysčiai ar purslai dažniausiai nuvalomi, bet nebūtinai dezinfekuojami. Jeigu lėktuvui reikia greičiau vėl skirsti, galima ir nevalyti „su rūku“ – ir kas blogiausia, nėra reikalavimo, kad lėktuvas – net ir tualetai – būtų valomas skrydžio viduryje. Taip, net jei kas nors padaro netvarką.
Visa tai iš esmės reiškia, kad batus reikia laikyti ant kojų. „Tie, kurie nusprendžia vaikščioti basomis, gali užsikrėsti bakterijomis ir virusais, kurie gali turėti neigiamos įtakos jų sveikatai“, – „Travel + Leisure“ teigia „SyQuest USA“, gaminančios lėktuvuose naudojamas valymo priemones, savininkas Davidas Krause. – Taip pat visuomet kyla pavojus užsikrėsti grybeline infekcija.“
Tiesą sakant, visa tai perskaičius, turbūt visai norėtųsi dėvėti ir pirštines? Ir galbūt tai net nebūtų pati blogiausia idėja, rašo „IFL Science“.