Pilotas skrido toliau naudodamas vieną likusį variklį ir 73 lėktuvo keleiviai bei įgula avariniu būdu nusileido netoliese esančiame Inverkargilo oro uoste.
Bendrovė „Virgin Australia“ teigia, kad dramatišką įvykių posūkį sukėlė „galimas susidūrimas su paukščiais“. Tačiau Kvinstauno oro uostas sakė, kad „tuo metu jokių paukščių oro uoste nepastebėta“.
Nors tiksliai nežinoma, kas nutiko, susidūrimas su paukščiais yra dažnas ir realus pavojus orlaiviams. Jis gali padaryti žalos lėktuvams ir net lemti žmonių žūtį.
Kaip dažnai pasitaiko susidūrimų su paukščiais?
Pirmasis orlaivio susidūrimas su paukščiu įvyko 1905 m. Orville'ui Wrightui skrendant virš kukurūzų lauko Ohajuje (JAV).
Dabar tokių susidūrimų pasitaiko kasdien, tačiau dėl paukščių migracijos jie šiek tiek kinta pagal sezoną.
Bene garsiausias toks incidentas įvyko 2009 m., kai „US Airways“ lėktuvas susidūrė su migruojančių kanadinių žąsų būriu netrukus po pakilimo iš Niujorko oro uosto. Sugedo abu lėktuvo varikliai, ir kapitonas Sully Sullenbergeris buvo priverstas nusileisti Hadsono upėje.
2008–2017 m. Australijos transporto saugos valdyba užregistravo 16 626 susidūrimus su paukščiais. Amerikoje Federalinė aviacijos administracija vien 2022 m. pranešė apie 17 200 susidūrimų su paukščiais.
Kur įvyksta susidūrimai su paukščiais ir kokie jų padariniai?
Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos duomenimis, 90 proc. susidūrimų su paukščiais įvyksta netoli oro uostų. Apskritai tai vyksta orlaiviams kylant ar leidžiantis arba skrendant mažesniame aukštyje, kur paukščių aktyvumas yra didžiausias.
Susidūrimo su paukščiais poveikis priklauso nuo daugelio veiksnių, įskaitant orlaivio tipą. Dėl tokio incidento gali išsijungti variklis – kaip, pavyzdžiui, atsitiko „Virgin Australia“ skrydžio metu. Šis lėktuvas buvo „Boeing 737–800“, kuris nedidelius atstumus gali nuskristi ir su vienu varikliu.
Mažesnių orlaivių, ypač vieno variklio, susidūrimas su paukščiais gali būti mirtinas. Nuo 1988 m. pasaulyje pranešta apie 262 mirtinus susidūrimus su paukščiais ir 250 sudužusių orlaivių.
Kaip gamintojai ir pilotai apsisaugo nuo susidūrimo su paukščiais?
Dauguma susidūrimų su paukščiais įvyksta anksti ryte arba saulėlydžio metu, kai paukščiai yra aktyviausi. Pilotai mokomi būti budrūs tokiu metu.
Paukščių būriams sekti galima naudoti radarus. Tačiau ši technologija yra antžeminė ir nėra prieinama visame pasaulyje, todėl jos negalima naudoti visur.
Dvi didžiausios keleivinių lėktuvų gamintojos „Boeing“ ir „Airbus“ naudoja turboreaktyvinius variklius. Juose oras suspaudžiamas daugybe propelerio menčių, o po to pridedama degalų ir liepsnos, kad būtų išgauta kilimui reikalinga trauka.
Paukščiui atsitrenkus į vieną iš šių variklių gali būti smarkiai pažeistos propelerio mentės, todėl variklis gali sugesti. Variklių gamintojai tikrina šių variklių saugą, paleisdami į juos užšaldytą vištą, kai variklis veikia visa trauka.
Taip pat kai kuriuose šalyse siekiant atbaidyti paukščius nuo skraidymo šalia kilimo ir tūpimo tako imituojami šaudymo garsai, o vietovėse, kuriose paukščių populiacija didelė, oro uostai taip pat gali naudoti tam tikras žoles ir augalus, kurie nepritraukia paukščių, rašo CNN.