Jeigu bent kartą esate keliavę lėktuvu, tikriausiai pastebėjote ant lėktuvo sparnų esančių variklių centrinėje dalyje išpieštas spirales. Kam jos reikalingos? Tikriausiai dauguma atsakytų, jog tam, kad ant žemės esantys žmonės matytų, ar sukasi turbina. Tačiau tai paaiškina ne viską.
Kompanija „Boeing“ aiškina, jog šios spiralės turi dvi paskirtis – atbaidyti paukščius ir pranešti, kada veikia variklis. Panašiai jų paskirtį aiškina ir vienas didžiausių reaktyvių variklių gamintojų „Rolls-Royce“. Kompanija nurodo, kad besisukančios spiralės įspėja žmones, esančius ant žemės, apie veikiantį variklį. Skrydžio metu šios spiralės sukasi itin dideliu greičiu, tokiu būdu išbaidydamos paukščius, kad šie nepatektų į variklį ir jo nesugadintų.
Jeigu manote, kad jau viską išsiaiškinome (juk atsakymas gautas iš dviejų itin patikimų šaltinių), neskubėkite užverti šio straipsnio – kadangi pateikti atsakymai nėra visiškai teisingi.
Tos pačios kompanijos „Boeing“ leidžiamame žurnale „Aero Magazine“, kurio turinį kuria pilotas ir aviacijos sistemų saugumo mokslų daktaras, rašoma kiek kitaip. Jame rašoma, kad paukščius atbaido lėktuvo spalva ir variklių turbinų spiralės.
Aviacijos tinklaraštyje „Aerosavvy“ rašoma, jog Rolls-Royce jiems pateikia kiek kitokį atsakymą. Variklio turbinų kūgiai apsaugo variklius nuo susidūrimo su paukščiais bei sumažina ledo formavimąsi. Tuo tarpu spiralės įspėja oro uosto darbuotojus, kurie veža keleivius į lėktuvą. O skrydžių metu spiralių paukščiai tiesiog negali pastebėti, kadangi variklis sukasi pernelyg greitai.
Taigi tiek „Boeing“, tiek „Rolls-Royce“ pateikia vienas kitam prieštaraujančius atsakymus. Vis dėlto, pasaulyje nėra atlikta jokių tyrimų, kurie galutinai patvirtinų atsakymą, dėl ko reikalingos ant variklio turbinų esančios spiralės.
Tiesa, visi šaltiniai sutinka, jog spiralės reikalingos oro uosto darbuotojams, esantiems ant žemės – įspėti, kad variklis vis dar sukasi. Mat prie lėktuvo dirbantis ant bagažą iškraunantis darbuotojas būtų greitai įtrauktas į variklio turbiną, jeigu ši suktųsi. Tai atrodo logiška, nes prisiminus greitai besisukantį propelerį, nuo greito sukimosi jis dažniausiai tampa permatomas, o naktį tokia turbina gali pasirodyti lyg visai nesisukanti.
Tikriausiai kilo klausimas – bet juk apie besisukantį variklį įspėja kurtinantis jo garsas, ar ne? Na, oro uoste gali stovėti keli lėktuvai veikiančiais varikliais, ir bus išties sunku atskirti, kurio būtent iš jų variklis veikia, be to, darbuotojai dažniausia dėvi ausų apsaugas.
O jeigu variklis veikia, ant turbinos kūgio nupiešta spiralė virsta baltu blankiu tašku, kuris ir įspėja apie veikiantį variklį. Tai aiškiai pademonstruoja šis video:
Mat dirbti prie tokio lėktuvo, kaip „Boeing 737“, variklio yra nepaprastai pavojinga. Šio variklio, veikiančio laisva eiga, pavojaus zona yra 3 metrai priešais variklį bei jo šonuose. Tai reiškia, kad net ir varikliui veikiant laisva eiga, žmogui atsidūrus pavojaus zonoje, variklis jį gali nesunkiai įtraukti. O jeigu variklis veikia ne laisva eiga, jo pavojaus zona yra 4,5 ar daugiau metrų.
Didesnių orlaivių varikliai, tokių kaip „Boeing 777“, turi žymiai didesnę pavojaus zoną. Taigi, oro uosto darbuotojams itin svarbu identifikuoti veikiantį variklį, kad jie prie jo nesiartintų.
Taigi, variklio turbinų kūgių spiralės yra itin svarbios apsaugant darbuotojus nuo įtraukimo į variklį. Na o dėl paukščių pavojaus vieningo atsakymo nėra, todėl šį klausimą paliksime atvirą.