Vėžiu sergantis balsą praradęs bankininkas įrašė unikalų albumą – panaudojo uragano duomenis

2024 m. gegužės 18 d. 18:16
Lrytas.lt
Kiekvieną kartą, kai Craigas Kirkpatrickas-Whitby kalba, jis turi laikyti nuspaudęs kakle esančio prietaiso mygtuką, kuris neleidžia iš gerklėje esančios skylutės išeiti orui. Tai yra šilumos ir drėgmės keitiklis, implantuotas tam, kad vyras galėtų išlaikyti drėgmę plaučiuose.
Daugiau nuotraukų (2)
„Per pastaruosius ketverius su puse metų tris kartus sirgau vėžiu, – sako jis, o jo balsą dabar generuoja trachėjos ir stemplės balso protezas. – Neturiu nei balso klosčių, nei limfmazgių, nei skydliaukės. Mano veidą atstatė naudodami odą ir audinius iš kairės kojos. Daugiau nei dvejus metus negalėjau visiškai kalbėti. Tačiau nenoriu, kad mane mano vėžys mane ribotų. Noriu daryti įdomius dalykus.“
Tie „įdomūs dalykai“ apima naujovišką muziką, paremtą mokslu. Investuotojas, duomenų mokslininkas, jūreivis, buvęs boksininkas, fotografas ir muzikantas C. Kirkpatrickas-Whitby yra kūrybingas ir smalsus žmogus, išleidęs „Chimet“ – pirmąjį muzikinio kolektyvo „Mining“ albumą.
Instrumentiniai kūriniai buvo sukurti remiantis daugiau nei 2000 sempluotų duomenų srautų iš Vakarų Ašigalio švyturio, vadinamo Chimetu – navigacinio ženklo prie Čičesterio krantų Vakarų Sasekse, Jungtinėje Karalystėje. Švyturys fiksuoja meteorologinę ir jūrinę informaciją.
Duomenys surinkti per septynias 2017 m. spalio dienas, kai šalį siaubė uraganas Ofelija ir audra Brian. Kiekvienas 2 sekundžių trukmės muzikos periodas atspindi 5 minučių trukmės duomenų, įskaitant vėjo greitį ir kryptį, atmosferos temperatūrą, vandens temperatūrą ir bangų aukštį, fragmentą.
2016 m. C. Kirkpatrickas-Whitby ir kitas kolektyvo „Mining“ narys garso dizaineris PJ Davy, naudodami „Max“ programinę įrangą sukūrė „garso variklį“, kuriame algoritmai išgautus duomenų pavyzdžius organizuoja į srautus, o šie sukuria išeinančius signalus, sukeliančius norimo intensyvumo, notacijos ir ritmo signalus.
„Aš esu investicijų bankininkas, – sako C. Kirkpatrickas-Whitby. – Štai iš kur mano žinios apie duomenis. Gyvenu Vakarų Sasekse, maždaug už 5 jūrmylių (apie 9 km, lrytas.lt past.) nuo Chimeto. Nuo aštuntojo dešimtmečio kiekvieną savaitgalį atvažiuodavau į šią pietinės pakrantės vietovę buriuoti ir plaukioti burlente, ir būtent ten pamačiau Chimetą. Visą gyvenimą domėjausi elektronine muzika, stebėjau audras ir fiksavau duomenis. Kai pažvelgiau į Chimeto žemėlapius, man buvo labai akivaizdu, kad tai panašu į muziką“.
Trečiasis „Mining“ narys – muzikantas Matthewas Bourne'as – vėliau improvizavo fortepijonu, o taip pat papildė kūrinius violončele ir „Memorymoog“ sintezatoriumi. Albume „Chimet“ nėra tiesioginių garso įrašų – tai labiau audros evokacija, meditatyvi, bauginanti dūzgesių, impulsų ir spragsėjimų muzika, primenanti „Blade Runner“ garso takelius ar Briano Eno „Ambient“ stiliaus kūrybą.
„Yra „Motina gamta“ – orkestruota muzika ir „žmogaus prigimtis“ [orkestruota muzika], kuri sustiprina audrų jausmus“, – aiškina C. Kirkpatrickas-Whitby. – Norėjome sukurti patirtį, kuri sukeltų jausmus apie buvimą prie vandens ar paplūdimyje ir buvimą stichijoje.“
Uraganas Ofelija ir audra Brian pagarsėjo ne tik siaubingai stipriais vėjais, bet ir dulkių audromis bei didele sukelta žala. Tačiau C. Kirkpatrickas-Whitby mėgsta stiprias audras. Kaip žmogus, kuris sako esąs labai jautrus muzikai ir orams, jis daro prielaidą, kad gali būti, jog savo kūnu juos patiria labiau nei kiti žmonės. „Tai pagyvina mano pojūčius. Orai yra neįtikėtini, – sako jis. – Man patinka audros. Man patinka sniegas. Man patinka ledas. Visi šie dalykai leidžia pasijusti gyvam ir pagyvina smegenis.“
Iš Londono kilusį C. Kirkpatricką-Whitby darbas pasaulinėje bankininkystėje nuvedė į įvairias pasaulio šalis. Jis taip pat turi ar turėjo ir kitokių pomėgių: kadaise buvo boksininkas, o dabar mėgsta lenktyniauti jachtomis ir fotografuoti. Jo 6000 kompaktinių plokštelių kolekcijoje – nuo Ravi Shankaro iki „Tangerine Dream“, tačiau čia daugiausia elektroninės muzikos, įskaitant šokių ir tai, ką jis vadina „gana neįprasta, reta, neoklasikine atmosfera“.
Prieš vėžio diagnozę jis taip pat dainavo grupėse. „Turėjau labai galingą balsą, kaip Michaelas Stipe'as ar Eddie Vedderis, – pasakoja jis. – Prarasti balsą buvo gana netikėta.“
Iš pradžių albumą „Chimet“ buvo planuota išleisti 2019 m., tačiau dėl C.Kirkpatricko-Whitby vėžio gydymo jis buvo atidėtas.
Duomenų naudojimas muzikos kūrimui nėra naujiena, tačiau C. Kirkpatrickas-Whitby mano, kad tokio mastu kaip „Chimet“ tai dar nebuvo daroma – nes muzikantai paprastai dirba su pavieniais duomenų pluoštais, pavyzdžiui, vėjo greičiu. „Mes naudojome 14 atskirų kintamųjų, – pasakoja jis. – Ir užfiksavome 30 000 duomenų taškų.“
Šį procesą galima taikyti įvairiems duomenims – nuo medicininių įrašų iki duomenų, susijusių su klimato kaita. „Jei tik suprantu duomenis ir galiu juos suformatuoti, galiu įgarsinti bet ką, – teigia vyras. – Turiu informacijos apie palydovinius duomenis, kuriuos analizuoju. Taip pat bandau įgarsinti matematines prielaidas.“
Jis taip pat galvoja apie vėžio duomenis. „Prieš prarandant balsą dalyvavau konferenciniuose pokalbiuose su žmonėmis, kurie tvarko [Jungtinės Karalystės] Nacionalinės sveikatos tarnybos duomenis, – pasakoja C. Kirkpatrickas-Whitby. – Neseniai pateikiau prašymą dirbti su chirurgu prie vėžio projekto. Turėsiu prieigą prie duomenų ir galėsiu kurti muziką, kilusią iš Jungtinės Karalystės vėžiu sergančių pacientų statistinių duomenų arba duomenų, kurie buvo profesionaliai nuasmeninti bei kuriuos leidžiama naudoti.“
Būdamas 59 metų ir įgijęs medicininį leidimą, jis tikisi vėl „egzistuoti normaliame pasaulyje“.
„Mano požiūris į gyvenimą tikrai nepasikeitė. Tačiau vėžys pakeitė kitų žmonių požiūrį į mane, – sako jis. – Aš buvau triukšmingas, linksmas, dėmesio centre esantis vyrukas. Buvau gana išvaizdus, pakankamai turtingas. Tapau labiau uždaras, introvertiškas. Dabar žmonės mažiau dėmesio kreipia į tai, ką noriu pasakyti, nes mano, kad esu neįgalus. Mano smegenys sveikos, bet norint kalbėti reikia pastangų. Žmonės nuolat įsiterpia. Galiausiai jaučiuosi nusivylęs socialiniais ryšiais, nes negaliu laisvai reikšti savo minčių taip, kaip anksčiau.“
Vyras planuoja grįžti į darbą. Taip pat žada, kad bus daugiau muzikos – planuojama įrašyti du naujus albumus su grupe „Mining“. Jis taip pat kuria asmeninius kūrinius klavišiniais instrumentais.
„Jaučiuosi palaimintas, kad esu gyvas. Anądien buvau Karališkojoje Marsdeno ligoninėje Čelsyje, ten buvo 12 metų mergaitė, kuri nuo 10 metų serga gerklės vėžiu – neįtikėtina“, – prisimena jis.
„Aš vis dar galiu vaikščioti... Turiu vokalinę negalią, bet mano smegenys sveikos. Galiu vairuoti automobilį. Negaliu artintis prie vandens – nes jei įlįsčiau, labai greitai prisipildyčiau vandeniu“, – juokiasi jis.
„Tai, – sako jis rodydamas į savo robotizuotą gerklę, – nėra idealu. Bet aš vis dar gyvas.“
Parengta pagal „New Scientist“.
MuzikaAudraduomenys
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.