Tai paskatino ankstesnius tyrėjus kelti prielaidą, kad piešinyje pavaizduotas faraonas, gedintis savo tėvo, faraono Seti I (valdė maždaug 1294–1279 m.pr.m.e.), rašo komanda. Tačiau naujas portreto skenavimas rodo ką kita.
Naudodami nešiojamąją rentgeno spindulių fluorescencinės tomografijos (XRF) versiją, t. y. metodą, kai objekto cheminės sudėties nustatymui naudojami rentgeno spinduliai, tyrėjai nuskenavo Ramzio II piešinį ir dar vieną nekropolyje esantį meno kūrinį, atskleisdami plika akimi nematomas detales.
Ramzio II interpretacija
Komanda nustatė, kad Ramzis II iš tikrųjų yra atsisukęs į Ptahą – senovės Egipto dievą, siejamą su amatininkais. Skenavimas „rodo, kad Ramzis II [stovi] po baldakimu, o priešais jį esanti figūra aiškiai yra dievas Ptahas, o ne jo miręs tėvas Seti I“, – rašoma tyrime.
Tyrėjų Komanda taip pat nustatė, kad Ramzis II vaizduojamas su „atsikišusiu Adomo obuoliu“, – o pasak mokslininkų, tai yra „įdomi detalė, kuri senovės Egipto mene niekada nebuvo vaizduojama“.
Be to, faraonas iš pradžių buvo vaizduojamas dėvintis tai, ką senovės egiptiečiai vadino „šebiu (shebyu) apykakle“, kurią sudaro „kelios didelės apimties aukso grandinės, suformuotos iš didelių ir sunkių lęšinių karolių“, skelbia tyrėjai.
Tokios apykaklės buvo populiarios XX dinastijos laikais (maždaug 1186–1070 m. pr. m. e.), tačiau Ramzio II valdymo metu ji nebuvo naudojamos, sako mokslininkai. Pasak tyrėjų, šebiu apykaklė buvo uždažyta ir pakeista wesekh vėriniu – plokščiu papuošalu, kuris buvo dėvimas Ramzio II valdymo metu.
Remdamasi vėrinio atradimu, komanda mano, kad piešinys buvo sukurtas XX dinastijos laikais, praėjus keliems dešimtmečiams po Ramzio II mirties. Tikėtina, kad dailininkai, supratę, jog nutapė ne tą Ramzio II vėrinį, jį pataisė, rašo tyrimo autoriai.
Išsikišęs Adomo obuolys ant Ramzio II galėjo būti pridėtas šio perpiešimo metu – galbūt per klaidą, sako pagrindinis tyrimo autorius ir Sorbonos universiteto bei Prancūzijos nacionalinio mokslinių tyrimų centro molekulinis archeologas Philippe'as Martinezas. Neaišku, kodėl Ramzis II pavaizduotas su trijų dienų barzda ant smakro. Tai neįprasta – nes paprastai faraonas vaizduojamas nusiskutęs arba su pilna barzda.
Tyrime nedalyvavęs Memfio universiteto istorijos profesorius Peteris Brandas, knygos „Ramesses II: Egypt's Ultimate Pharaoh“ autorius, nesutinka su kai kuriomis išvadomis. Jis sako, kad jo paties tyrimai rodo, jog Ramzio II valdymo metu šebiu apykaklės buvo dėvimos, ir jis mano, kad piešinys datuojamas vėlyvuoju Ramzio II valdymo laikotarpiu.
„Aukštos mėlynos faraono karūnos proporcijos ir jo nosies forma atitinka vėlesnių jo valdymo metų reljefus Karnake – Tėbų šventyklų komplekse, skirtame dievui Amonui-Ra“, – sako P.Brandas. Jis taip pat nesutinka su tyrimo autoriais dėl piešinyje esančio atsikišusio Adomo obuolio – sakydamas, kad jis nėra unikalus senovės egiptiečių portretuose.
Be piešinio, kuriame pavaizduotas Ramzis II, komanda išanalizavo dar vieną kapo piešinį iš nekropolio. Šio piešinio, kuriame vaizduojamas kapo savininkas vardu Menna, skenavimas atskleidė daugiau detalių apie ranką, kuri buvo uždažyta, bet vis dar lengvai matoma plika akimi.
Parengta pagal „Live Science“.