Muzikos integravimo į matematikos pamokas būdai yra įvairūs: nuo skirtingų ritmų kūrinių beldimo mokantis skaičių ir trupmenų iki matematikos panaudojimo kuriant muzikos instrumentus.
Ankstesni tyrimai parodė, kad vaikams, kuriems geriau sekasi muzika, geriau sekasi ir matematika. Tačiau ar muzikos mokymas iš tikrųjų pagerina matematikos žinias, nėra visiškai aišku.
Norėdama išsiaiškinti daugiau, turkų mokslininkė daktarė Ayça Akın iš Antalijos Beleko universiteto Programinės įrangos inžinerijos katedros ieškojo akademinėse duomenų bazėse tyrimų šia tema, paskelbtų 1975–2022 m.
Tada ji sujungė 55 tyrimų iš viso pasaulio, kuriuose dalyvavo beveik 78 000 jaunų žmonių – nuo darželinukų iki universitetų studentų – rezultatus ir pateikė atsakymą.
Į metaanalizę buvo įtrauktos trijų tipų muzikinės intervencijos: standartizuotos muzikinės intervencijos (tipinės muzikos pamokos, kurių metu vaikai dainuoja, klausosi ir kuria muziką), instrumentinės muzikinės intervencijos (pamokos, kurių metu vaikai mokosi groti instrumentais individualiai arba grupėje) ir muzikos bei matematikos integruotos intervencijos, kurių metu muzika integruojama į matematikos pamokas.
Prieš ir po intervencijos mokiniai sprendė matematikos testus, o jų rezultatų pokytis buvo lyginamas su intervencijoje nedalyvavusių rezultatais.
Muzikos naudojimas tiek atskirose pamokose, tiek kaip matematikos pamokų dalis, buvo susijęs su didesniu matematikos rezultatų pagerėjimu ilgainiui.
Didžiausią poveikį turėjo integruotos pamokos – maždaug 73 proc. integruotas pamokas turėjusių mokinių rezultatai buvo gerokai geresni nei vaikų, kurie nedalyvavo jokioje muzikinėje intervencijoje.
Apie 69 proc. mokinių, kurie mokėsi groti instrumentais, ir 58 proc. mokinių, kurie turėjo įprastas muzikos pamokas, pasiekė geresnių rezultatų nei mokiniai, kuriems nebuvo taikoma jokia muzikinė intervencija.
Rezultatai taip pat rodo, kad muzika labiau padeda mokytis aritmetikos nei kitų matematikos rūšių – ir turi didesnį poveikį jaunesniems moksleiviams bei tiems, kurie mokosi elementaresnių matematikos sąvokų.
Dr. A.Akın, kuri atliko tyrimą dirbdama Turkijos nacionalinėje švietimo ministerijoje ir Antalijos Beleko universitete, pabrėžia, kad matematika ir muzika turi daug bendro – pvz. abu dalykai reikalauja abstraktaus mąstymo ir kiekybinio mąstymo.
Pasitelkiant muziką galima ypač gerai mokyti aritmetikos – nes pagrindinės sąvokos, tokios kaip trupmenos ir santykiai, taip pat yra esminės muzikos sąvokos. Pavyzdžiui, skirtingo ilgio natos gali būti išreikštos trupmenomis ir sudėtos kartu, kad būtų sukurti keli muzikos taktai.
Integruotos pamokos gali būti ypač veiksmingos, nes per jas mokiniai gali užmegzti ryšį tarp matematikos ir muzikos, taip pat suteikiant papildomas galimybes tyrinėti, aiškintis ir suprasti matematiką.
Be to, jei tokios pamokos yra malonesnės už tradicines matematikos pamokas, gali sumažėti mokinių nerimas dėl matematikos.
Šios analizės apribojimai – į ją įtrauktas palyginti nedidelis tyrimų skaičius. Tai reiškia, kad nebuvo galima išnagrinėti tokių veiksnių, kaip lyties, socialinio ir ekonominio statuso ir muzikos mokymo trukmės, poveikio rezultatams.
Dr. A.Akın daro išvadą, kad nors apskritai muzikos mokymas turi nedidelį arba vidutinį poveikį matematikos pasiekimams, integruotos pamokos turi didelį poveikį.
„Skatinant matematikos ir muzikos mokytojus kartu planuoti pamokas, būtų galima sumažinti mokinių nerimą dėl matematikos ir kartu pagerinti pasiekimus“, – apibendrina ji.
Parengta pagal Phys.org