Gruodžio 7 d. paskelbtu įsakymu reaguojama į kilusį susirūpinimą dėl trukdžių orlaivių radijo altimetrams. Šie altimetrai teikia duomenis, kuriuos naudoja automatinės skrydžio valdymo sistemos.
FAA įsakymas taikomas maždaug 6 834 transportiniams ir keleiviniams orlaiviams, kuriuose įrengti radijo altimetrai – t.y. iš esmės visam JAV komercinių orlaivių parkui, taip pat daugeliui verslo ir bendrosios aviacijos orlaivių.
Tai apima „Airbus“, ATR, „Boeing“, „De Havilland Canada“, „Embraer“, „Gulfstream“, „Lockheed Martin“ ir „Textron“ lėktuvus.
Gruodžio 7 d. FAA išleido panašų įsakymą dėl sraigtasparnių. Abu įsakymai įsigalioja gruodžio 9 d.
Tai daroma JAV belaidžio ryšio bendrovėms rengiantis sausio 5 dieną 46 teritorijose pradėti teikti ryšį 3700-3800 MHz dažnių diapazone – vadinamojoje C juostoje. FAA teigia, kad šis diapazonas yra per arti 4200-4400 MHz diapazono, naudojamo orlaivių radijo altimetruose.
FAA įsakyme reikalaujama, kad orlaivių operatoriai atnaujintų skrydžių instrukcijas ir apribotų kai kurias operacijas, kai „nutinka 5G C juostos belaidžio plačiajuosčio ryšio interferencijos“.
Draudžiamos tokios operacijos, kaip artėjimas ruošiantis tūpti pagal automatinio tūpimo sistemą, „reikalaujamų navigacinių parametrų“ operacijos, „automatinio tūpimo operacijos“ ir kai kurios išplėstinių skrydžio stebėjimo sistemų bei kitų skrydžio valdymo sistemų naudojimo operacijos.
FAA orlaivių pilotams nurodys sritis, kuriose gali atsirasti 5G trikdžių.
JAV mobiliojo ryšio bendrovės jau seniai transliuoja 3650-3700 MHz dažniu. Tačiau 2020 m. kovą Federalinė ryšių komisija (FCC) joms leido etapais pradėti naudoti 3700-3980 MHz dažnių diapazoną, pradedant nuo 3700-3800 MHz spektro. Kilus susirūpinimui aviacijos pramonėje, telekomunikacijų bendrovės jau nukėlė dažnių naudojimo pradžią iš gruodžio 5 d. į sausį.
Atskiru FAA įsakymu dėl sraigtasparnių taip pat draudžiama vykdyti automatinius skrydžius, kuriems 5G veikimo teritorijose reikia naudoti radijo altimetrų duomenis. Prie tokių operacijų priskiriamas automatinis pakilimas.
„FAA mano, kad 5G plėtra ir aviacija saugiai sugyvens, – teigia agentūra. – Šiandien žengėme svarbų žingsnį šio tikslo link, išleisdami du nurodymus, kuriais siekiama sukurti pagrindą ir surinkti daugiau informacijos, kad būtų išvengta galimo poveikio aviacijos saugos įrangai“.
Aviacijos pramonė jau seniai nagrinėja 5G trikdžių riziką, o 2020 m. balandį aviacijos pramonės techninė grupė RTCA sudarė darbo grupę šiai rizikai įvertinti. Jos nariais tapo FAA, orlaivių ir altimetrų gamintojai bei orlaivių operatoriai.
„5G bazinės stotys kelia kenksmingų trukdžių riziką visų tipų orlaivių radiolokaciniams altimetrams, o tai gali turėti toli siekiančių pasekmių ir poveikį aviacijos veiklai“, – sakoma RTCA parengtoje ataskaitoje.
Joje įspėjama apie galimus trukdžius, kuriuos gali sukelti tiek 5G bazinių stočių, tiek keleivių telefonų siunčiami signalai.
Ataskaitoje teigiama, kad dideliems komerciniams orlaiviams rizika kyla tik „tam tikrais atvejais“, tačiau tam tikromis aplinkybėmis – pavyzdžiui, kai orlaiviai atlieka artėjimą rengiantis tūpti pagal prietaisus esant ribotam matomumui, interferencijos gali sukelti „ekstremalias“ pasekmes.
Pranešime teigiama, kad FAA šiuo klausimu „glaudžiai bendradarbiauja“ su mobiliojo ryšio bendrovėmis.
Parengta pagal „Flight Global“.