M.Brookso interesai neapsiriboja vien fizika ir tiksliaisiais mokslais.
Tokiose knygose kaip „13 protu nesuvokiamų dalykų“ („Tyto alba“)
remdamasis mokslo istorija jis skaitytojams suprantama kalba pristato ne
tik žmonijos likimą lemiančius atradimus, bet ir mokslininkų gyvenimo
užkulisius, mokslo pasaulį į priekį stumiančias anomalijas.
Kodėl didžiuosius mokslinius atradimus padaro tik jauni žmonės? Ar mes,
žmonės, kada nors galėsime keliauti laiku ir gyventi amžinai? Ar
visatoje yra nežemiškų būtybių? Kodėl mokslas pasaulis pilnas intrigų?
Apie visa tai kalbėjomės su M.Brooksu.
– Knygoje „13 protu nesuvokiamų dalykų“ teigiate, kad žmogus yra smegenų mašina, neturinti laisvos valios. Tai reikštų, jog aš save apgaudinėju tikėdamas, kad priimu racionalius sprendimus. Gal galėtumėte tai paaiškinti tokio klausimo kontekste: jei mes neturime laisvos valios, vadinasi, ne jūs nusprendėte rašyti savo knygas apie mokslo paslaptis?
– Žmogui būdingas sudėtingas mechanizmas, kaip išsaugoti savo gyvybę.
Vienas to mechanizmo sraigtelių – mokymasis užsitikrinti pragyvenimą ir
atrasti nišų, kuriose jis galėtų išlikti ir klestėti.
Bebrui tokia niša – upės pakrantė, man – knygų apie mokslą rašymas.
Taigi „13 protu nesuvokiamų dalykų“ rašymas buvo dalis mano savisaugos
programos!
Kartais paprasčiau įsitikinti, kad mes neturime laisvos valios, kai
įsivaizduojame alternatyvų sprendimą. Tada pajuntame, kad kūne kažkas
tūno, ir tas savotiškas „vaiduoklis mašinoje“ valdo smegenis.
Kol kas niekas jo neatrado ir neištyrinėjo. Tad mums dar teks
išsiaiškinti, kodėl mes, žmonės, tą vaiduoklį turime, ir kodėl tie, kas,
mūsų manymu, neturi laisvos valios, – tarkime, tarakonai, – jo neturi.
Kad mes neturime laisvos valios, gerai iliustruoja tai, kaip mes
„renkamės“, ką valgyti. Mūsų smegenys liepia mums vartoti lengvai
prieinamą riebų maistą ir cukrų, paversdamos nutukimą tikra epidemija.
Mes visi neišmirėme vien todėl, kad smegenys taip pat turi savikontrolės
ir savisaugos mechanizmus, kurie neleidžia nueiti per toli. Bet
pažiūrėkite – daugybė žmonių vis tiek negali valdyti savo veiksmų.
Tad, žinoma, aš mąsčiau kūrybiškai, ką ir kaip rašyti, bet tai buvo ir
gero smegenų darbo pavyzdys. Pasirodė, kad rašymas yra puikus
pragyvenimo šaltinis, leidžiantis man ir mano vaikams turėti maisto,
drabužių ir stogą virš galvos. Kitaip tariant, mano genai užsitikrino,
kad pratęs savo gyvavimą kitoje kartoje.
Eksperimentai parodė, kad panašius veiksmus ir sprendimus priima žmogaus
asmenybė, bet toji asmenybė yra smegenų kūrinys – naudinga, tikrovėje
pritaikoma fikcija, kaip išsireiškė Harvardo universiteto psichologas
Stevenas Pinkeris.
– Laisvos valios iliuzija – viena iš trylikos anomalijų, kurias aptarėte šioje knygoje. Kodėl jus taip domina protu nesuvokiami dalykai, kurių nesugeba paaiškinti net mokslininkai?
– Mokslui daugeliu atžvilgiu svarbiausios yra būtent anomalijos.
Mokslo ateitis priklauso nuo nesuprantamų dalykų. Tyrinėdami juos mes
darome atradimus – kitaip tenkintumėmės žiniomis, kuriomis naudojomės
iki šiol.
Reliatyvumo, tektoninių plokščių, genetikos ir kvantinė teorijos
atsirado tik dėl to, kad kažkas pastebėjo nenormalumą, išimtį,
anomaliją.
Pritariu amerikiečių rašytojui Isaacui Asimovui, kuris sakė:
„Labiausiai kvapą gniaužiantis mokslininko posakis, lydintis daugumą
didžiųjų atradimų, yra ne „Eureka!“, bet „Keista...“
– Kuri iš trylikos jūsų aprašytų mokslo paslapčių jums pačiam buvo labiausiai jaudinanti?
– Mane labiausiai sujaudino praėjusio amžiaus 8-ajame dešimtmetyje NASA
vykdyta „Viking“ misija, kai Marse lyg ir buvo atrasti gyvybės įrodymai.
Nėra jokios priežasties manyti, kad jų neatradome, nors NASA vėliau
visomis išgalėmis stengėsi tai nuslėpti ir paneigti. Labai tikėtina,
kad pastaruoju metu į Marsą išsiųsti zondai artimiausiu metu tuos
įrodymus tik patvirtins.
– O kas labiausiai nustebino ar net šokiravo?
– Tai, kad mes pažįstame vos 4 procentus visatos, o likę 96 procentai
visatos tiesiog neegzistuoja. Tą tamsiąją materiją ir energiją kol kas
galime vadinti dingusia.
Kuo ilgiau aš apie tai svarstau, tuo labiau esu linkęs manyti, kad
anksčiau ar vėliau privalėsime iš esmės permąstyti dabartinę
kosmologiją, paremtą didžiojo sprogimo teorija.
– Skaitydamas knygą negalėjau atsistebėti, kad mokslo ir meno pasauliai labai panašūs. Jie abu pilni pavydo, madų, bandos jausmo, skandalų. Jei kalbėtume apie mokslo pasaulio intrigų istoriją, kokie faktai būtų patys keisčiausi?
– Sukrečiantis buvo NASA elgesys su amerikiečių inžinieriumi Gilbertu
Levinu, kurio per „Viking“ misiją surinkti eksperimentiniai duomenys lyg
ir patvirtino, kad Marse yra gyvybės formų. Jis gynė savo įrodymus ir
buvo išmestas iš darbo.
Manoma, kad tarp mokslininkų nuomonių skirtumas yra sveikintinas
dalykas, bet jie dažnai suglaudžia pečius, susimoko prieš ką nors, kad
tik išsaugotų savo autoritetą.
Tarkime, elgesys su šaltosios branduolių sintezės, kuria nedaug kas
tikėjo, tyrinėtoju Melvinu Milesu buvo išties šokiruojantis.
Sykį kolegos, siekdami pamokyti nekelti rūpesčių ir problemų, M.Milesą
net uždarė spintoje. Galiausiai jis buvo paskirtas dirbti sandėlyje,
nes esą sugriovė savo, kaip mokslininko, reputaciją. Ir tai vyko XX
amžiaus pabaigoje.
Greičiausiai būtent dėl tokių pavyzdžių vokiečių fizikas, vienas kvantų
teorijos kūrėjų Maxas Planckas pareiškė, kad mokslui vystytis padeda
laidotuvės – kitaip tariant, būtina kieno nors mirtis, kad nauja idėja
būtų pripažinta.
Tarkime, kai dar XVII amžiuje buvo atrasta, kad šviesa sklinda ne
akimirksniu, o baigtiniu greičiu, šis atradimas buvo slepiamas, nors
daugelis žmonių apie jį žinojo. Tik po Jeano-Dominique'o Cassini,
Paryžiaus observatorijos vadovo, nekentusio šios idėjos, mirties
atradimas galiausiai buvo pripažintas.
– Mokslo istorikas Thomas Kuhnas teigė, kad didžiuosius atradimus padaro arba labai jauni žmonės, arba kurios nors mokslo srities naujokai. Ar sutinkate su tuo?
– Manyčiau, tai iš esmės teisinga mintis. Kai pasensti, lieki įstrigęs
sustabarėjusių taisyklių pinklėse ir negali iš jų ištrūkti.
Jei netyčia ištrūksti, kolegos ir bendraamžiai tave ignoruoja arba net
atstumia kaip triukšmadarį, kuris esą yra pakankamai senas, kad viską
geriau žinotų.
– Tačiau šiais laikais mokslininkų darbo metodai smarkiai pasikeitė. Tai dažniausiai yra komandinis darbas. Šiuo požiūriu baltų varnų nelabai ir reikia, ar ne?
– Šiais laikais būtina įgyti žymiai daugiau žinių, kad galėtum dirbti
reikšmingą mokslinį darbą. Šiuolaikinis mokslo pasaulis veikia taip, kad
darydamas eksperimentus savo laboratorijoje nelabai gali viešai reikšti
savo esą genialias idėjas. Būtina siekti mokslininko karjeros, o tai,
suprantama, užtrunka.
Be to, kaip minėjote, dabarties mokslas paremtas komandiniu darbu. Tad
labai retai atsiranda vienišas genijus, kuris savo karjeros pradžioje
padaro atradimą. Mokslininkai priversti bendradarbiauti, o tai, aišku,
lėtina mokslo vystymąsi.
– Jūsų knyga baigiama tokiais kvantinės teorijos tėvo Erwino Schrodingerio žodžiais: „Kas mes esame? Atsakyti į šį klausimą – ne viena iš mokslo užduočių, bet vienintelė mokslo užduotis.“ Tą patį apie savo kūrybą greičiausiai manė ir Williamas Shakespeare'as. Ar jūs matote panašumų tarp mokslo ir meno?
– Manyčiau, jie abu buvo itin kūrybingi atradėjai. Iš tiesų mes
tyrinėjame mus supantį pasaulį tam, kad geriau suprastume save. O
pasaulio tyrinėjimas neįmanomas be kūrybiško požiūrio.
Tiesą sakant, ne taip ir svarbu, kas mums bent šį tą pasako apie visatą
ir mūsų vietą joje – menas, teorijos ar įvairios mokslo sritys.
E.Schrodingeris taip pat yra pasakęs, kad mokslininkams turėtų rūpėti
dalykai, susiję su žmogiškumu: „Niekada nepamirškite, kad savo
tyrinėjimais jūs atliekate vaidmenį didžiojoje žmogaus gyvenimo
tragikomedijoje.“
Mano manymu, mokslininkai turėtų vadovautis šiuo patarimu ir nepamiršti,
kam jie iš tiesų tarnauja? Ties plonyte žinių ir pažinimo linija
dirbantys žmonės mane labiausiai ir žavi tuo, kad jie visada gyvena
nežinios, klaidų ir abejonių pasaulyje. Kitaip tariant, žmonių
pasaulyje.
– Pabaigoje norėčiau užduoti tris klausimus, kurie bene labiausiai rūpi žmonėms, ne itin besidomintiems mokslu. Pirmasis – ar žmonės kada nors galės keliauti laiku?
– Mes jau dabar keliaujame laiku. Tiesa, tik į priekį. Sekundė po
sekundės. Yra astronautų, kurie, palyginti su mumis, nukeliavo laiku
dar toliau į priekį, nes milžinišku greičiu ilgokai suko ratus aplink
žemę. O juk Alberto Einsteino reliatyvumo teorija sako, kad dėl to
jiems sulėtėja laikas.
Kelionės laiku atgal – sudėtingesnis reikalas. Bent kol kas sunku
įžvelgti nors vieną būdą, kaip tai įgyvendinti praktiškai.
Tiesa, yra kelios tokių kelionių eksperimentinės schemos, bet jos
paremtos absurdiškais dalykais – tarkime, siekiu įtraukti neutroninę
žvaigždę į kinivarpos išgramžą ir stumti ją naudojant neigiamą energiją.
Tokios kelionės, deja, kol kas ne mūsų jėgoms.
– Ar mes kada nors galėsime gyventi amžinai?
– Esu beveik tikras, kad ne. Technologijos yra pakankamai pažengusios,
kad galėtume pristabdyti senėjimo procesą, bet tikrai negalime jo
sustabdyti.
Kita vertus, yra žmonių, kurie teigia, kad netrukus tai galėsime
padaryti. Yra net tokių, kurie mano, kad niekada nemirs. Tačiau tai –
tik svajonės.
Mėgaukitės gyvenimu, gyvenkite kiek įmanoma aistringiau bei sveikiau ir
pasistenkite suprasti jaunesniąją kartą – patikėkite, jie visai įdomūs
žmonės. Toks mano receptas. Jei visą gyvenimą tik vengsite mirties,
prarasite viską, ką gyvenimas siūlo.
– Ar, be žmonių, visatoje yra kitų gyvų būtybių?
– Tuo beveik neabejoju. Kodėl Žemė turėtų būti išskirtinė? Tai būtų
protu nesuvokiamas dalykas.
Deja, visata tokia didelė, kad yra labai mažai priežasčių manyti, jog
žmonijos istorijoje sutiksime nežemiškų būtybių. Juk net ir žmonija
nėra amžina.