Ilgą laiką taip ir buvo – kol pagrindiniu pirkėju buvo tradicinė žiniasklaida, kelianti tikrai nemažus techninius reikalavimus. Arba kol rinką buvo monopolizavę tokie monolitai, kaip AFP, AP, „Reuters“ ir panašiai.
Bet laimei, laikai keičiasi. Atsiranda nauji klientai, nauji poreikiai ir nauji žaidėjai. Ir šiandien įmanoma parduoti nuotrauką, darytą kad ir išmaniuoju telefonu.
Alternatyva „Instagram“
Turbūt šiais laikais jau visi žino „Instagram“ – tiek kaip fotografinę programėlę, tiek kaip savotišką atskirą socialinį tinklą (beje, valdomą kito socialinio tinklo – „Facebook“), kuriame visi dalinasi savo kačiukų, šuniukų, pusrytukų, makiažiuko ir kitomis niekam be pačių autorių neįdomiomis nuotraukomis, kurias vis dėlto draugai „laikina“ – nes tam juk ir yra draugai.
„Instagram“ toks populiarus, kad dauguma net neieško nieko kito, ir daugumai turbūt atrodo, kad be „Instagram“ jokių kitokių fotosocialinių tinklų neegzistuoja.
Bet taip nėra. Tiesa, jų nėra daug, ir ne visi atlaiko konkurenciją (kaip nutiko su tikrai geru „StreamZoo“), bet tie, kurie išsilaiko, tampa tikrai stipriais.
Ir vienu iš tokių yra „EyeEm“ – fotosocialinis tinklas, skirtas fotografuojantiems. Kuris leidžia pardavinėti savo nuotraukas. Ir kuriame jos tikrai parsiduoda.
Kaip parduoti nuotrauką
Žinoma, visų pirma derėtų mokėti įdomiai fotografuoti. Kaip to išmokti – čia jau greito recepto nėra, o paprasčiausias ir pigiausias patarimas būtų daug fotografuoti ir dar daugiau žiūrėti gerų fotografų nuotraukų. Ir nusiteikti, kad mokymasis paprastai trunka ne pusmetį ar ne metus.
Bet tarkime, jau turite neblogą akį. Ar tam, kad parduoti nuotrauką, reikalinga ypatinga technika?
Nebūtinai. Geras fotografas gali sukurti įspūdingą nuotrauką kad ir degtukų dėžute (pasidomėkite pinhole fotografija), o nelabai geram nepadės net ir brangiausias „Leica“ ar „Hasselblad“ fotoaparatas. Nes fotografuoja vis dėlto ne kamera, o žmogus.
Viena nuotrauka šio straipsnio galerijoje padaryta beveik trejų metų senumo „LG G2“ išmaniuoju, su jau kiek aptrinta linze, dar dvi – skaitmeniniu fotoaparatu su pigiu F 1.8 50 mm objektyvu. Nepaisant to, šias nuotraukos jau minėtame tinkle kas nors nuperka kas keletą savaičių. Sumos nedidelės, po keletą eurų (būtų daugiau, bet pusę uždarbio už tarpininkavimą pasiima pats „EyeEm“), bet per metus vis pusšimtis eurų gali prikapsėti. O jei užsiimti tuo rimčiau, uždirbti galima būtų ir daugiau.
Taigi, lieka esminis klausimas – ką fotografuoti, ką perka?
„EyeEm“ bendradarbiauja su „Spotify“, „AirBnB“ ir „Getty Images“, t. y. pirmi du (bei jų klientai) perka vaizdinę medžiagą iš „EyeEm“, o trečiasis padeda ją skleisti toliau.
Žinant pirkėjus, darosi paprasčiau nuspėti, ko jiems reikia – užtenka pasidairyti po jų svetaines. Jei trumpai – jiems reikia dailių, išsiskiriančių ir madingų vaizdų. Ir taip, tokius šiais laikais gali sukurti net ir ne profesionalas.
Apsilankykite „EyeEm“ ir peržiūrėkite populiariausias nuotraukas. Gražu? Taip. Nepaprasta? Nebūtinai. Tiesiog reikia šiek tiek žinių ir praktikos. Na, ir turbūt – mėgti fotografiją, nes padaryti gerą kadrą kartais gali prireikti nemažai pastangų.
Beje, įdomu tai, kad pačiame „EyeEm“ šeimininkauja dirbtinis intelektas, besimokantis vertinti nuotraukas estetiškai. O pagal tai – ir rekomenduoti potencialiems pirkėjams. Tad taip, jūsų darbą vertina protingas kompiuteris (ar gali būti kas nors kiečiau?)
Patarimai ir triukai
Taip, turbūt 90% „EyeEm“ pripažinimo sulaukusių (t. y. gerai parduodamų) nuotraukų yra grafiškai apdorotos (angl. postprocessed). Liaudiškai tai vadinama „fotošopinimu“, tik iš tiesų tai daroma ne vien „Adobe Photoshop“ programa.
Kalbant apie nuotraukas, padarytas išmaniuoju telefonu, galima rekomenduoti „Snapseed“ – gana seną programėlę, startavusią „iOS“ aplinkoje, bet vėliau perpirktą „Google“, ir kurios funkcijos galiausiai buvo įdėtos ir į „Google Photos“ programėlę.
„Snapseed“ yra nemokama, bet galinga. Ir palyginus paprasta. Tad iš tiesų viskas labiausiai priklauso nuo vartotojo.
Šiais laikais dauguma žmonių mėgsta ryškias, gyvas spalvas, nemažą kontrastą. Ir būtent dėl to daug pradedančių fotografų susimauna, iki galo stumteldami HDR efekto valdiklį.
HDR reikėtų vertinti kaip cukrų ar druską – šiek tiek patiekalą tikrai pataisys, bet jei suversi visą kilogramą, tai ir rezultatas bus atitinkamas. Todėl kiekvienam tenka kantriai (ir kartais skausmingai) lavinti savo estetinį skonį. Tiksliau – perprasti kitų skonį: kas kitiems gražu, ir kas ne.
Reikėtų nebijoti eksperimentuoti su „Snapseed“ – joje atsidaryti kokią nuotrauką ir pasižaisti su ja (t. y. pastumdyti įvairius slankiklius ir išbandyti visokius filtrų ir efektų derinius) po 5-10 minučių. Beje, atkreipkite dėmesį – kad kai kuriose fotografinėse programėlėse nuotrauka gali būti ne tik su filtru ar tik be jo, bet ir su tam tikrame variante, kai filtro efektas naudojamas tik dalinai. „Snapseed“ – viena iš tokių programėlių.
Dėl fotografijos subjektų – čia gi visiškai konkrečių reikalavimų nėra, bet turint omenyje, kad „EyeEm“ partneriauja su „AirBnB“, tai natūralu, kad rinkoje populiarūs gražūs miestų, turistinių objektų vaizdai. Deja, ne Lietuvos – turizmo jūroje esame mažytė bangelė, nors iš kitos pusės – gal čia ir šansas atsiskleisti fotografui, kai konkuruoti tenka ne su šimtais Niujorko fotografų, o su dešimtimis lietuviškų?
„Spotify“? Reiškia, reikia emocionalių, arba priešingai – moderniai šaltų, neoninių vaizdų, objektų. Na, o „Getty Images“ surenka visa kita. Bet tik tai, kas geriausia.
Tad apibendrinant – iš tiesų gal tikti viskas, svarbu, kad būtų gražu, originalu ir patrauktų akį.
O išbandyti „EyeEm“ nieko nekainuoja – programėlė nemokama, jokių mokesčių, kol neparduodi savo pirmosios nuotraukos, nėra (o nuo pardavimo „EyeEm“ kaip jau minėta, atsiriekia 50%). Galų gale, net jei ir nepavyktų nieko parduoti ilgesnį laiką – čia tikrai nebloga vieta tiems, kurie tikrai mėgsta fotografiją (o ne kačiukus, gėlytes ir šuniukus). Žinoma, „EyeEm“ neišvengia ir to, bet bent jau „ančiuko lūpų“ išraiškos čia reikėtų tikrai paieškoti.