„Metų apžvalgos šiandien yra ne tik įrankis peržiūrėti duomenis, bet ir būdas trumpam sugrįžti į geriausias metų akimirkas. „Spotify“ pramintu keliu pasekę „Apple Music Replay“ ir „YouTube Music Recap“ įrodo, kad kiekvienas vartotojas nori jaustis vertinamas ir matomas, o ne būti tiesiog eilinis skaičius platformos duomenų bazėje. Be to, dalinimasis šiais rezultatais socialiniuose tinkluose suteikia galimybę parodyti savo unikalumą bei prisidėti prie bendro interneto kultūrinio dialogo“, – sako „Telia“ Skaitmeninės rinkodaros vadovas Lukas Valevičius.
„Spotify“ 2024 m. apžvalga – su DI prieskoniu
„Spotify Wrapped“ ištakų galime ieškoti gūdžiuose 2015 m., kai besibaigiant metams platformoje pasirodė „Year in Music“ apžvalga. Jos idėja kilo iš „Spotify“ noro pademonstruoti, kaip programėlėje prieinamas didžiulis muzikos kiekis leidžia evoliucionuoti vartotojų muzikiniam skoniui ir atrasti naujus atlikėjus. Po metų šis projektas buvo perkrikštytas į „Wrapped“ ir „nusidažė“ spalvingomis kortelėmis, kuriomis žmonės pradėjo noriai dalintis socialiniuose tinkluose. Taip gimė nauja metų pabaigos tradicija.
„Spotify Wrapped 2024“ vėl „sprogdino“ internetą, bet susilaukė nevienareikšmiškų vertinimų. Šiųmetė apžvalga, be tradicinio „Stories“ formato, taip pat pasiūlė asmenines metų muzikos įžvalgas išklausyti tinklalaidės formatu. Tai bendrovei padėjo partnerystė su „Google“ dirbtinio intelekto modelius naudojančiu „NotebookLM“ įrankiu. Padedant jam, Švedijos ir anglakalbių šalių vartotojai turėjo galimybę išgirsti kelių minučių trukmės, vyro ir moters vedamą laidą, kuriame buvo šmaikščiai pristatomi įdomiausi faktai apie šiųmečius muzikos faktus.
„DI balsai į vartotoją kreipiasi vardu ir kalba antruoju asmeniu. Skaitmeniniai vedėjai tinklalaidėje vardina per metus išklausytų minučių skaičių ir kitą „Spotify“ surinktą statistiką, tačiau taip pat negaili pagyrimų. Pavyzdžiui, vartotoją gali vadinti „skonio formuotoju“, o jo muzikos stilių įvardinti „ypač įvairiapusišku“ ir unikaliu. Virtualūs komentatoriai netgi nesibaimina daryti prielaidų apie klausytojo gyvenimo būdą bei laidą paįvairina tokiais teiginiais, kaip kad galintys jį įsivaizduoti žingsniuojantį gatve su rožinės spalvos pilateso apranga, klausantis Chappel Roan kūrinio „Red Wine Supernova“, – lietuviams kol kas neprieinamą funkciją detalizuoja L. Valevičius.
Deja, tokie bandymai paįvairinti kasmetinę „Spotify“ metų apžvalgą sužavėjo ne visus platformos naudotojus. Kai kurie jų teigė šiemet pasigedę įprasto „Wrapped“ būdingo detalumo, nes 2024 m. versijoje neatsirado vietos nei populiariausių vartotojo žanrų reitingui, nei klausymo „aurų“, nusakančių jų labiausiai klausytos muzikos nuotaiką. Tam tikra prasme, žmonėms šiais metais pritrūko „žmogiško prisilietimo“, kuris buvo juntamas ankstesnėse apžvalgose.
„Metų supakavimas“ – užkrečiamas
Ne vienas „Spotify“ vartotojas yra viešai pasisakęs, kad šią platformą vietoje kitų pasirinko vien tik dėl metų pabaigoje skelbiamo „Wrapped“, todėl paskui „Spotify“ netruko nuskubėti ir jos konkurentai. Pavyzdžiui, „Apple Music Replay“ vartotojams leidžia peržiūrėti jų dažniausiai klausytus atlikėjus, dainas ir albumus. Tačiau ši apžvalga yra gana minimalistinė ir nesuteikia tiek daug teigiamų emocijų, kaip „Wrapped“. „Apple“ kol kas orientuojasi į duomenų pateikimą, o ne jų pavertimą dalinimosi vertais pasakojimais.
„YouTube Music Recap“ stengiasi labiau priartėti prie „Spotify“ koncepto, siūlydama vartotojams ne tik muzikos, bet ir vaizdo turinio apžvalgą. Šiais metais jie pridėjo integraciją su „Google Photos“, leidžiančią vartotojams personalizuoti savo apžvalgas nuotraukomis iš realaus gyvenimo įvykių. Tačiau ši funkcija dar nėra plačiai naudojama, o techniniai iššūkiai riboja jos populiarumą.
Vis dėlto „metus pakuoja“ ne vien muzikos transliuotojai. Vaizdo žaidimų platinimo platforma „Steam“ siūlo „Year in Review“, kur jie gali pamatyti, kokie žaidimai buvo populiariausi, kiek valandų jie praleido žaisdami ir kokių aukštumų pasiekė. Tendencijų nuošalyje neliekanti „Duolingo“ užsienio kalbų mokymosi programėlė šiemet taip pat leido prisiminti kiek klaidų padarėte ir kiek dienų iš eilės sugebėjote „laužyti liežuvį“ svetima kalba, o Jungtinės Karalystės bankas „Monzo“ apžvalgą panaudojo švelniam personalizuotam sudrausminimui pinigus leisti atsakingiau.
„Labai įdomios statistikos pateikė ir bėgikų bei dviratininkų bendruomenės platforma „Strava“. Jos paskelbta „Metų sporte“ apžvalga atskleidė, kad rasti antrą pusę bėgiojant yra maždaug keturiskart didesnė tikimybė, nei bare. Taip pat tai, kad „Baby boomers“ ir „X“ kartų atstovai buvo linkę nubėgti ilgesnį atstumą ir pelnyti virtualius apdovanojimus įvairiose treniruočių kategorijose, nei „Z“ ir tūkstantmečio kartos jaunėliai. Panašu, jog šios bendruomeniškumas sporte kasmet tampa vis svarbesnis, nes per 2024 m. dalyvavimas bėgiojimo klubuose išaugo beveik 60 proc.“ – „Strava“ įdomybes vardina L. Valevičius.
Nauji socialiniai ritualai
Pasak L. Valevičiaus, „Wrapped“ fenomenas atskleidė, kad duomenys gali peržengti informacijos ribas ir tapti asmeniškai prasmingomis istorijomis. Klausymo statistika, sporto pasiekimai ar mokymosi rezultatai vartotojams padeda reflektuoti savo metus, o kartu tampa socialiniu įrankiu, kuris skatina bendravimą. Tai parodo, kaip technologijos transformuoja mūsų santykį su informacija – ji ne tik pateikiama, bet ir sukelia emocijas bei leidžia pažvelgti į savo gyvenimą iš kitos perspektyvos. Tačiau ši informacija taip pat turi būti naudojama atsakingai, užtikrinant, kad vartotojai jaustųsi saugūs ir suprastų, kaip jų duomenys apdorojami.
„Tokios apžvalgos kaip „Spotify Wrapped“ nėra vien tik vartotojo patirties dalis – jos tampa būdu stiprinti ryšį su bendruomenėmis ir kurti naujus socialinius ritualus. Dalijimasis šiais rezultatais leidžia žmonėms ne tik atrasti bendraminčių, bet ir įtvirtinti savo tapatybę skaitmeninėje erdvėje. Tai rodo, kad duomenys tampa neatsiejama šiuolaikinės kultūros dalimi. Vis dėlto, daugelio platformų apžvalgos retai suteikia vartotojams galimybę patiems spręsti, kokie jų duomenys turėtų būti apdoroti ar pateikti, o tai kelia klausimų dėl etiško duomenų naudojimo,“ – pastebi specialistas.
Be to, „Wrapped“ fenomenas keičia tai, kaip vartotojai suvokia skaitmenines platformas. Jos iš įrankių evoliucionuoja į veidrodžius, kurie atspindi mūsų kasdienybę ir padeda geriau suprasti save. Tokios apžvalgos formuoja naujus lūkesčius – žmonės tikisi suasmenintų, prasmingų patirčių pradedant muzikos klausymu ir baigiant finansais, mokymusi ir sveikatingumu. Šis gilus ryšys tarp duomenų ir kultūros rodo, kad ateityje personalizuota informacija taps esmine technologijų dalimi.