Atsinaujinęs „Game On“
Daugiau nei 450 dūzgiančių kompiuterių. Virš 150 šiuolaikinių žaidimų, daugiau nei 100 retro žaidimų. Ir neoficialiais Lryto gautais duomenimis, mažiausiai 10 000 bilietų, parduotų iki šeštadienio vidudienio.
Apie 30 stendų, beje vienas iš jų – Ukrainos žaidimų kūrėjų, kuriame pristatomi 25 ukrainiečių sukurti žaidimai.
Tačiau įdomu tai, kad priešingai nei ankstesniame Lryto lankytame „Game On“, šįkart festivalyje labiausiai į akis krenta net ne žaidimai ir jų mėgėjų būriai – šiemet didžiausią įspūdį palieka pati renginio atmosfera, jo vizualika, tiesiog bendra emocinė ir intelektinė erdvė, tapusi gerokai brandesne. Šiemetinis „Game On“ – jau nebe vaikų būriai, besigrūdantys prie kompiuterių ir keliantys triukšmą, prilygstantį kylančiam lėktuvui ar roko koncertui. Oficialios statistikos turbūt ir nebus, bet įspūdis toks, kad lankytojų amžiaus vidurkis yra pakilęs mažiausiai 15 metų. Nors žinoma, jaunimo netrūksta.
Tačiau festivalyje yra net ir „suaugusiųjų erdvė“, kurion neįleidžiami nepilnamečiai, bet kur galima rasti nedidelį barą, pasidaryti tatuiruotę, o taip pat – sugrįžti į jaunystę peržiūrint retro žaidimų kolekciją.
Tad galima sėkmingai apibendrinti: šiemetinis „Game On“ yra tikrai žaidimų kultūros festivalis, ir šiame apibūdinime „kultūra“ jau tikrai įgavo tokį patį svorį, kaip ir „žaidimai“.
„Susitikime prie tanko“
Kaip jau minėta, renginyje galima pamatyti ir išbandyti daugiau nei 150 šiuolaikinių kompiuterinių žaidimų, kurtų tiek pasaulinių grandų („Ubisoft“, „Nintendo“), tiek lietuvių. Veikia ir Lietuvos kompiuterinių žaidimų kūrimo istorijos ekspozicija, kurioje galima išbandyti legendinį „Žaidą Y“ (1998 m., „Doom“ klonas su išplėstomis galimybėmis), pirmąjį AAA klasės lietuvišką žaidimą „PSI: Sibiro konfliktas“ (2006 m., realaus laiko strategija), prieš kelerius metus pasirodžiusį „Crowns and Pawns“ (2022 m. nuotykių/galvosūkių) ir kitus.
Žinoma, turbūt pagrindinė šiemetinio „Game On“ vizualinė ašis – istorinis XX a. pradžios tankas „Renault FT 17“, renginyje įkūnijantis vieną pirmųjų Lietuvos kariuomenės tankų. Kaip sužinojo Lrytas, ši karo mašina iš tiesų yra veikianti, ji priklauso vienam Lenkijos kolekcionieriui, ir norint pristatyti jį į renginį Vilniuje, tankui pačiam teko įveikti šiokį tokį atstumą per laukus, nes jį gabenti turėjęs vilkikas neturėjo galimybių privažiuoti arčiau.
„Tu kur? Ne, nesuprantu. Žinai, gal susitikime prie tanko, gerai?“ – tokį ar panašų lankytojų pokalbį teko net ir nenorint nugirsti bent kelis kartus renginyje – kas parodo, kad festivalio organizatorių pasirinkimas buvo vykęs. Pats tankas, papuoštas istorinio Lietuvos kariuomenės tanko „Karžygys“ vardu, stovi prie Lietuvoje veikiančios baltarusiškos kilmės kompanijos „Wargaming“ kuriamo žaidimo „World of Tanks“ stendo.
Renginyje savo erdvę turi ir Vytauto Didžiojo Karo muziejus, pristatantis tiek istorinių ginklų ekspoziciją, kurią lankytojai kviečiami ne tik pažiūrėti, bet ir pačiupinėti, tiek unikalų stalo žaidimą „Atkovok Lietuvą“, paremtą Lietuvos partizanų kovomis.
Dar vienas, netikėtas, smagus ir įsidėmėtinas vizualinis šiemetinio „Game On“ elementas – „pokemonų skeletai“. Ar kada bandėte įsivaizduoti, kaip atrodytų populiaraus žaidimo, prieš keletą metų drebinusio tiek visą pasaulį, tiek Lietuvą (ir beje, tebežaidžiamo iki šiol), personažų griaučiai? O štai kažkas pagalvojo – ir sukūrė. Beje, tai padarė lietuvis.
Dar viena vieta, kur „Game On“ išsiveržia vien iš kompiuterinių žaidimų plotmės – plati stalo žaidimų ekspozicija, įtraukiant ir istorinius lietuviškus žaidimus, kuriuos dauguma vyresnių žaidėjų jau tikrai bus pamiršę, bet dabar su didele nostalgijos doze gali parodyti jau savo vaikams – 1975 m. sukurtą grybų loto, jau Nepriklausomybės laikų „Menedžerį“ ir t.t.
Kompiuteriniai žaidimai
Atrodytų, kaip čia yra, kad kalbant apie „Game On“, tarsi pamirštami žaidimai? Iš tiesų ne, jie nepamirštami, tačiau verta prisiminti šimtmečio senumo posakį, kad kalbėti apie muziką yra tas pats, kas dainuoti apie ekonomiką. Panašus momentas galioja ir kalbant apie žaidimus parodose ar festivaliuose. Jie yra, juos galima išbandyti, jei patiks, jie tikrai įsirėš atmintyje – tačiau tai asmeniška ir net šiek tiek nesąžininga – nes kaip minėta, žaidimų čia virš 150, ir savaime suprantama, visų išbandyti nepavyks.
Tačiau galima paminėti, kad renginyje eksponuojami tokių kūrėjų, kaip „Bandai Namco Studio“, „CD Project“, „FromSoftware Inc.“, „Nintendo“, „Raw Fury“, „Techland“, „Wargaming“, „Valve“ ir kitų žaidimai, iš lietuvių – „No Brake Games“, „Nordcurrent“, „Trys kubai“ (pastarieji pristato įdomų projektą – NATO iniciatyvos „Protect the Future“ produktą, sukurtą „Minecraft“ aplinkoje), „Engines of Fury“ ir daug kitų.
Tačiau visa tai, kas čia paminėta, neapima turbūt net pusės to, ką galima pamatyti ir patirti „Game On“. Nes kaip jau minėta, šiemetinis „Game On“, – ne tik žaidimai, bet ir tai, kas šalia jų.