Pastarosiomis dienomis nepatvirtintais pranešimais teigiama, kad Ukrainos „F-16“ sunaikino vieną iš Rusijos naikintuvų „Su-34“. Tačiau jokių komentarų nei Rusija, nei Ukraina dėl to nėra pateikusi.
Ir nepaisant pompastikos, su kuria „F-16“ pakilo į Ukrainos dangų, apie kelis pirmuosius Ukrainos rankose atsidūrusius naikintuvus girdima palyginti nedaug.
Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis liepos pabaigoje nurodė, kad naikintuvai jau atvyko. Po kelių dienų Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis oficialiai patvirtino, kad naikintuvus naudoja Kijevo oro pajėgos. Jis nenurodė, kiek orlaivių buvo pristatyta ir yra eksploatuojami – tačiau galima spėti, kad pastaraisiais mėnesiais jų buvo pristatyta apie tuziną.
Danija ir Nyderlandai patvirtino, kad išsiuntė Ukrainai pirmąsias „F-16“ partijas. Pareigūnai teigė, kad per kelis ateinančius mėnesius iš šių dviejų šalių bus išsiųsta daugiau naikintuvų. Norvegija ir Belgija taip pat pažadėjo Ukrainai skirti „F-16“.
Ukraina neteko bent vieno „F-16“, kuris sudužo rugpjūčio pabaigoje. Pilotas, Kijevo įvardytas kaip pulkininkas leitenantas Oleksijus Mesas, žuvo „atremdamas galingą Rusijos jungtinę oro ir raketų ataką“, pranešė Ukrainos oro pajėgos.
Ukrainos kariuomenės vadas generolas Oleksandras Syrskis sakė, kad O. Mesas „numušė dvi raketas ir kaip tik atakavo, persekiodamas trečiąją sparnuotąją raketą, naudodamas borto ginklus“.
„Deja, vieną iš jų praradome“, – rugpjūčio pabaigoje sakė Danijos ministrė pirmininkė Mette Frederiksen, turėdama omenyje Danijos dovanotus „F-16“.
Tačiau šie incidentai yra vieni iš nedaugelio viešai pripažintų šnekų apie „F-16“ veikimą prieš Rusijos pajėgas – nors Nyderlandų kariuomenės vadas generolas Otto Eichelsheimas rugpjūčio pabaigoje Nyderlandų pristatytus naikintuvus apibūdino kaip atliekančius „gerą darbą“.
Buvęs Ukrainos gynybos ministras Andrijus Zagorodniukas teigė, kad dabartinis Ukrainos „F-16“ parkas „gali būti ne toks gausus ir konkurencingas“ lyginant su Rusijos naikintuvais – „bet tai tik pradžia“.
„Jei norime, kad Ukraina galėtų veiksmingai pasipriešinti Rusijai, ji turi turėti konkurencingų naikintuvų“, – sakė A. Zagorodniukas. – Negalime parengti jokios strategijos ar kampanijos plano kovai su Rusija be oro pajėgų. Svarbiausia šiuo klausimu yra tai, kad Ukraina pereina prie NATO ginkluotės ir atitinkamai prie NATO doktrinų ir koncepcijų“.
Naikintuvams dar anksti, teigia į pensiją išėjęs buvęs JK Karališkųjų oro pajėgų vyresnysis vadas, oro pajėgų maršalas Gregas Bagwellas. Tikėtina, kad Ukraina laikosi „atsargaus požiūrio“, sakė jis ir pridūrė, kad tai „suprantama, nes jie žino, kad taps taikiniu“.
Birželį aukštas Ukrainos vadas sakė, kad Kijevas dalį savo „F-16“ bazuos už šalies ribų, kad išvengtų Rusijos smūgių ketvirtos kartos naikintuvams. Kremliaus atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas yra sakęs, kad Rusijos kariškiams buvo siūlomas atlygis už „F-16“ numušimą.
Pastarosiomis savaitėmis Ukrainos naikintuvai „F-16“ daugiausia buvo naudojami oro gynybos tikslais.
„F-16“ lėktuvai bus gana neįspūdingas, bet labai naudingas indėlis į operacijas“, ypač oro gynybos srityje“, – sako gynybos studijų vyresnysis dėstytojas ir vienas iš Londono karališkojo koledžo Freemano oro ir kosmoso instituto direktorių Davidas Jordanas.
Ukrainai būtų tikslinga naudoti savo kelis „F-16“ oro gynybai, kovai su bepiločių lėktuvų ir raketų atakomis, laukiant tolesnių tiekimų ir pripratinant ukrainiečių personalą prie reaktyvinių lėktuvų, teigė jis. „Tai ne nedrąsus, o labai protingas elgesys, nes reikia laukti, kol pajėgos padidės“, – kalbėjo specialistas.
Ypač daug problemų Ukrainai kelia nesiliaujanti Maskvos sklendžiančių bombų kampanija, kurios metu iš Ukrainos oro gynybai nepasiekiamų teritorijų paleidžiamos itin naikinančios bombos.
Sekmadienį V. Zelenskis sakė, kad vos per savaitę Rusija prieš Ukrainą panaudojo daugiau kaip 900 valdomų aviacinių bombų. Kijevas galėtų panaudoti savo naikintuvus „F-16“, kad atakuotų šias bombas leidžiančius Rusijos orlaivius.
Ukraina galbūt naudoja savo sovietinius reaktyvinius lėktuvus – tokius kaip „Su-24“, „Su-25“ ir „MiG-29“ – kad pradėtų daugiau puolamųjų operacijų, o „F-16“ kol kas daugiausia laikosi nuošalyje, teigia D. Jordanas. Pasak jo, Ukrainai, norinčiai smogti tolimojo nuotolio smūgius, tikslinga išsaugoti savo „F-16“ vėlesniems laikams.
„F-16“ lėktuvų naudojimas oro gynybai padeda sumažinti spaudimą, kurį patiria menkos Ukrainos antžeminių oro gynybos sistemų atsargos, priduria RAND Europos padalinio gynybos ir saugumo tyrimų direktoriaus pavaduotojas Jamesas Blackas.
„F-16“ naikintuvų ginkluotė – pavyzdžiui, trumpojo nuotolio oro raketos „AIM-9X Sidewinder“ arba pažangiosios vidutinio nuotolio oro raketos „AIM-120“ – „gali būti ekonomiškai naudingesnė prieš tam tikrus artėjančius taikinius“, teigia J. Blackas.
Tai reiškia, kad Ukrainos priešlėktuvinės gynybos tinklui „F-16 galėtų tapti lanksčia ir ekonomiška nauja priemone“, pridūrė J. Blackas.
„F-16“ yra svarbiausias Kijevo rėmėjų iš Vakarų pagalbos įsipareigojimas, kurį JAV patvirtino 2023 m. rugpjūtį. Pavargusioms ir nualintoms Ukrainos karinėms oro pajėgoms šie naikintuvai – net ir nedideli jų kiekiai – yra paspirtis kovojant su pranašesniu ir didesniu Rusijos oro laivynu. Tačiau „F-16“ nekeičia žaidimo esmės – ypač kai Ukraina naudoja palyginti nedaug lėktuvų, rašo „Newsweek“.
„Nedidelis lėktuvų skaičius iš karto nepadarys didžiulio skirtumo -net jei jie turės daugybę valdomų ginklų, juos reikia naudoti apgalvotai, – teigia D. Jordanas. – Iš to, ką iki šiol matėme, Ukrainos karinės oro pajėgos būtent tai ir daro.“
Parengta pagal „Newsweek“.