„Tai iš tikrųjų yra perginklavimo ir naujos eros pradžia. F-16 yra pirmas žingsnis naujo karinių oro pajėgų modelio link, ir tai tikrai nepaprastai svarbu. Jau apie 20 metų kalbame, kad kaip tik ties 2025 m. riba turime visiškai pereiti prie vakarietiškų orlaivių. Iš esmės taip ir įvyko, tik kitomis aplinkybėmis. Kol kas nekalbėčiau apie kitą asortimentą. Juk vyko derybos dėl „Gripen“, įvairių modifikacijų prancūziškų orlaivių. Ypač atsižvelgiant į tai, kaip vystosi bepilotė aviacija, sunku pasakyti, kokios aviacijos platformos bus efektyvesnės po 20 metų – ar tai bus tradicinis orlaivis, ar vis dėlto bepilotė platforma“, – televizijos kanalo „Espresso“ eteryje aiškino jis.
Kartu M. Samusas pažymėjo, kad kai šiais naikintuvais bus numušta pirmoji dešimtis priešo lėktuvų „Su-34“, rusams suveiks psichologinis veiksnys – anot jo, tai būtų galima prilyginti rusų tolimojo radiolokacinio aptikimo lėktuvų „A-50“ sunaikinimui.
„Psichologinis efektas bus po to, kai numušime kelis – iki keliolikos „Su-34“, po to jų naudojimas tiesiog nutrūks. Juk visai Rusijai liko tik šimtas „Su-34“ – ir tai atsižvelgiant į NATO, Kinijos ir pan. grėsmes. Taigi, jie negali taip rizikuoti, nes dabar negali pagaminti kelių dešimčių „Su-34“ per metus. Jie vos gali ištraukti keliolika. Be to, mažai tikėtina, kad be Kinijos pagalbos jie apskritai sugebės pagaminti šiuos orlaivius. Sankcijos galioja aukštųjų technologijų srityse“, – teigė karinis ekspertas.
Ukrainos gynybinės pajėgos pasitelkusios „F-16“ gali išspręsti rusų puolimo Rytų Ukrainoje problemą, sako atsargos pulkininkas ir pilotas instruktorius Romanas Svitanas. „Vienas iš mechanizmų, kaip sustabdyti rusus rytuose, yra neleisti jiems numesti pakankamo kiekio „KAB“ (bombų). Ir šiai užduočiai įvykdyti pakaks vienos poros „F-16“ lėktuvų. Bent jau rusai nuolat bijos ir sumažins aviacinių bombų skaičių“, – sakė jis.
Eksperto Valerijaus Romanenkos teigimu, ukrainiečių pilotai su „F-16“ gali ne tik vykdyti oro gynybą, bet ir taikytis į nedideliame aukštyje skrendančius priešo lėktuvus.
Kuo gali būti apginkluoti Ukrainos „F-16“
Po sparnais JAV naikintuvuose „F-16“ gali būti sumontuoti įvairūs ginklai. „F-16“ yra tik skraidanti platforma įvairioms valdomoms raketoms, kurias galima paleisti iš šio orlaivio, pažymi Šveicarijos laikraštis NZZ.
Leidinys pateikė prielaidas apie ginkluotę, kuria gali būti aprūpinti Ukrainos „F-16“:
- „AIM-120 AMRAAM“ ir „AIM-9X“ tipo raketos „oras-oras“, skirtos kovai su lėktuvais ir sraigtasparniais. Tai – dvi labiausiai paplitusios Vakarų šalių karinėse oro pajėgose valdomos raketos. „AIM-120“, kurios veikimo nuotolis siekia iki 180 kilometrų, taikinį suranda aktyviu radaru, o pilotas iškart po paleidimo gali apsisukti ir palikti pavojingą zoną.
- „AGM-88 Harm“ raketos „oras-žemė“, skirtos kovai su radiolokacinėmis sistemomis. Šios valdomos raketos yra orientuotos į priešo radiolokacinių sistemų elektromagnetines bangas ir taip suranda taikinį.
- Prieš laivus nukreiptos valdomosios raketos „Harpoon“ – jos jau nuskandino bent vieną Rusijos karo laivą.
- Didelio tikslumo sklendžiančios bombos, skirtos kovai su antžeminiais taikiniais.
- Sparnuotosios raketos smūgiams Rusijos vidaus teritorijoje. „F-16“ gali būti pritaikytas tokioms sparnuotosioms raketoms kaip „Storm Shadow/Scalp“, kurių veikimo nuotolis apie 500 km – ir „AGM-158 Jassm“.
Lengva nebus
Pasak „Business Insider“, naikintuvai „F-16“ gerokai atnaujins Kijevo pasenusį sovietinių lėktuvų parką, sustiprins jo gynybinius ir puolamuosius pajėgumus bei padidins ugnies galią – tačiau pažymima, kad jie turi ir nemažų apribojimų.
Ukraina turi tik kelis „F-16“ ir tik keletą pilotų, apmokytų jais naudotis. Be to, Rusija turi savo lėktuvų ir oro gynybos priemonių, galinčių juos numušti. Tai reiškia, kad Ukraina negali naudoti „F-16“ fronto atakoms, kaip norėtų, teigia karo ekspertai.
Griffitho Azijos instituto mokslinis bendradarbis, tarnavęs Australijos karinėse oro pajėgose, Peteris Leightonas sako, kad Ukraina turėtų elgtis atsargiau. Pasak jo, dėl mažo orlaivių ir pilotų skaičiaus Ukraina visų pirma turės vengti nuostolių, kad galėtų kuo ilgiau naudoti „F-16“.
Pasak eksperto, tai reiškia, kad „F-16“ lėktuvai turės būti „gerai apsaugoti“ ant žemės ir daugiausia naudojami operacijoms „Ukrainos oro erdvėje“, kur jie yra saugiausi.
„Pagrindinę grėsmę jiems kelia Rusijos tolimojo nuotolio raketos („S-400“) ir Rusijos naikintuvai, kurie lieka Rusijos oro erdvėje, bet į Ukrainos oro erdvę paleidžia tolimojo nuotolio raketas „oras-oras“, – aiškina P. Leightonas.
Abu šie pavojai didžiausią grėsmę kelia kuo arčiau Rusijos teritorijos. Jei Ukrainos naikintuvai „F-16“ priartės prie fronto linijos, jie turės likti „labai“ mažame aukštyje, kad pasislėptų nuo Rusijos radarų, teigia Jungtinės Karalystės Karališkojo gynybos studijų instituto Rusijos ir oro karo ekspertas Justinas Bronkas.
„Priartėjimas prie fronto linijos didesniu nei 40 kilometrų atstumu gerokai padidintų riziką. Įtariu, kad pilotai iš pradžių laikysis atokiau, nes toliau kaups lėktuvo naudojimo patirtį“, – pridūrė analitikas.
Londono Karališkojo koledžo Karo studijų departamento tyrėja Marina Miron sakė, kad Ukrainai reikia sukurti radiolokacinių stočių, įtvirtintų angarų, atsarginių dalių, degalų papildymo sistemų ir kokybiškų oro uostų tinklą.
Parengta pagal „Unian“.