Visą tiesą apie judėjimą ir kamščius mieste iškloja telefonai

2024 m. liepos 19 d. 13:11
Jeigu kišenėje turite mobiliojo ryšio telefoną, vadinasi, patenkate į virtualaus miesto judumo žemėlapį, kuris padeda tiksliau stebėti miesto pulsą ir spręsti sostinės infrastruktūros problemas.
Daugiau nuotraukų (1)
Virtualaus žemėlapio sistema veikia mobiliojo ryšio operatorių surenkamų duomenų pagrindu.
Gauti duomenys yra apdorojami bendrovės „ID Vilnius“ specialistų ir pateikiami virtualiame žemėlapyje: jame matomos lengvųjų automobilių, viešojo transporto, dviračių, pėsčiųjų judėjimo trajektorijos ir didžiausios žmonių susibūrimo vietos.
Atlieka palyginamąją analizę
Pasak žemėlapį kūrusios bendrovės „ID Vilnius“ duomenų valdymo grupės vadovo Stasio Savilionio, tai išskirtinis projektas.
„Stebint Vilniaus gyventojų judumo įpročius galima efektyviau planuoti miesto eismą. Žemėlapis išskirtinis, nes įvairios valstybės institucijos, matydamos, kokie miestiečių keliavimo įpročiai, gali tiksliau planuoti tiek eismo reguliavimo ir viešojo transporto pokyčius, tiek dviračių ar pėsčiųjų takų poreikius“, – sakė S.Savilionis.
Sukurtas žemėlapis gali parodyti, iš kur ir kaip žmonės atvyksta į švietimo įstaigas, kaip keičiasi eismo judėjimas švenčių laikotarpiu, kur formuojasi didžiausios spūstys, dažniausiai ištinka avarijos, atsiskleidžia infrastruktūros problemos.
Sistema geba daryti palyginamąją analizę pagal pasirinktą dieną, savaitę ar mėnesį.
Patogu planuoti eismą
„Duomenys atkeliauja ne tik iš sostinės, bet ir iš aplinkinių teritorijų – Trakų, Vilniaus rajono. Pasirinkta didesnė teritorija, kad būtų galima geriau suprasti, kiek žmonių atvažiuoja į Vilnių naudotis švietimo ar sveikatos apsaugos paslaugomis.
Taip pat galima stebėti, kiek gyvenančiųjų priemiestyje atvyksta į miestą dirbti ir kartu naudojasi viešuoju transportu ar kelių infrastruktūra.
Svarbu pabrėžti, kad sistema skirta tik miesto judumui planuoti ir jam gerinti, o ne kažkokiems draudimams įvesti“, – pabrėžė S.Savilionis.
Vilniaus miesto judumo žemėlapis – tai darbinis įrankis miesto susisiekimo planuotojams ir eismo organizavimo specialistams. Sistema veikia mobiliojo ryšio operatorių surenkamų duomenų pagrindu.
„Žemėlapis sukurtas sujungiant visus įmanomus duomenų šaltinius: tai ir eismo davikliai, ir pasitelkus dronus atlikti skaičiavimai, ir, žinoma, iš mobiliojo ryšio operatorių gauti duomenys. Pastarieji leidžia prognozuoti net mažiausių gatvelių eismo srautą pasirinktu metu“, – pasakojo S.Savilionis.
Stebi žmonių judėjimą
Judumo žemėlapis leidžia palyginti tų pačių gatvių eismo intensyvumą skirtingais laikotarpiais. Antai viena intensyviausių T.Narbuto gatvė rugsėjį turi atlaikyti bene dvigubai didesnį automobilių srautą nei rugpjūtį, nes visi grįžta po atostogų, vaikai vežami į mokyklas.
Sistemoje galima stebėti ne tik automobilių, bet ir viešojo transporto, dviračių, pėsčiųjų srautus bei jų pokyčius. Pagal gautus duomenis derinamas ir šviesoforų veikimas.
Nuo srautų intensyvumo taip pat priklauso gatvių apšvietimas, jų valymo dažnumas ar šaligatvių infrastruktūra: turint dabartinę sistemą, tarnyboms nebereikia pačioms papildomai skaičiuoti srautų.
„Mums, kaip miesto planuotojams, svarbiausia, kad švietimo, gydymo įstaigos būtų pasiekiamos kuo patogiau.
Pavyzdžiui, jei matome, kad į švietimo įstaigą iš tam tikros gatvės atvyksta bent 30 žmonių, stebime, ar tinkamas ir patogus viešojo transporto maršrutas.
Galbūt daug jaunų šeimų su vaikais įsikūrė naujai pastatytoje gyvenvietėje, tačiau viešojo transporto struktūros ten nėra, vadinasi, neišvengiamai padidės automobilių srautas. Tokie duomenys leidžia planuoti gyventojams reikalingus pokyčius“, – aiškino „ID Vilnius“ specialistas.
Žemėlapis dar tobulinamas
Pasak „Susisiekimo paslaugų“ vyriausiojo planavimo specialisto Mariaus Berulio, nors sistema ir žemėlapis dar tobulinami, duomenimis naudojamasi jau dabar.
„Anksčiau norėdami išsiaiškinti, iš kokios seniūnijos į kurią dažniausiai keliaujama, kasmet apklausdavome apie 3 tūkst. vartotojų. Dabar interaktyvus žemėlapis leidžia duomenis gauti akimirksniu“, – sakė „Susisiekimo paslaugų“ specialistas.
Pasak M.Berulio, pokyčių planavimui tai ypač naudinga, nes galima matyti, kaip tam tikru savaitės ar paros metu elgiasi gyventojai.
Štai kad ir rytinės kelionės į ugdymo įstaigas: dabar daug aiškiau, kur iš kokių vietovių vykstama, todėl galima operatyviau planuoti viešojo transporto maršrutų pokyčius.
Ramiausias – vasaris
Vilnius pirmadienio rytais ir penktadieniais į darbo pabaigą skęsta kamščiuose. Tačiau ar tikrai tai sudėtingiausias laikas sostinės gatvėms? Į šį klausimą atsako „ID Vilnius“ sukaupti praėjusių metų duomenys.
„Pats intensyviausias eismas sostinėje pernai buvo lapkričio mėnesį, o pati intensyviausia diena – lapkričio 10-oji. Ypač intensyvus eismas buvo 16–17 val.
Sistema leidžia išskirti ir pačią intensyviausią metų valandą – tai buvo Savanorių prospekto žiedas rugpjūčio 16 dieną tarp 23 valandos ir vidurnakčio – būtent tą vakarą Vilniaus Vingio parke vyko grupės „Imagine Dragons“ koncertas“, – duomenimis dalijosi S.Savilionis.
Anot eksperto, pernai ramiausias metų mėnuo gatvėse buvo vasaris, o pati ramiausia metų diena buvo balandžio 15-oji, pirmas šeštadienis po Velykų.
Nustatytos ir labiausiai užimtos miesto gatvių atkarpos. Tai buvo Ukmergės g. atkarpa netoli Geležinio Vilko g. ir Konstitucijos pr. žiedo. O judriausiu ruožu pripažinta Žirmūnų gatvė prie Šilo tilto.
Transportasurbanistikakamštis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.