„Lituanica X“ – Lietuvos moksleivių robotikos komandų bendruomenė, skinanti prizines vietas ir garsinanti Lietuvos vardą robotikos čempionatuose visame pasaulyje. Komandų sąskaitoje – apdovanojimai Jungtinėse Amerikos Valstijose, Nyderlanduose bei Italijoje. Moksleiviai visus metus kuria robotus, juos tobulina, treniruojasi tarpusavyje bei ruošiasi varžyboms. Didžiausias „Lituanica X“ pasiekimas – pirma vieta neoficialiose pasaulio robotikos olimpinėse žaidynėse „First Global Challenge“ 2022 metais Ženevoje.
– Nuo ko viskas prasidėjo?
– „Vasaros atostogų metu mano sūnus (tuo metu antrokas) dalyvavo Robotikos akademijos organizuojamoje stovykloje, kur ir įvyko pirmoji pažintis su LEGO robotika. Kadangi iš stovyklos sūnus grįžo itin susidomėjęs robotika, mokslo metais užrašėme jį į Robotikos akademijos būrelį.
Pamenu, kai sūnui pabaigus ketvirtą klasę, paklausiau jo, ko šia proga norėtų dovanų. Atsakymas – LEGO robotikos rinkinio su First LEGO League varžybų lauku ir misijomis. Čia ir buvo kelio pradžia. Man iškart kilo klausimas, ką su tuo rinkiniu veikti, nes tai ne įprastas LEGO, o „Education“ serijos, kur iš LEGO detalių galima sukonstruoti daugybę skirtingų dalykų, juos užprogramuoti judėti ir atlikti įvairias funkcijas. Tad čia tikrai ne tas pats, kaip nusipirkti LEGO mašinėlę, ją sukonstruoti ir padėti į lentyną“, – teigia Algirdas Augustaitis.
– Kaip kilo mintis įkurti „Lituanica X“ robotikos komandų bendruomenę?
– „Po to kai sūnui nupirkau minėtą LEGO rinkinį, pastebėjau, kad šis naujas hobis jam atneša labai daug džiaugsmo ir susidomėjimo, todėl norėjau skatinti šį pomėgį ir toliau. Pasidomėję sužinojome, kad vyksta LEGO robotikos čempionatai, tačiau norint juose dalyvauti, reikia turėti komandą ir gan rimtai tam pasiruošti. Visa tai mus natūraliai lydėjo link komandos „Lituanica X“ subūrimo“, – sako A. Augustaitis.
– Kodėl LEGO robotika taip sužavi ir įtraukia vaikus bei kuo ši veikla yra naudinga?
– „Robotika yra interaktyvi veikla, kurios mokome per žaidimą, o toks metodas yra vienas vertingiausių faktorių, padedančių sudominti, įtraukti vaiką ir taip suteikti jam reikalingų žinių. Vietoj „sausos“ teorijos vaikai, pasitelkdami vaizduotę ir kūrybiškumą, gali įsijausti į veikėjų pasaulius bei spręsti jiems iškilusius iššūkius konstruodami ir programuodami robotus.
Robotika naudinga įvairiapusiškai – pirmiausia ji ugdo gebėjimą susikoncentruoti į vieną dalyką, o tai itin svarbu šiuolaikiniams vaikams, kurių dėmesio sutelkimo trukmė nepaprastai trumpa. Pavyzdžiui, keturmetis išlaiko dėmesį vos 8 minutes (laiką, kurį vaikas gali išbūti susikoncentravęs galime sužinoti padauginę vaiko amžių iš dviejų). Robotika taip pat lavina loginį ir inžinerinį mąstymą, skatina ieškoti kūrybiškų sprendimų, ugdo smulkiąją motoriką bei moko valdyti savo emocijas. Tai vieni svarbiausių įgūdžių vaikams, augantiems sparčiai besikeičiančių technologijų pasaulyje“, – sako Robotikos akademijos bendraįkūrėjas Kristijonas Vasiliauskas.
– „Robotika suteikia projektavimo, dėmesio sutelkimo bei programavimo įgūdžių, kurie, mano manymu, yra itin vertingi šių dienų pasaulyje. Konstruodami komandoje vaikai tobulina socialinius įgūdžius, ugdo atkaklumą bei mokosi kūrybiškai spręsti iškilusias problemas. Šis užsiėmimas tuo ir žavi – vaikai ne tik smagiai leidžia laiką, bet ir įgyja esminių gyvenimo įgūdžių, todėl matau labai didelę prasmę suteikti jiems šansą išbandyti robotiką“, – prideda A. Augustaitis.
– Kaip „Lituanica X“ iš vienos komandos tapo komandų bendruomene?
– „Po pirmųjų kartų robotikos čempionatuose supratome, kad, norėdami pilnavertiškai pasiruošti varžyboms, turime treniruotis tokiu pačiu formatu, kokiu varžybos ir vyksta. Jose vienu metu tarpusavyje varžosi keturios komandos su keturiais skirtingais robotais. Supratome, kad su viena komanda negalime įgyti varžybinės patirties, todėl 2023–2024 metų sezone „Lituanica X“ iš vienos komandos tapo komandų bendruomene.
Beje, visada bandžiau komandas burti taip, kad kiekvienoje jų būtų bent viena mergaitė. Greitai pastebėjau, kad tai nėra lengva užduotis. Turėjau nuojautą, kad būtų daug paprasčiau suburti atskirą, vien tik merginų komandą ir šiandien džiaugiuosi pasikliovęs nuojauta – komanda „PlumBum“ skina pergales čempionatuose ir tuo pačiu įrodo, kad mergaitės, lygiai taip pat kaip berniukai, yra šaunios technologijų pasaulyje“, – teigia A. Augustaitis.
– Kokios užduotys laukia komandų varžybų metu?
– „Varžybose rungiasi keturių komandų robotai, kuriems varžybų lauke reikia atlikti įvairias misijas. Pavyzdžiui, kuo greičiau surinkti kūgelius ir užmauti ant strypų arba sudėti šešiakampes formeles ant nuožulnios plokštumos. Įprastai varžybos susideda iš kelių etapų. Vienuose jų – robotai patys atlieka užduotis, kituose – komandos nariai valdo savo robotus“, – sako Algirdas.
– Ar robotika yra populiari užklasinė veikla Lietuvoje? Kokio amžiaus vaikai ja susidomi dažniausiai?
– „Šiais mokslo metais Robotikos akademijos būrelius visoje Lietuvoje lankė net 12 tūkstančių vaikų nuo 4 iki 10 m. amžiaus, o vasaros dienos stovyklose kasmet sulaukiame beveik 4 tūkstančių vaikų – tai rodo išaugusį vaikų susidomėjimą robotika. Stovyklų vaikai visada labai laukia, nes be įprastinių konstravimo ir programavimo veiklų jie taip pat leidžia laiką lauke.
Šiemet stebėjome sparčiai augančią ikimokyklinukų grupę (nuo 4 iki 6 m. amžiaus), o darželiai ir mokyklos vis dažniau kreipiasi dėl galimybės pasiūlyti vaikams mūsų robotikos užsiėmimus, domisi jų turiniu, turimomis akreditacijomis. Esame vieninteliai Lietuvoje ir Baltijos šalyse gavę STEM.org akreditaciją, patvirtinančią, jog mūsų mokymų programų kokybė atitinka aukščiausius tarptautinius STEM reikalavimus.
Labiausiai džiugina tai, kad vis daugiau tėvų įvertina inžinerinio ir kūrybinio mąstymo svarbą bei suteikia vaikams galimybę susipažinti su robotikos pasauliu“, – sako Robotikos akademijos direktorė Evelina Burokė.
Nors kartais į vaikų būrelius ar vasaros stovyklas žiūrime kaip į pramogą, „Lituanica X“ istorija įkvepia tikėti, kad didžiausios pergalės pasiekiamos nuo pačių mažiausių žingsnių, o vos viena valanda būrelyje ar savaitė stovykloje gali padovanoti ne tik kasdienybėje naudingus įgūdžius, naujus draugus ir smagius prisiminimus, bet ir tapti reikšminga gyvenimo dalimi.
Daugiau apie „Lituanica X“ veiklą ir pasiekimus galite sužinoti čia, o norėdami vaikams suteikti galimybę patirti robotikos teikiamus džiaugsmus apsilankykite Robotikos akademijos puslapyje.