Turėjome tokias Lietuvoje, dabar jos kaunasi Ukrainoje – kas tai per mašinos?

2024 m. vasario 12 d. 06:43
Lrytas.lt
Prasidėjus plataus masto Rusijos invazijai, Ukraina gavo šimtus vikšrinių šarvuočių „M113“, rašo „Militarnyj“.
Daugiau nuotraukų (6)
Šie šarvuočiai atkeliavo iš įvairių šalių, teikiančių Ukrainai karinę pagalbą. Be to, Ukraina šiuos šarvuočius perka ir pati.
Įvairių modifikacijų vikšriniai šarvuotieji transporteriai „M113“ tarnauja įvairiuose Ukrainos gynybos pajėgų daliniuose ir tiesiogiai dalyvauja karo veiksmuose.
Perduotų šarvuočių techninis stovis buvo skirtingas, tačiau įgulos sugebėjo savarankiškai atkurti tų šarvuočių, kuriems to reikėjo, kovinį pajėgumą.
Šarvuotasis transporteris „M113“
Įgijus kovinės patirties Antrojo pasaulinio karo metu, JAV kariuomenė pradėjo ieškoti naujos šarvuotos transporto priemonės, kuri būtų skirta transportuoti ir apsaugoti karinį personalą mūšio lauke. Naujasis šarvuotis turėjo būti manevringesnis už ankstesnius modelius, greičiau judėti įvairiose vietovėse, pasižymėti geresne šarvo apsauga ir išlikti transportabilus net ir lėktuvais.
Atlikus paieškas ir išbandžius įvairius prototipus, 1960 m. į JAV kariuomenė į tarnybą priėmė vikšrinį šarvuotąjį transporterį „M113“. Jo pagrindinė užduotis – gabenti karius į aktyvios kovos zoną.
„M113“ tapo masiškiausiai gaminamu šarvuotuoju transporteriu istorijoje: masinės gamybos metu buvo pagaminta 80 000 tokių mašinų. Ilgą laiką „M113“ išliko pagrindiniu Amerikos kariuomenės šarvuotuoju transporteriu.
Transporteris dideliais kiekiais buvo tiekiamas dešimtims šalių. Taip pat buvo licencijuojama įvairių versijų gamyba užsienyje. Nuo 2022 m. jis tarnauja ir Ukrainos gynybos pajėgose.
„M113“ šarvuotas korpusas pagamintas iš aliuminio lydinio suvirintų šarvo plokščių, kurių naudojimas tuo metu buvo naujovė. Šarvuotojo transporterio įgulą sudaro du žmonės: vairuotojas ir vadas. Transporto priemonė gali vežti iki 11 karių būrio skyrių, taip pat ji gali tarnauti kaip pagrindas kelioms dešimtims specializuotų transporto priemonių.
Šarvuočio konfigūracija užtikrina apsaugą nuo 12,7 mm kalibro šarvus pramušančių šaudmenų, paleistų iš 200 metrų atstumo – ir apsaugą nuo 7,62 mm kalibro kulkų. Priklausomai nuo modifikacijų ir apsaugos lygio, šarvuočio svoris svyruoja nuo 11 iki 14 tonų. „M113“ turi 10,6 l dyzelinį šešių cilindrų variklį, o pavarų dėžė turi šešias priekines ir dvi atbulinės eigos pavaras. Didžiausias greitis – 65 km/val.
Pirminės komplektacijos „M113“ buvo ginkluotas 12,7 mm kulkosvaidžiu ir turėjo benzininį variklį, kurį pakeitė dyzelinis. Serijinės gamybos metu šarvuotasis transporteris buvo kelis kartus modernizuotas.
Po Vietnamo karo amerikiečiai paliko nemažai „M113“, jie ir toliau eksploatuojami – pabrėžiant, kad transporto priemones lengva prižiūrėti. Talibanas Afganistane taip pat grąžina šiuos šarvuočius į tarnybą.
„M113“ Ukrainoje
Prasidėjus plataus masto Rusijos invazijai į Ukrainą, Vakarų šalys pradėjo didinti karinę pagalbą Ukrainai.
Jau 2022 m. balandį Jungtinės Valstijos pranešė, kad ruošia šarvuočius „M113“ perdavimui. Amerikietiški šarvuotieji transporteriai prieš išsiuntimą į Ukrainą buvo patikrinti ir sutvarkyti.
Tarp perduotų šarvuotųjų transporterių „M113“ buvo ir greitosios pagalbos versijos transporto priemonių.
Tų pačių metų balandį paaiškėjo, kad Danijos vyriausybė taip pat ketina perduoti Ukrainai šarvuočius „M113“. Verta paminėti, kad dar 2020 m. Danijos gynybos įsigijimų ir logistikos organizacija paskelbė apie planus disponuoti šarvuotuosius transporterius, kuriuos buvo planuojama visiškai pašalinti iš kovinės paskirties 2023 m.
Yra žinoma, kad Danijos „M113“ parką įvairiais laikotarpiais sudarė iki 700 šarvuočių. Kai kurie iš jų perėjo kelis modernizavimo etapus. Jiems suteikti nauji pavadinimai – „M113G3DK“ ir „M113G4DK“.
Modernizuoti šarvuotieji transporteriai gavo galingesnį 10,6 l dyzelinį variklį su turbokompresoriumi, kurio galia siekia 300 AG. Jis atitinka EURO2 reikalavimus ir lauko sąlygomis gali būti pakeistas per valandą.
„M113G3DK“ buvo įrengti išoriniai degalų bakai ir sumontuoti modernesni vikšrai, taip pat pakeistas šildytuvas. Po šios modifikacijos šarvuočio svoris padidėjo iki 15 tonų. Šarvuotasis transporteris taip pat gavo naują, patobulintą valdymo ir stabdymo sistemą. 70 šarvuočių korpusas buvo pailgintas 66 cm.
2022 m. liepą socialiniuose tinkluose buvo paskelbtas vaizdo įrašas, kuriame Ukrainos kariškiai juda danišku šarvuočiu „M113G4DK“. Ant šarvuočio buvo sumontuotas 12,7 mm sunkusis kulkosvaidis „Browning M2“.
2022 m. gegužės pradžioje tapo žinoma, kad Nyderlandai svarsto galimybę padidinti sunkiosios ginkluotės tiekimą Ukrainai.
Toks pareiškimas buvo paskelbtas po tuometinio šios šalies ministro pirmininko Marko Rutte ir Ukrainos prezidento Volodymyro Zelenskio pokalbio.
Vėliau, tą patį mėnesį, pasirodė vaizdo įrašas, kuriame Ukrainos kariškiai važinėja olandiškais šarvuočiais „YPR-765“, sukurtais „M113“ pagrindu.
Ukrainos ginkluotųjų pajėgų generalinis štabas pademonstravo, kaip vienas iš Ukrainos sausumos pajėgų dalinių treniruojasi puolimo įgūdžius su Nyderlandų perduotais šarvuočiais „YPR-765“.
„YPR-765“ – tai šarvuotasis transporteris, kurio bazinė versija ginkluota 12,7 mm sunkiuoju kulkosvaidžiu. Prireikus ant šarvuočio galima sumontuoti 40 mm automatinį granatsvaidį „MK19“.
Šarvuotis sukurtas modifikuoto „M113A1“ vikšrinio transporterio versijos pagrindu. Jo įgulą sudaro trys žmonės. Be to, transporto priemonėje telpa iki 12 karių.
2012 m. Nyderlandų ginkluotosios pajėgos iš tarnybos išėmė „YPR-765“. 2022 m. pradžioje sandėliuose galėjo būti iki 500 tokių šarvuočių. Dalis jų buvo perduota Ukrainos gynybos pajėgoms kaip tarptautinės karinės pagalbos dalis.
Vikšrinius šarvuočius „M113“ Ukrainai taip pat perdavė Lietuva. Tarp jų buvo ir įprastinių variantų, ir šarvuočių „M577“, ir 120 mm savaeigių minosvaidžių, vadinamų „Panzermörser“, anksčiau tarnavusių Vokietijos kariuomenėje, sumontuotų ant „M113“ važiuoklės.
Be to, Ukrainos kariai Lietuvoje buvo mokomi prižiūrėti „M113“.
Savaeigis minosvaidis „Panzermörser“ turi 120 mm minosvaidį „Tampella“, kurio veikimo nuotolis 6,5–7,2 km, amunicija – 60 minosvaidžio šovinių, o įgulą sudaro 5 kariai.
Lietuva 2005–2006 m. iš Vokietijos gavo 42 tokius savaeigius minosvaidžius. 2013 m. šalies Krašto apsaugos ministerija sudarė 6,6 mln. eurų vertės sutartį su Izraelio įmone „Elbit“ dėl „Panzermörser“ parko modernizavimo.
Transporto priemonės gavo naują skaitmeninę ugnies valdymo sistemą. Taip pat buvo atnaujintos stebėjimo ir ugnies nukreipimo priemonės. Be to, modernizavimo metu buvo pakeisti minosvaidžių pabūklai. Atnaujinti šarvuočiai į Lietuvos kariuomenę įtraukti 2015 m.
Kalbant apie transporterį „M577“, 2016 m. Lietuva iš Vokietijos kariuomenės arsenalo už 1,6 mln. eurų nusipirko 168 tokias transporto priemones. Per dvejus metus transporteriai buvo perduoti Lietuvai keliomis partijomis.
Pagal Jungtinės Karalystės paramos gynybai paketą Ukrainos gynybos pajėgos gavo nemažą partiją Belgijos kompanijai priklausiusių šarvuočių „M113A1-B“.
Įvairių modifikacijų šarvuotuosius transporterius „M113“ Ukrainai taip pat perdavė Ispanija, Portugalija, Australija ir Belgija. Be to, Liuksemburgas ir Vokietija dalyvauja bendrose šių šarvuočių tiekimo programose.
Kai kurie Ispanijos atsiųsti standartiniai armijos šarvuočiai buvo perdaryti į savaeigius minosvaidžius.
Australijos „M113“ versija buvo atnaujinta 2007 m. ir gavo pavadinimą „M113AS4“. Šarvuočiai turi sustiprintą šarvinę apsaugą, kuri leidžia užtikrinti apsaugą nuo 14,5 mm kalibro sunkiųjų kulkosvaidžių. Transporterio dugnas apsaugo įgulą nuo minų sprogimų ir savadarbių sprogstamųjų užtaisų. Po modernizacijos šarvuočio svoris padidėjo iki 18 tonų.
Šarvuotame transporteryje atlikta ir ginkluotės modifikacija. Dabar „M113AS4“ turi bokštelį, kuriame sumontuotas 12,7 mm kalibro „Browning M2HB-QCB“ kulkosvaidis.
Transporteris turi 355 AG variklį „MTU 6V199TE“ ir naują transmisiją. Jo korpusas po modernizacijos tapo didesnis 660 mm, palyginti su pradine versija. Todėl „M113AS4“ buvo papildytas dar viena pora vikšrinių ratų.
Šarvuotis taip pat buvo patobulintas Ukrainos kariuomenės poreikiams. Mažiausiai ant vieno šarvuočio buvo sumontuota turkiška nuotolinio valdymo ginklų stotis „Sarp Dual“ iš Turkijos gynybos rangovo „Aselsan“. Ginklai naudojami kovai su bepiločiais orlaiviais.
„Aselsan“ ginklų stotis turi du ginkluotės laikiklius, prie kurių gali būti pritvirtintas 7,62 mm kulkosvaidis, 12,7 mm sunkusis kulkosvaidis arba granatsvaidis „Mk19“.
Svarbu paminėti, kad Ukraina ir pati aktyviai perka šarvuočius „M113“.
Pavyzdžiui, 2023 m. rugsėjį Ukrainos energetikos ministerija kartu su 23 Ukrainos kuro ir energetikos pramonės įmonėmis iš vienos Europos šalies įsigijo šarvuotuosius transporterius „M113“ Ukrainos brigadai „Steel Border“. Transporteriai buvo sandėliuojami ir, prieš išsiunčiant į Ukrainą, buvo modernizuoti.
Kitas pavyzdys – 2023 m. gruodžio mėn. vykdyta „United24“ iniciatyva, kurios metu Ukrainos nacionalinei gvardijai buvo perduoti 27 vikšriniai šarvuočiai „M113“.
Ukrainos kariuomenės vertinimas
Sąjungininkų pajėgų perduoti vikšriniai šarvuočiai „M113“ pasirodė esantys patikima Ukrainos kariuomenės priemonė. Šios šarvuotos ir manevringos transporto priemonės aktyviai prisideda prie kasdienių kovinių užduočių fronte.
Kariškiai pažymi, kad šį šarvuotį lengva valdyti ir tam nereikia ilgų mokymų. Dėl nedidelio dydžio „M113“ lengvai manevruoja nelygioje vietovėje. Nepaisant didelio manevringumo ir staigių posūkių, vikšrai išlieka savo vietoje.
Transporteris veiksmingai gabena karius į numatytas vietas, palengvina sužeistųjų evakuaciją iš mūšio lauko ir pasižymi išskirtinėmis važiavimo bekele galimybėmis.
Smūgiuoti į taikinius daugiausia naudojamas amerikietiškas 12,7 mm sunkusis kulkosvaidis „Browning“. Tačiau galima naudoti ir kitus ginklus: automatinius granatsvaidžius arba kitų modelių ir kalibrų kulkosvaidžius.
Apie „M113“ eksploatavimą ir priežiūrą „ArmyInform“ papasakojo šarvuočių remonto būrio vadas vyr. seržantas Mychailas, kuris lauko techninės priežiūros stotyje restauruoja karinę techniką.
Pasak šio kariuomenės inžinieriaus, „M113“ suremontuoti yra paprasčiau ir tai daryti reikia rečiau nei sovietinius šarvuotuosius transpoterius ar pėstininkų kovos mašinas.
Pagrindiniai „M113“ konstrukciniai privalumai, kaip pažymėjo mechanikas, yra transporto priemonių dalių prieinamumas.
Apibendrinant reikėtų pažymėti, kad Ukrainos kariuomenė naudoja „M113“ per rusų pozicijų šturmą, sužeistųjų evakuaciją ir krovinių gabenimą fronto linijoje esantiems daliniams. Šie šarvuočiai tapo geru papildymu Ukrainos gynybos pajėgose prie jau turimų sovietinių modelių šarvuočių, rašo „Militarnyj“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.