Kaip pripažino Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) EdTech centro vadovė Indrė Šuolienė, šiandien ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje švietimo sistema patiria nemažai iššūkių bei išgyvena reikšmingą technologijų pokyčio etapą.
„Kartu mūsų švietimo sistemoje matome kylančius iššūkius dėl mokytojų trūkumo, mokinių pasiekimų gerinimo, taip pat – besikeičiančio santykio mokytojo ir mokinio vaidmenyse. Todėl labai tikimės, kad šių metų hakatonas taps įkvėpimu ir idėjų šaltiniu, kaip galėtume spręsti visus šiuos iššūkius, pasitelkdami skaitmenines technologijas“, – pirmąkart vykusio renginių ciklo „EdTech Week Lithuania 2024“ organizatorių vardu kalbėjo I.Šuolienė.
Tad suprantama, kad hakatone ypatingo dėmesio susilaukė ir dirbtinis intelektas (DI), kuris įvardijamas neišvengiama technologijų ateitimi.
Turnyras gausiam inovatorių būriui padovanojo net tris dienas intensyvaus, tačiau įkvepiančio ir kūrybiško darbo. Šių metų EdTech hakatone nestigo ne tik idėjų šturmo, bet ir azarto: dėl 5000 eurų piniginio prizo rungėsi net 20 komandų.
Efektyviausių sprendimų paieškos suvienijo margą inovatorių būrį: pradedant moksleiviais, studentais, pedagogais, mokslininkais ir baigiant programuotojais, dizaineriais bei kitų sričių atstovais. Dalyvių idėjas įkvėpė lektorių pranešimai, o plėtoti šiuos pažangius sprendimus komandoms padėjo patyrę ekspertai – mentoriai.
„Renginys suteikė nekasdienę galimybę prisiliesti prie švietimo sektoriaus, pabendrauti su mentorių komanda bei paklausyti kitų komandų idėjų ir komisijos nuomonės“, – įspūdžiais dalijosi pirmosios vietos laimėtojai Rokas Gritė ir Kristupas Jonynas.
IT inovacijų agentūros „Jongri tech“ atstovai padeda diegti DI technologijas automatizuojant ir tobulinant įvairius verslo procesus. Hakatone tandemas įvertintas už siekį individualizuoti matematikos mokymosi procesą, atsižvelgiant į kiekvieno mokinio stiprybes, silpnybes bei pomėgius.
Jaunųjų inovatorių teigimu, matematika yra vienas svarbiausių mokykloje įgyjamų įgūdžių, tačiau mokiniai ne visada supranta, kur tai bus galima pritaikyti realiame gyvenime arba praranda motyvaciją mokytis dėl per lengvų ar sunkių uždavinių.
Savo idėjai plėtoti komanda pasitelkė DI modelius, kurie pagal duomenų bazę gali rasti pasirinktą temą ir generuoti unikalius uždavinius. Kitame programos žingsnyje šie uždaviniai apipavidalinami pagal mokinio profilį.
Siūlomas sprendimas leistų vaikams pamatyti matematiką realiose ir artimose gyvenimo situacijose bei tobulinti jiems aktualiausius įgūdžius, o mokytojams – taupyti brangų laiką.
Antrąją vietą laimėjusi komanda „Technologijų žmonės“ (Ignas Meilus, Domas Vrubliauskas ir Saida Spulginaitė) pristatė dar vieną vizionierišką idėją – mokymosi įrankį, kuris DI pagalba generuoja pasirinkto mokomojo dalyko užduotis.
Ši idėja Vilniaus licėjaus vienuoliktokams kilo norint suvienodinti mokymosi sąlygas visiems Lietuvos mokiniams, ypač tiems, kurie neturi galimybių naudotis korepetitorių pagalba ar kitų alternatyvų.
Taip pat norėjosi mesti iššūkį sau ir sukurti realų produkto prototipą per vos kelias dienas, prisipažino hakatono laureatai: „Įgavome drąsos dalyvauti tokiuose projektuose net tada, kai atrodė, kad kažko nemokame ar negalėsime įgyvendinti. Kiekvienas pagilinome savo žinias atitinkamose srityse – nuo svetainių dizaino iki algoritmų kūrimo ir viso to realaus pritaikymo“.
„Team X“ komandoje jėgas suvieniję mokytojai – informatikos doktorantas Lukas Stankevičius ir logopedė, specialioji pedagogė Solveiga Puišienė – įvertinti už pastangas sprendžiant specialiųjų ugdymosi poreikių moksleivių problemas.
„Tokiems vaikams tenka mokytis ilgiau, kad susiformuotų gebėjimai ir įgūdžiai. Tad mokytojui tenka rengti daug papildomų užduočių, keisti jų formas, pateikti jas įvairiose situacijose. Pirmoji mūsų idėjos formuluotė nuskambėjo taip: „Kur kelių mygtukų paspaudimu aš susigeneruočiau užduotis pamokai?“ – sumanymu dalijosi komanda.
Idėjos realizacija turėtų tapti svetainė, kuri būtų sujungtų metodinės medžiagos pamokoms ieškojimą, jos generavimą bei redagavimą, pasitelkiant DI galimybes.
Kaip sako Ed Tech hakatono trečiosios vietos laureatai, tokio pobūdžio renginiai skelbia svarbią žinutę – tai, kas anksčiau atrodė neįmanoma, technologijų vystymosi dėka tampa vis labiau pasiekiama.
„Hakatono metu ir paaiškėja, kas jau įmanoma. Kartu intensyviai dirbdami skirtingų sričių specialistai tampa tikru ledlaužiu. Turinio generavimo idėja jau senai kirbėjo mintyse, tačiau pasidalijus ja dažniausiai tekdavo sulaukti atsakymo, kad tai nerealu, kad tai reikalauja didžiulių resursų. Keičiantis technologijoms, randasi nauji sprendimų formatai. Hakatonas ir įgalina ieškoti tų sprendimų, sulauki palaikymo, konsultacijos plečia akiratį, įgauni drąsos neįmanomus dalykus paversti įmanomais“, – apibendrino „Team X“ komandos atstovai.
Vasario 5–8 dienomis KTU „Santakos“ slėnyje vykusio „EdTech Week Lithuania 2024“ reginių ciklo organizatorius – NŠA EdTech centras ir jo projektas „Skaitmeninė švietimo transformacija“. Projekto tikslas – inovatyviomis skaitmeninėmis technologijomis auginti švietimo sistemos efektyvumą, taip pat kelti mokymosi rezultatų kokybę.