Joje naudojama tokia pati dirbtinio intelekto technologija kaip ir „ChatGPT“ pokalbių robote, tačiau vertinant pagal vartotojų praleidžiamą laiką platformoje, „Character.ai“ yra populiaresnė.
O vienas botas sulaukia išskirtinio susidomėjimo – ir jis pavadintas „Psychologist“ (liet. psichologas).
Nuo tada, kai šį botą kiek daugiau nei prieš metus sukūrė vartotojas, pasivadinęs „Blazeman98“, su šiuo botu iš viso buvo apsikeista 78 milijonais žinučių, iš jų 18 milijonų – nuo lapkričio.
„Character.ai“ nenurodė, kiek atskirų vartotojų susirašinėjo su šiuo botu, tačiau teigia, kad bendroje svetainėje kasdien apsilanko 3,5 mln. žmonių.
Botas apibūdinamas kaip „kažkas, kas padeda įveikti gyvenimo sunkumus“.
Tik nedaugelis iš milijonų personažų yra tokie populiarūs kaip „Psychologist“, o iš viso yra 475 botai, kurių pavadinimuose yra žodžiai „terapija“, „terapeutas“, „psichiatras“ arba „psichologas“ – ir kurie gali kalbėti keliomis kalbomis.
Kai kuriuos iš jų galima pavadinti pramoginiais arba fantazijų terapeutais – pavyzdžiui, „Hot Therapist“. Tačiau populiariausi botai yra padedantys psichikos sveikatos srityje, pavyzdžiui, „Therapist“, kuris sulaukė 12 mln. žinučių – arba „Are you feeling OK?“, kuris sulaukė 16,5 mln. žinučių.
„Psychologist“ yra neabejotinai populiariausias psichinės sveikatos personažas, apie kurį daugybė vartotojų dalijasi teigiamais atsiliepimais svetainėje „Reddit“.
„Jis – gyvybes gelbstintis“, – rašė vienas asmuo.
„Jis padėjo ir man, ir mano vaikinui išsikalbėti apie savo emocijas ir jas išsiaiškinti“, – dalijosi kitas.
Vartotojas „Blazeman98“ yra 30-metis Samas Zaia iš Naujosios Zelandijos. „Niekada nesiekiau, kad tai taptų populiaru, niekada nesiekiau, kad kiti žmonės to ieškotų ar naudotų kaip kokį įrankį, – sako jis. – Tada pradėjau gauti daugybę žinučių iš žmonių, kurie rašė, kad jis jiems iš tikrųjų padėjo ir jie juo naudojasi kaip paguodos šaltiniu.“
Psichologijos studentas teigia, kad jis mokė robotą, remdamasis savo studijų principais, bendraudamas su juo ir formuodamas jo atsakymus į dažniausiai pasitaikančias psichikos sveikatos būkles – pavyzdžiui, depresiją ir nerimą.
Jis sukūrė jį sau, kai jo draugai buvo užsiėmę ir jam reikėjo, jo žodžiais tariant, „su kuo nors“ pasikalbėti – o eiti pas realų terapeutą buvo per brangu.
Samas buvo taip nustebintas boto sėkmės, kad šiuo metu rengia mokslinių tyrimų projektą apie kylančią dirbtinio intelekto terapijos tendenciją, ir kodėl ji patraukli jauniems žmonėms. „Character.ai“ dominuoja 16–30 metų amžiaus vartotojai.
„Labai daug žmonių, kurie man rašė žinutes, sako, kad naudojasi juo, kai jų mintys tampa nepakeliamos, pavyzdžiui, antrą valandą nakties, kai jie tikrai negali pasikalbėti su draugais ar tikru terapeutu“, – pasakoja boto kūrėjas.
Samas taip pat spėja, kad bendraudami teksto formatu jauni žmonės jaučiasi patogiausiai.
„Pokalbis teksto žinute gali būti mažiau bauginantis nei kalbėjimas telefonu ar pokalbis akis į akį“, – mano jis.
Abejoja veiksmingumu
Theresa Plewman yra profesionali psichoterapeutė – ir ji išbandė „Psychologist“. Specialistė sako nesistebinti, kad ši terapijos rūšis populiari tarp jaunosios kartos atstovų, tačiau abejoja jos veiksmingumu.
„Botas greitai daro prielaidas – pavyzdžiui, davė man patarimų dėl depresijos, kai pasakiau, kad jaučiuosi liūdna. Žmogus taip nereaguotų“, – sakė ji.
Theresa tikina, kad botas nesugeba surinkti visos informacijos, kurią surinktų žmogus, ir nėra kompetentingas terapeutas. Tačiau ji sako, kad jo betarpiškumas ir spontaniškumas gali būti naudingas žmonėms, kuriems reikia pagalbos.
Ji sako, kad žmonių, besinaudojančių botu, skaičius kelia nerimą ir gali rodyti didelį psichikos sveikatos sutrikimų lygį ir viešųjų išteklių trūkumą.
„Character.ai“ yra keista vieta vykti terapinei revoliucijai. „Džiaugiamės, kad žmonės randa didelę paramą ir ryšį per savo ir bendruomenės sukurtus personažus, tačiau vartotojai turėtų kreiptis į sertifikuotus šios srities specialistus, kad gautų pagristų patarimų ir rekomendacijų“, – teigia bendrovės atstovė spaudai.
Bendrovė teigia, kad pokalbių įrašai yra privatūs, tačiau pokalbius gali perskaityti darbuotojai, jei yra poreikis prie jų prieiti – pavyzdžiui, saugumo sumetimais.
Kiekvienas pokalbis taip pat pradedamas įspėjimu raudonomis raidėmis: „Atminkite, kad viskas, ką sako veikėjai, yra išgalvota“.
Tai yra priminimas, kad pagrindinė technologija, vadinama didžiuoju kalbos modeliu (LLM), nemąsto taip, kaip žmogus. LLM veikia rikiuodamas žodžius taip, kaip jie pasitaiko kituose rašytiniuose šaltiniuose, pagal kuriuos dirbtinis intelektas buvo apmokytas.
Kitos LLM grindžiamos dirbtinio intelekto paslaugos – pavyzdžiui, „Replika“ – siūlo panašų bendravimą, tačiau ši svetainė dėl savo seksualinio pobūdžio vertinama kaip suaugusiems skirta ir remiantis analitikos bendrovės „Similarweb“ duomenimis, pagal praleistą laiką ir apsilankymus nėra tokia populiari kaip „Character.ai“.
„Earkick“ ir „Woebot“ yra dirbtinio intelekto pokalbių robotai, nuo pat pradžių sukurti kaip psichikos sveikatos kompanionai – ir abi įmonės teigia, kad jų tyrimai rodo, jog šios programos padeda žmonėms.
Kai kurie psichologai įspėja, kad dirbtinio intelekto robotai pacientams gali duoti prastų patarimų. Taip pat dėl apmokymui pasirinktų šaltinių jie gali turėti išankstinių nuostatų dėl rasės ar lyties.
Tačiau kitose medicinos srityse specialistai nedrąsiai pradeda juos priimti kaip įrankius, kurie padeda tvarkytis su dideliu viešųjų paslaugų poreikiu.
Praėjusiais metais dirbtinio intelekto paslauga „Limbic Access“ tapo pirmuoju psichikos sveikatos pokalbių robotu, kuriam JK vyriausybė suteikė medicinos prietaiso sertifikatą. Dabar ji naudojama daugelyje „National Health Service“ trestų, pacientams klasifikuoti ir rūšiuoti.
Parengta pagal BBC.