Socialinių tinklų vartotojai atkreipė dėmesį į jų pačių žodžiais tariant, „įtartinus skelbimus“ parduotuvės „Etsy“ svetainėje, tarp kurių – picos vaizdai, kurių kaina siekia tūkstančius JAV dolerių, teigdami, jog tai yra įrodymai, kad platforma prekiauja vaikais seksualiniam išnaudojimui.
„Daugiau neleiskite jiems jumis manipuliuoti ir aiškinti, kad yra ne taip“, – teigė vienas sąmokslo teorijos „QAnon“ rėmėjas, intensyvios šventinės prekybos metu socialiniame tinkle „X“ (buvęs „Twitter“) pasidalinęs svetainės ekrano vaizdais.
Gandų pagrindas – jau seniai paneigta „picageito“ (angl. Pizzagate) sąmokslo teorija, pagal kurią vienas Vašingtone esantis picos restoranas melagingai siejamas su slapta prekybos vaikais seksualinio išnaudojimo tikslais organizacija, kuriai neva priklauso ir keletas aukštas pareigas einančių JAV demokratų partijos atstovų.
Ši teorija savo kulminaciją pasiekė 2016 m., kai vienas Šiaurės Karolinos gyventojas minėtame restorane pradėjo šaudyti, vėliau paaiškinęs, jog norėjęs ištirti menamus nusikaltimus. Laimei, per apšaudymą niekas nenukentėjo, o vyriškis buvo suimtas ir nuteistas kelerius metus kalėti.
„Etsy“ naujienų agentūrai AFP atsiuntė pareiškimą, kuriame neigia kaltinimus dėl prekybos vaikais. Bendrovė nurodė neradusi jokių pavojaus vaikų saugumui įrodymų, tačiau su pica susijusius įrašus pašalino – nes jie neatrodė pagrįsti.
Panaši melaginga teorija atsirado ir 2020 m., kai internetinė parduotuvė „Wayfair“ buvo apkaltinta tuo, kad, prisidengdama baldų prekyba, iš tiesų verčiasi prekyba žmonėmis seksualinio išnaudojimo tikslais. Tuomet socialinių tinklų vartotojai taip pat dalinosi ekrano vaizdais su prekėmis, parduodamomis už kosmines kainas.
Nebuvo surinkta jokių įrodymų, leidžiančių susieti kurią nors iš šių parduotuvių su prekyba žmonėmis, tačiau šiuos kaltinimus pasičiupo pagrindo neturinčios sąmokslo teorijos „QAnon“ rėmėjai. Jiems plisti padėjo ir tokie visuomenės veikėjai, kaip apžvalgininkė Liz Crokin ir buvęs JAV nacionalinio saugumo patarėjas Michaelas Flynnas.
„Kadaise būdavo taip, kad sąmokslo teorijos kaip ir išmirdavo su jais skleidusiais fanatikais. Socialiniai tinklai tiesiog sustiprina ir paspartina jų sklaidos procesą, – kalbėjo Montklero valstybinio universiteto ryšių su visuomene docentas ir ekstremistų grupuočių ekspertas Bondas Bentonas. – Taip mąstydami, atsiduriame tikrai pavojingoje padėtyje, kurioje aš kaip ir galėčiau pateisinti smurtą prieš žmones, kurie man nepatinka.“
E. Musko veiksnys
Pareiškimai dėl parduotuvės „Etsy“ pasirodė netrukus po to, kai internete vėl imta domėtis prekybos vaikais teorijomis, kurias iš dalies pakurstė ir pats Elonas Muskas.
„Picageitas egzistuoja“, – rašoma meme, kuriuo socialinio tinklo „X“ savininkas pasidalino lapkričio gale.
Floridos universiteto teisės profesorius ir sąmokslo teorijų ekspertas Mike‘as Fensteris paaiškino, kad nuomonių formuotojai neretai pasičiumpa su sąmokslo teorija „QAnon“ susijusias pasakas, kad socialiniuose tinkluose surinktų daugiau patiktukų ir pritrauktų daugiau sekėjų.
B. Bentono teigimu, ryšys tarp E. Musko ir pareiškimų apie parduotuvę „Etsy“ yra „neginčijamas“.
Jo ir Pasaulinio prekybos žmonėmis centro direktorės Danielos Peterka-Benton atliktas tyrimas parodė, kad po E. Musko paskelbtų įrašų su „picageitu“ susijęs socialinio tinklo „X“ vartotojų aktyvumas per mėnesį išaugo daugiau nei 9 500 proc.
D. Peterka-Benton paaiškino, kad šiose sąmokslo teorijose „iškreiptai atvaizduojama tai, kas iš tiesų yra prekyba žmonėmis“ ir jos gali daryti poveikį finansavimui, politikos gairėmis ir visuomenės supratimui, dėl kurio gali nukentėti pačios aukos.
Viena iš užsitęsusio tokių pasakų gyvavimo priežasčių yra ta, kad jų skleidėjai neretai ragina kitus patiems pasidomėti atitinkamu klausimu.
„Tokie tyrimai iš tiesų nėra „savarankiški tyrimai“. Juos atliekant tiesiog jungiami taškai, kuriuos internete kruopščiai sudėliojo sąmokslo teorijų skleidėjai“, – paaiškino B. Bentonas.