Balandį E. Muskas, kalbėdamas apie reklamą, pasakė: „Jei „Disney“ jaučiasi patogiai reklamuodama vaikiškus filmus [socialiniame tinkle „Twitter“], o „Apple“ jaučiasi patogiai reklamuodama „iPhone“, tai yra geri rodikliai, kad „Twitter“ yra gera vieta reklamai“.
Po septynių mėnesių „Disney“ ir „Apple“ nebesireklamuoja „X“, o pasitraukusioms bendrovėms E. Muskas siūlo „užsikrušti“.
Bendrovės sustabdė reklamą po to, kai atlikusi tyrimą JAV organizacija „Media Matters for America“ atkreipė dėmesį į tai, kad reklamos rodomos šalia pronacistinių pranešimų. Bendrovė „X“ griežtai užginčijo ataskaitą, pareiškė abejonę jos tyrimo metodais ir pradėjo teisminį procesą prieš organizaciją.
Lapkričio 29 d., trečiadienį duodamas interviu E. Muskas taip pat pavartojo žodį „bankrotas“, taip parodydamas, kaip smarkiai reklamos boikotas kenkia bendrovės veiklos rezultatams.
Pernai už 44 mlrd. dolerių (maždaug 41 mlrd. eurų) nupirktai įmonei bankrotas gali atrodyti sunkiai įsivaizduojamas – tačiau tai įmanoma. Norint suprasti, kodėl, reikia pažvelgti į tai, kiek „X“ yra priklausoma nuo pajamų iš reklamos, ir kodėl reklamdaviai negrįžta.
Praėjusiais metais apie 90 proc. „X“ pajamų buvo gautos iš reklamos – taigi, tai yra verslo pagrindas. „Jei bendrovė žlugs... ji žlugs dėl reklamdavių boikoto. Tai ir bus tai, kas sužlugdys bendrovę“, - duodamas interviu sakė E. Muskas.
Užsipuolė reklamdavius
Praėjusį trečiadienį „New York Times DealBook Summit“ surengtame susitikime E. Muskas reklamos užsakovams, pasitraukusius iš „X“, pasiūlė „užsikrušti“.
Vėliau, tarp susirinkusių žiūrovų matydamas bendrovės „Disney“ vadovą Bobą Igerį, šypsodamasis ir modamas ranka jis tarė „Labas, Bobai“.
„Insider Intelligence“ vyriausioji analitikė Jasmine Enberg teigė, jog „nereikia būti socialinių tinklų ekspertu, kad suprastum ir žinotum, jog viešai ir asmeniškai užsipulti reklamdavius ir bendroves, kurios apmoka „X“ sąskaitas, nebus naudinga verslui.“
Rinkodaros konsultacinės bendrovės „Ebiquity“, dirbančios su šimtais įmonių, vyriausiasis klientų vadovas Markas Gay sako, kad nėra jokių požymių, jog reklamos užsakovai grįš.
Penktadienį mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“ paskelbė, kad nebesireklamuoja „X“.
Ar tikrai „X“ gali bankrutuoti?
E. Muskas supranta, kad „X“ prenumeratos nepakeis reklamos pinigų.
„Jei turite milijoną žmonių, kurie prenumeruojasi už, tarkime, 100 dolerių per metus, tai yra 100 mln. Tai gana mažas pajamų srautas, palyginti su reklama“, – balandžio mėnesį sakė jis.
2022 m. „Twitter“ pajamos iš reklamos sudarė apie 4 mlrd. dolerių. Bendrovės „Insider Intelligence“ skaičiavimais, šiemet jos sumažės iki 1,9 mlrd. dolerių.
Bendrovė turi dvejas pagrindines išlaidas. Pirmoji – darbuotojų atlyginimai. E. Muskas jau sumažino „X“ darbuotojų skaičių, atleisdamas tūkstančius. Antroji – tai paskolų, kurias E. Muskas paėmė „Twitter“ pirkti, aptarnavimas, kas iš viso siekia apie 13 mlrd. dolerių. „Reuters“ pranešė, kad dabar bendrovė kasmet turi sumokėti apie 1,2 mlrd. dolerių palūkanų.
Jei bendrovė negalės mokėti palūkanų už paskolas arba mokėti atlyginimų darbuotojams – taip, „X“ tikrai gali bankrutuoti. Tačiau tai būtų kraštutinis scenarijus, kurio E. Muskas tikrai norėtų išvengti. Ir jis dar turi galimybių, rašo BBC.
Paprasčiausia būtų įdėti daugiau savo pinigų – bet panašu, kad E. Muskas to daryti nenori. Taip pat verslininkas galėtų bandyti iš naujo derėtis su bankais dėl mažesnių palūkanų mokėjimo ar paprašyti, kad mokėjimai būtų atidedami.
Tačiau jei pakartotinės derybos nepavyks ir bankai negaus savo pinigų, vienintelė išeitis gali būti bankrotas – o tada bankai galėtų bandyti siekti, kad būtų pakeista vadovybė.
„Tai būtų labai chaotiška ir komplikuota, – aiškina Harvardo teisės mokyklos teisės profesorius Jaredas Elliasas. – Ir tai būtų labai didelis iššūkis. E. Muskas nuolat būtų apklausiamas ir turėtų liudyti teisme“.
Tai galėtų labai pakenkti E. Musko, kaip verslininko, reputacijai ir dar turėtų įtakos tam, kaip verslininkas galėtų skolintis pinigų ateityje.
Kas toliau?
Akivaizdus visų šių „X“ problemų sprendimas yra tiesiog rasti kitą pajamų šaltinį – ir greitai. Ir E. Muskas tikrai stengiasi tai padaryti.
Jis pradėjo teikti naują garso ir vaizdo skambučių paslaugą. Praėjusį mėnesį E. Muskas transliavo save žaidžiantį vaizdo žaidimus – jis tikisi, kad „X“ galės konkuruoti su tokiomis platformomis kaip „Twitch“.
Jis nori, kad „X“ taptų „visa apimančia programėle“, apimančia viską – nuo pokalbių iki mokėjimų internetu.
Kaip rašo „New York Times“, 2023 m. „X“ iš mokėjimų verslo turėjo gauti 15 mln. dolerių pajamų, o iki 2028 m. jos turėtų išaugti iki maždaug 1,3 mlrd. dolerių.
„X“ taip pat turi didžiulį duomenų lobyną, o jos didžiulis pokalbių archyvas gali būti naudojamas pokalbių robotams apmokyti. E. Muskas mano, kad šie duomenys yra labai vertingi.
Taigi, „X“ turi potencialo, tačiau trumpuoju laikotarpiu nė viena iš šių galimybių neužlopys reklamdavių paliktos skylės. Būtent todėl E. Musko piktžodžiavimas daugelį taip ir suglumino, apibendrina BBC.