Stratosferinį žvalgybinį lėktuvą „М-55“ sukūrė Sovietų sąjunga. Buvo manoma, kad dėl didelio skrydžio aukščio jis bus nepasiekiamas daugumai antžeminių ginklų.
Iš viso buvo pagaminta nuo 2 iki 5 šio tipo orlaivių.
Nuotraukose, neseniai pasirodžiusiose internete, matyti vienas iš šių orlaivių, kuriame įrengta Kalugos mokslinio radiotechnikos instituto sukurta kapsulė „UKR-RT“, paprastai naudojama kartu su taktiniais bombonešiais „Su-34“, vykdant elektroninės žvalgybos užduotis.
Atsižvelgiant į tai, daroma prielaida, kad „M-55“ gali grįžti į tarnybą ir būti naudojamas taikiniams nustatyti virš Ukrainos teritorijos ar net už jos ribų.
Didžiosios Britanijos gynybos ministerija savo ataskaitoje siūlo tokį scenarijų.
„Tikėtina, kad Rusija svarsto galimybę sugrąžinti į tarnybą sovietinių laikų didelio aukščio žvalgybinį lėktuvą „M-55 MYSTIC B“. Šis orlaivis, kurio veikimo riba viršija 70 000 pėdų, pastaruoju metu buvo naudojamas kaip žemės mokslų tyrimų platforma. Tačiau buvo pastebėta, kad jame yra karinė žvalgybinė kapsulė, sukurta naudoti Rusijos naikintuvuose“, – teigė britų žvalgyba.
Britų kariškių teigimu, „M-55“ dalyvavimą kovinėse operacijose galima paaiškinti sunkumais dėl „tinkamų žvalgybos, stebėjimo, taikinių paieškos ir žvalgybos (ISTAR) pajėgumų“.
„Yra reali tikimybė, kad „M-55“ grįš į frontą ir sustiprins ribotus Rusijos ISTAR pajėgumus virš Ukrainos. Veikdami dideliame aukštyje, jutikliai gali veikti dideliu atstumu“, – teigiama žvalgybos ataskaitoje.
„M-55“ charakteristikos:
- „M-55“ turi du variklius „PS-30V-12“, kurių kiekvieno trauka pakilimo metu gali siekti 4500 kg.
- Bendroji masė – 24 500 kg.
- Greitis – 740 km/val. 20 000 m aukštyje.
- Didžiausias skrydžio nuotolis – 5000 km 17 000 m aukštyje.
- Skrydžio lubos – 21 550 m.
- Veikimo trukmė 21 000 m aukštyje – viena valanda.