Ukrainai pažadėti įspūdingieji šarvuotieji Irako karo veteranai: kuo ypatingos šios mašinos?

2023 m. rugsėjo 26 d. 08:44
Lrytas.lt
Skaudi 1993 m. Somalio pilietinio karo patirtis, kai JAV kariškiams teko judėti Mogadiše netinkamai apsaugotais visureigiais „Humvee“, privertė JAV kariuomenės vadovybę iš naujo įvertinti savo taktiką, susijusią su šarvuotomis transporto priemonėmis. Tai paskatino keisti vadovavimo strategiją, išplėsti organizacinę struktūrą ir atsisakyti dualistinės doktrinos, pagal kurią buvo dislokuojamos tik „M2 Bradley“ pėstininkų kovos mašinos ir silpnai šarvuoti, prastai ginkluoti „HMMWV“ visureigiai.
Daugiau nuotraukų (4)
JAV kariuomenei reikėjo rasti kompromisinį sprendimą, kuris sujungtų „HMMWV“ ginkluotės ugnies galią ir pėstininkų kovos mašinų (PKM) teikiamą apsaugos lygį. Taip buvo sukurtas „M1117 Guardian Armored Security Vehicle“ – 4×4 ratinė šarvuota mašina, sukurta pagal Vietnamo karo laikų „Cadillac Gage Commando“.
„M1117“ buvo sukurtas dešimtojo dešimtmečio pabaigoje ir skirtas JAV karinės policijos korpusui. Tai buvo viena iš pirmųjų JAV karinių transporto priemonių, pagamintų su minoms atspariu korpusu. Po 2001 m. ši mašina vėl buvo pradėta naudoti kaip tiesioginis atsakas į savadarbių sprogstamųjų užtaisų keliamą grėsmę amerikiečių pajėgoms Irake ir Afganistane.
Tačiau 2002 m. programa buvo nutraukta dėl pasikeitusių biudžeto prioritetų. Jungtinių Valstijų kariuomenė manė, kad tarnyboje yra pakankamai transporto priemonių, kurias galima naudoti be „nepriimtino rizikos lygio“.
2011 m. vieno „M1117“ vieneto kaina siekė 800 000 JAV dolerių, t. y. buvo gerokai brangesnė nei 140 000 JAV dolerių kainuojantis neginkluotas kariuomenės visureigis „HMMWV“ arba 220 000 JAV dolerių kainuojanti pastarojo šarvuota versija.
Nepaisant to, 2003 m. invazija į Iraką šiai mašinai suteikė naujų galimybių. Aktyvūs karo veiksmai atskleidė turimos technikos skaitinius trūkumus – „HMMWV“ automobiliai buvo pažeidžiami pasalomis ir dėl to JAV patyrė didelių nuostolių. Juk „HMMWV“ nebuvo sukurti kaip šarvuotos transporto priemonės ir negalėjo atlaikyti rimtų susidūrimų su priešu.
Tačiau karo policijos padaliniai, kurie kovų zonose naudojo „M1117“, sėkmingai vykdė kovines užduotis ir patyrė palyginti nedidelius nuostolius.
Yra žinoma, kad „M1117“ naudoję kariai ir kai kurie Irake lankęsi Kongreso nariai pirmenybę teikė būtent šioms mašinoms – dėl žymiai aukštesnio apsaugos lygio.
2000-ųjų viduryje dėl skubių JAV kariuomenės poreikių gamyba išaugo daugiau nei keturiasdešimt kartų – nuo vienos pagamintos tokios ASV (angl. armored security vehicle) per tris savaites iki 56 ASV per mėnesį. Iki 2007 m. vidurio buvo pagaminti 1729 „M1117“
Įdomu tai, kad daugelis užsakytų ASV buvo pristatytos ne tik Karo policijos korpuso daliniams, bet ir kitiems daliniams, įskaitant Irako nacionalinę policiją.
Taktinės ir techninės charakteristikos
Standartinio „M1117“ svoris yra 15 tonų, tačiau su papildomu keraminių šarvų kompleksu jis gali siekti ir 20 tonų. Mašinos matmenys – 2,4 m pločio ir 2,6 m aukščio.
Pagal dydį ir pajėgumus „М1117“ patenka tarp lengvojo kariuomenės visureigio „Humvee“ ir 5 mln. dolerių vertės šarvuočio „Stryker“.
Vienas iš pagrindinių „Guardian“ privalumų – daugiasluoksnė modulinė šarvuotos apsaugos schema su nuimamu keraminių kompozitinių šarvų komplektu ir plieno sluoksniu, iš kurio pagamintas mašinos kėbulo karkasas „monokokas“ bei vidinis kevlaro priešlėktuvinis sluoksnis. Tai labai pagerina įgulos išgyvenamumą, ypač mūšio mieste sąlygomis. Mašinos šarvuotoji apsauga gali atlaikyti 12,7 mm kalibro sunkiųjų kulkosvaidžių šūvius iš visų pusių, įskaitant bokštelį.
Mašinos konstrukcija, apsaugota nuo savadarbių sprogstamųjų užtaisų ir minų, gali atlaikyti sprogimą, prilygstantį 5–6 kg trotilo.
„М1117“ yra apginkluota taip, kad gali veiksmingai kovoti su priešo pėstininkais, taip pat gali naikinti lengvai šarvuotas transporto priemones. Mašinoje sumontuotas 40 mm automatinis granatsvaidis „Mk.19“, suporuotas su 12,7 mm sunkiuoju kulkosvaidžiu „Browning M2HB“, abu sumontuoti ant elektra varomo 360 laipsnių kampu besisukančio bokštelio. Papildomą ugnies galią gali suteikti 7,62 mm kulkosvaidis „M240H“, įrengtas kulkosvaidininko bokštelio liuke. Mašinoje taip pat įrengti dūminiai minosvaidžiai, sumontuoti ant bokštelio.
ASV turi ir dieninius, ir naktinius taikiklius. Įprastą įgulą sudaro trys žmonės: vairuotojas, vadas ir šaulys, prireikus – dar vienas keleivis.
Šarvuotoje transporto priemonėje yra dvejos pagrindinės šoninės durys kariams bei įgulai išlipti, liukas bokštelyje, skirtas šauliui, ir atskiros durys dešinėje korpuso gale. Šios durys veda pro variklio skyrių (esantį kairėje), į būrio skyrių. Šios durys taip pat gali tarnauti kaip avariniai išėjimai arba krovinių laikymo vietos. Kelių durų ir liukų buvimas padidina evakuacijos galimybes pasalos ar avarijos atveju.
Dėl aukšto masės centro „М1117“ kyla didelė rizika apvirsti. Tačiau tokiais atvejais įgulos nariai turi daugiau galimybių išgyventi. Bokštelis yra visiškai uždaras, todėl šaulys apsaugotas nuo iškritimo. Nepaisant to, žinomi bent du apvirtimo atvejai, kai bokštelis atsiskyrė nuo mašinos ir žuvo du kariai. Po keleto tokių incidentų „Textron“ į bokštelio tvirtinimo konstrukciją įtraukė papildomus 15 varžtų.
Patvarumas
„M1117“ naudojamas pažangus modulinis šarvų rinkinys „IBD Deisenroth Engineering“, kurį sudaro keraminės kompozicinės plokštės išorėje ir balistinė medžiaga viduje. „Guardian“ šarvai sukurti taip, kad atlaikytų šaulių ginklų ugnį, minas ir improvizuotus sprogstamuosius užtaisus.
Šarvai įrengti kampu, o tai labai padidina rikošeto tikimybę. Be to, dėl šios kampinės konstrukcijos šarvuočio dugnas pasižymi didesniu atsparumu detonacijoms. V formos korpusas nukreipia sprogimo bangų energiją – priešingai nei plokščias korpusas, kuris sugeria ir perduoda energiją įgulai.
Irake ir Afganistane „М1117“ atlaikė daugybę pasalų ir savadarbių sprogmenų sprogimų, o kai kurios pavienės mašinos ištvėrė ir po kelis sprogimus. Yra užfiksuotas atvejis, kai ASV sėkmingai grįžo įveikęs 45 km atstumą po to, kai sprogstamasis užtaisas sunaikino visas keturias padangas.
Mobilumas
Šarvuotoji transporto priemonė varoma 260 AG dyzeliniu varikliu „Cummins 6CTA8.3“, sujungtu su automatine pavarų dėže „Allison MD3560“.
Nepriklausoma pakaba užtikrina aukštą 46 cm prošvaisą, todėl automobilis puikiai įveikia bekelę. Karinė mašina turi visų varančiųjų ratų pavarą ir centrinę padangų pripūtimo sistemą – todėl padidėja jos mobilumas įvairiose vietovėse.
Ši mašina gali išvystyti iki 110 km/val. greitį greitkeliuose ir įveikti iki 1,5 m gylio vandens kliūtis.
„M1117 Guardian“ Ukrainoje
Praėjusių metų lapkritį JAV gynybos departamentas paskelbė apie 400 mln. dolerių paramą Ukrainai pagal Ukrainos saugumo paramos iniciatyvą (USAI), pagal kurią Ukrainai suteikiamos ASV „M1117 Guardian“.
Buvo pažymėta, kad šis pranešimas žymi proceso, kuriuo siekiama sudaryti sutartis dėl papildomų gynybos pajėgumų tiekimo Ukrainai, įskaitant 250 šarvuočių „M1117 Guardian“ remonto ir modernizavimo finansavimą, pradžią.
Tačiau nuo sutarčių pasirašymo praėjo beveik metai, o pirmųjų kovos mašinų pristatymas atidėtas dar 18 mėnesių.
ASV „Guardian“ perdavimas naudingas abiem šalims. Dar 2010-ųjų viduryje JAV kariuomenė laikė „М1117“ „pertekline“ įranga ir aktyviai atsisakė jos naudojimo. JAV kariuomenei šis pristatymas supaprastina senesnių transporto priemonių atsisakymo procesą, palengvina šarvuočių parko atnaujinimą ir modernizavimą.
Ukrainai šių kovos mašinų įsigijimas išplės vidutinių ir lengvųjų brigadų, taip pat itin mobilių karinių pajėgų, kurios susidūrė su dideliu šarvuočių trūkumu po to, kai buvo dislokuota keliolika naujų brigadų ir per aktyvaus karo metus buvo prarasta įrangos, pajėgumus.
Parengta pagal „Militarnyj“.
karinė technikaginkluotėšarvuotis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.