Žurnalistas prakalbo apie dezinformaciją ir nesusipratimus, susijusius su sprogusiu povandeniniu laivu „Titanas“

2023 m. birželio 23 d. 16:11
Lrytas.lt
Technologijų žurnalistas ir „CBS Sunday Morning“ korespondentas Davidas Pogue'as, 2022 m. stebėjęs „OceanGate Expeditions Titanic“ ekspediciją į nuskendusį „Titaniką“, „NBC News“ sako, kad šią savaitę internete pasklido „didžiulis kiekis dezinformacijos“ apie laivą. Penki laive buvę keleiviai laikomi žuvusiais po to, kai JAV pakrančių apsaugos tarnyba ketvirtadienį paskelbė, kad rasta nuolaužų, „atitinkančių katastrofišką laivo sprogimą“.
Daugiau nuotraukų (4)
Interviu D.Pogue'as, kurio reportažai apie povandeninį laivą 2022 m. dėl šios nelaimės sulaukė naujo susidomėjimo, taip pat atsakė į pastarųjų dviejų dienų išpuolius dėl jo reportažų. Kritikai socialiniame tinkle „Twitter“ teigė, kad D.Pogue'as ir kiti žurnalistai nepakankamai įvertino, koks pavojingas buvo povandeninis laivas – arba kad net jis dalyvavo sąmoksle, kuria siekiama apsaugoti bendrovę nuo atsakomybės.
D.Pogue'as atkerta, kad saugos klausimai buvo pagrindinis jo reportažo apie „OceanGate“ aspektas.
„Iš esmės trūksta supratimo apie giluminių nėrimų industrijos procesą“, – sako jis.
D. Pogue'o komentarai pasirodė tuo metu, kai internete pasklido su „OceanGate“ siejamos sąmokslo teorijos – pavyzdžiui, 11,3 mln. sekėjų turintis reperis Meekas Millas „Twitter“ parašė, kad ši istorija pernelyg fantastiška, kad būtų reali: „Negaliu įsivaizduoti, kad turtuolis tai darytų neturėdamas jokių ekstremalių atsarginių planų“.
D.Pogue'as į tai atsako, kad egzistuoja daugybė pavojingų turizmo rūšių, skirtų turtingiesiems.
„Žmonės nesupranta konteksto. Yra turtingų žmonių, kurie kopia į Everestą. Yra turtingų žmonių, kurie kyla raketomis. Yra turtingų žmonių, kurie nardo su rykliais, – aiškina D. Pogue'as. – Tai yra ekstremalių nuotykių verslas, ir šiam išskirtiniam žmonių sektoriui pavojus yra tai, kas juos jaudina. Mirties rizika suteikia jų gyvenimui prasmę“.
Pirmadienį pasirodžius naujienoms apie pakrančių apsaugos tarnybos paieškos ir gelbėjimo misiją, kurios tikslas – surasti „Titaną“, D.Pogue'as „Twitter“ publikavo savo 2022 m. reportažą. Atsakydamas į klausimą, ar povandeninis laivas turėjo gelbėjimosi švyturėlį, žurnalistas nurodė, kad apie tai „OceanGate“ diskutavo po to, kai per ekspediciją, kurią iš motininiame laive esančio valdymo kambario stebėjo D.Pogue'as , „Titanas“ buvo „pasiklydęs apie 5 valandas“.
Savo reportaže žurnalistas pasakojo, kad jis iš tiesų pateko į laivą, kuris panėrė apie 40 pėdų, tačiau techninės problemos sutrukdė jiems aplankyti „Titaniką“.
D.Pogue'as teigimu, kitos dienos ekspediciją jis stebėjo iš motininio laivo valdymo kambario. Tą dieną povandeninis laivas „Titanas“ nuleido susimokėjusius klientus į vandenyno dugną, tačiau jie taip ir nepasiekė „Titaniko“ nuolaužų. Žurnalisto teigimu, „Titanas“ buvo dingęs kelioms valandoms – bet vis dar galėjo susisiekti su motininiu laivu tekstinėmis žinutėmis.
„Jie vis dar galėjo siųsti trumpąsias žinutes į povandeninį laivą, bet nežinojo, kur jis yra, – rašė jis D.Pogue'as. – Buvo tylu ir labai įtempta, jie išjungė laivo internetą, kad negalėtume rašyti į „Twitter“.“ Kitame įraše žurnalistas nurodė, kad „OceanGate“ interneto išjungimą motyvavo tuo, kad tai buvo skirta tam atvejui, jei prireiktų avarinio ryšio kanalų su „Titanu“.
Vėliau D.Pogue'o „Twitter“ žinutės buvo plačiai analizuojamos, kai kurie teigė, kad jis savo pirminiame pranešime nepaminėjo pakankamai detalių. Žurnalistas atsakė į daugelį kritinių pastabų, paaiškindamas kai kuriuos klaidingus teiginius – tačiau jis vis tiek tapo kai kurių sąmokslo teorijų, kilusių dėl jo reportažų, dalimi.
„Dauguma žmonių viską supranta, bet „Twitter“ yra „Twitter“, ir yra čia tikrai toksiškų žmonių bei sąmokslo teorijų šalininkų mažuma, kuri pokalbyje, ko gero, vaidina pernelyg didelį vaidmenį, – sako jis. – Būna, pagalvoju: oho, čia dar vienas tikrai žiaurus žmogus – ir tada suprantu, kad tai tas pats žmogus, kurio pasisakymus skaičiau jau septynis kartus, ir jis turi šešis sekėjus“.
D. Pogue'as atkreipė dėmesį į esminį skirtumą neseniai įvykusioje kelionėje, kuri baigėsi katastrofa. Šį kartą „Titanas“ ne tik pasiklydo – povandeninis aparatas taip pat nustojo palaikyti ryšį su motininiu laivu. Žurnalistas teigia, kad jo matytas laiko grafikas rodo, jog prieš pranešdami apie „Titano“ dingimą pakrančių apsaugos tarnybai, „OceanGate“ didžiąją dienos dalį pratylėjo.
„Yra nemažai panašių incidentų, kai „OceanGate“ elgesį galima paaiškinti įtikinamai, o paskui – ciniškai, – sako D.Pogue'as. – Yra keli tokie atvejai, kaip šis, kai į tai galima pažvelgti konspiraciniu arba protingu žvilgsniu“.
Savo reportaže apie povandeninį laivą D.Pogue'as nagrinėjo, kaip viskas galėjo nutikti – ir nutiko – ne taip. Prieš kamerą jis perskaitė visų keleivių pasirašytą sutartį, kurioje pažymėta, kad „nuolatinė fizinė negalia, emocinė trauma arba mirtis“ yra galimi pasiplaukiojimo povandeniniu laivu padariniai, taip pat numatytas darbas ir gyvenimas motininiame viršvandeniniame laive devynių dienų kelionės metu.
Žurnalistas taip pat pažymėjo, kad pagal užsakymą pagamintam povandeniniam laivui netaikomi jokie reguliavimo standartai. Jo ataskaitose nurodyta, kad tarp „Titano“ dalių buvo žaidimų valdiklis, iš kempingo reikmenų parduotuvės įsigytos lemputės ir tai, ką D.Pogue'as apibūdino kaip „greitosiomis ir atmestinai sulipdytą“ interjerą.
„Dabar, kai žinome, kad įvyko tragedija, ir žvelgiant atgal, žinoma, buvo dalykų, kuriuos jie galėjo padaryti kitaip“, – sako žurnalistas.
Parengta pagal CBS.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.