Vienintelis Rusijos lėktuvnešis pagaliau paliko sausąjį doką – bet vis dar atrodo, kad jis užkeiktas

2023 m. kovo 3 d. 09:48
Lrytas.lt
Vienintelis Rusijos lėktuvnešis „Admirolas Kuznecovas“ paliko sausąjį doką – reta gera žinia dešimtmečius nesėkmių kamuojamam laivui. Tai reiškia, kad padėtis gerėja ir doke, kuriam tikriausiai nebegresia pavojus.
Daugiau nuotraukų (2)
Tačiau dar niekas nėra aišku dėl šio karo laivo – kuris šiuo metu, tiesą sakant, atrodo užkeiktas, rašo „Popular Mechanics“.
Lėktuvnešis jau šeštus metus remontuojamas, o Rusijos pareigūnai teigia, kad laivas bus tinkamas plaukioti ne anksčiau kaip 2024 m. – jei išvis bus tinkamas plaukioti. Tikimasi, kad modernizavimas pailgins laivo gyvavimo trukmę 10–15 metų. Lėktuvnešis išgyveno gaisrus, susidūrimus, doko skendimą, lėktuvų avarijas ir dar daugiau incidentų – regis, nuotykių daugiau nei 11 modernių JAV karinio jūrų laivyno lėktuvnešių kartu sudėjus.
Šviesa tunelio gale?
Vasario 21 d. Rusijos valstybinė bendrovė „Jungtinė laivų statybos korporacija“ paskelbė, kad „Admirolas Kuznecovas“ pagaliau paliko doką, rašo „Naval News“. Tai puiki žinia Rusijos kariniam jūrų laivynui – tačiau laivo atnaujinimo procesas prasidėjo 2017 m. ir turėjo būti baigtas iki 2020 m.
Remontuojant laivą ketinta pakeisti keturis iš aštuonių laivo katilų ir atnaujinti likusius keturis. Tobulinant skrydžio operacijas buvo įrengta nauja denio danga, didesnis angaras ir nauja orlaivių stabdymo įranga. Laivo savigynos komplekso patobulinimai turėjo apimti naujas priešlėktuvinės gynybos priemones. Elektroniniai patobulinimai turėjo apimti naujus elektroninės kovos, ryšių, žvalgybos, navigacijos ir kovos valdymo kompleksus.
Tačiau paskutinę minutę Rusijos vyriausybė nusprendė finansuoti tik pusę pradinio 866 mln. dolerių biudžeto. Tai buvo nevykusi rekonstrukcijos proceso pradžia – tačiau greitai tapo aišku, kad tai buvo įprastas dalykas šiam turbūt nelaimingiausiam pasaulyje karo laivui.
Įspūdingas laivas... „ant popieriaus“
„Admirolas Kuznecovas“ yra vienintelis Rusijos lėktuvnešis. Laivas buvo pradėtas statyti 1982 m. balandį, sovietų laivų statyklose Nikolajeve, Ukrainoje. Galutinai lėktuvnešis baigtas 1991 m. kaip „Sovietų sąjungos flotilės admirolas Kuznecovas“. Laivo nelaimei, Sovietų sąjungai iki oficialaus jos iširimo 1991 m. gruodį buvo likę vos keli mėnesiai.
305 metrų ir 53 000 tonų talpos „Kuznecovas“ yra mažesnis ir lengvesnis už amerikietiškus lėktuvnešius. Laivas suprojektuotas taip, kad jis galėtų gabenti tik 24 naikintuvai ir šešis sraigtasparnius – tai sudaro pusę „Ford“ klasės lėktuvnešio oro pajėgų. Lėktuvnešio oro pajėgas sudaro senstantys naikintuvai „Su-33“, „MiG-29K“ ir „Su-25“. Tačiau jame įrengta 12 didžiulių priešlaivinių raketų „P-700 Granit“, kurios suteikia laivui nemažą smogiamąją galią net ir be lėktuvų.
Oficialiai „Kuznecovas“ klasifikuojamas kaip „sunkusis aviacijos kreiseris“. Montrė konvencija, kuria Turkijai suteikiama teisė valdyti Bosforo sąsiaurį, draudžia lėktuvnešių tranzitą. Tai kėlė problemų, nes laivas buvo pastatytas Juodojoje jūroje ir priešingu atveju būtų įstrigęs ten, negalėdamas nuplaukti tūkstančius jūrmylių iki savo bazinio uosto Murmanske, Rusijoje. Kad išspręstų šią problemą, Sovietų Sąjunga paprasčiausiai pakeitė laivo tipo klasifikaciją, ir nuo to laiko Turkija į tai žiūrėjo pro pirštus.
Užkeikta istorija
Po Sovietų Sąjungos žlugimo „Kuznecovą“ paveldėjo Rusijos Federacija. Didžiąją 1991–2015 m. dalį laivas praleido uoste – nes Rusija nepajėgė padengti jo išlaikymo išlaidų. Per šį laikotarpį laivas į jūrą išplaukė vos šešis kartus. 2016 m. „Kuznecovas“ ir jį lydintis okeaninis vilkikas „Nikolaj Čiker“ nuplaukė iki pat Sirijos, kur vykdė skrydžių operacijas Sirijos vyriausybei paremti. 2017 m. jis grįžo į Rusiją ir pradėjo vykdyti modernizavimo programą.
Per savo egzistavimą „Kuznecovas“ patyrė nemažai nesėkmių. 2009 m. prie Turkijos krantų laive kilo gaisras, kurio metu žuvo vienas įgulos narys. 2012 m. jis sugedo Biskajos įlankoje, prie Prancūzijos krantų – ir „Čiker“ turėjo jį vilkti audringa jūra. Tada 2016 m., įsikišdamas į Sirijos pilietinį karą, vos per tris savaites jis prarado du orlaivius: „MiG-29K“ ir „Su-33“. Abiem atvejais nuostolius greičiausiai lėmė prasta laivo būklė.
Galima būtų pamanyti, kad „Kuznecovas“ (ir aplinkiniai) bus saugūs, jei laivas bus uoste ir remontuojamas – tačiau ir tai būtų klaida. 2018 m. plaukiojantis dokas „PD-50“ nuskendo kaip tik tuo metu, kai iš jo išplaukė „Kuznecovas“. Per incidentą sugriuvo 70 tonų sveriantis kranas ir korpuso šone išmušė 5 metrų pločio skylę. 2019 m. per gaisrą žuvo du statybininkai. 2022 m. gruodį laive vėl kilo gaisras.
Stebuklų nebūna?
Atrodo, „Kuznecovas“ grįš į laivyną – jei nekils dar vienas gaisras, avarija ar skendimas – tačiau kitas klausimas, kiek efektyvus jis bus eksploatuojant.
Galima drąsiai teigti, kad dėl daugelio laivo problemų kaltas pats laivas, o Rusijos karinis jūrų laivynas tebėra tas pats Rusijos karinis jūrų laivynas, kuris iš pat pradžių taip prastai rūpinosi laivu. Rusija nenori išleisti laivo į atsargą, kol jo nebus galima pakeisti – ir nors anksčiau skelbė grandiozinius planus statyti naujus laivus, iš jų nieko neišėjo.
Jei „Kuznecovas“ ištvers iki 2040 m., tai bus tikras stebuklas. Tačiau, jei pastarieji įvykiai ką nors ir rodo, tai Rusijoje stebuklų jau nebebūna.
Parengta pagal „Popular Mechanics“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.