IT ekspertas 7 valandas trukusį „Facebook“ sutrikimą vadina „netyčiuku“: vieną dieną dėl tokios klaidos ir elektros neturėsime

2021 m. spalio 5 d. 16:33
„Mes turėjome puikų laiką pabendrauti su bičiuliais, nereikėjo nė žvakių šviesos. Bet gali būti ir taip, kad vieną dieną ir elektros neteksime dėl panašios klaidos“, – sako IT specialistas Marius Pareščius, komentuodamas su kompanija „Facebook“ susijusius pirmadienio įvykius, kai maždaug 7 valandas visame pasaulyje buvo fiksuojami šio tinklo sutrikimai.
Daugiau nuotraukų (5)
Naujienų portalas lrytas.lt primena, jog pirmadienio vakarą, apie 18 val. 20 min. pasaulyje pradėjo strigti „Facebook“ veikla. Apie 18 val. 40 min. gedimai pasiekė ir Lietuvą.
Be paties socialinio tinklo, neveikė ir jam priklausančios žinučių platformos „Facebook Messenger“ bei „Whatsapp“, taip pat „Instagram“, „Workplace“ ir kitos „Facebook“ grupei priklausančios svetainės bei paslaugos. Sutrikimas truko apie 7 valandas.
Daugiau apie tai skaitykite čia.
Incidentų neišvengia net didžiausios įmonės
Informacinių technologijų ekspertas Marius Pareščius „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Nauja diena“ aiškino, jog maždaug 7 valandas trukusį „Facebook“ ir kitų jam priklausančių platformų sutrikimą lėmė techninė klaida.
„Jeigu anksčiau sakydavo, kad internetą atjungti gali valytoja su šluota, atėjusi į biurą tvarkytis, tai panašiai ir įvyko. Vienas iš technologinių inžinierių, kuris dirbo „Facebook“, viename iš tinklo įrenginių pakeitė nustatymus, kurių pasekmė yra septynios valandos krūvos interneto svetainių neveikimas su visomis programėlėmis. Tai buvo tiesiog techninė klaida“, – aiškino specialistas.
„Mes turėjome puikų laiką pabendrauti su bičiuliais, nereikėjo nė žvakių šviesos. Bet gali būti ir taip, kad vieną dieną ir elektros neteksime dėl panašios klaidos“, – ironiškai pridūrė M.Pareščius.
Vis tik IT ekspertas abejoja, kad toks incidentas galėjo būti tyčinis.
„Vienas iš darbuotojų turėjo galimybę keisti pagrindinių įrenginių parametrus, ir vienas iš pagrindinių įrenginių tapo neprieinamas globaliam internetui. Globalus internetas pamatė, kad nėra „Facebook'o“ ir visam pasauliui pasakė, kad „Facebook'o“ nėra ir nebus.
Ar šis „netyčiukas“ gali pasikartoti ateityje? Manau, kad taip“, – kalbėjo M.Pareščius.
Tačiau jis pridūrė, kad tokių incidentų net ir pačioms didžiausioms kompanijoms išvengti pakankamai sudėtinga.
„Aš neįsivaizduoju sistemos, kuri autonomiškai, be žmogaus įsikišimo, dirbtų ilgesnį laiką. Šiuo atveju ir pas tą patį „Facebook'ą“ buvo procedūros, ir nemanau, kad tokių „netyčiukų“ galima išvengti. Mes turime situacijų, ir kai karas, kibernetinis karas įvyksta dėl tokių „netyčiukų. <...>
Kartais tai gali būti įrangos gedimas, kartais gali būti programuotojo ar tinklo administratoriaus klaida, o kartais mechaninis dalykas, kai nukasa kokį kabelį statybininkai, ir nebūna pagalvota apie rezervinį ryšį, nebūna pagalvota apie kitus dalykus, kurie prevenciškai saugotų kitas kompanijas“, – pastebėjo IT specialistas.
Kompanija nukentėti neturėtų
M.Pareščiaus teigimu, dėl veiklos sutrikimų „Facebook“ jau patyrė nemenkų nuostolių, tačiau jie – trumpalaikiai.
„Yra keli rodikliai – pirmas yra negautos pajamos iš reklamos, antras dalykas – prestižas. Sunku įvertinti, bet manau, kad tai yra šimtai milijonų. Trečia – „Facebook“ akcijų kursas, kuris krito. Kai ekspertai manęs klausia, kas bus toliau, sakau, kad greičiausiai atsistatys labai greitai – dienų ar savaičių bėgyje.
Blogiausiu atveju – paskelbus kitų metų „Facebook“ šių metų pajamų rezultatus. Kuo geresni rezultatai, tuo labiau patenkinti investuotojai ir akcijų kaina kyla“, – komentavo IT ekspertas.
M.Pareščius savo ruožtu rekomenduoja tokiais atvejais naudoti ir kitas komunikavimo programėles, pavyzdžiui, „Viber“, „Telegram“ ar „Signal“.
„Pavieniais atvejais tu negali technologiškai užtikrinti, atsiranda poreikis turėti draudimą nuo kibernetinių atakų. Šiuo atveju mes turėjome ne tik „Facebook“ neveikimą, bet paraleliai turėjome dar kelias atakas, kurios buvo nukreiptos į kitus resursus. Neveikė arba sulėtėjo ir kiti serveriai: „Google“, „Twitter“, dėl didesnio vartotojų skaičiaus“, – pažymėjo specialistas.
Pasak M.Pereščiaus, prie saugumo turėtų prisidėti ir pačios valstybės, tačiau to vis dar nedaro.
„Valstybė nori reguliuoti, prižiūrėti, bet nenori prisidėti. Valstybė gauna naudą per mokesčius, bet nenori į tai investuoti. Tai gal reikėtų žiūrėti, kad valstybė, reguliuodama ir spausdama portalų savininkus, vartotojus, gal prisidėtų ir finansiškai prie pasiekiamumo per kokybinę pusę, kiekybinius dalykus“, – svarstė M.Pareščius.
FacebookMarius Pereščius^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.