6 milijardus M. Zuckerbergui kainavęs „Facebook“ sutrikimas: kas nutiko ir ekstremalus būdas, kaip tai buvo išspręsta Pastebėjo keletą keistų sutapimų

2021 m. spalio 5 d. 08:20
Lrytas.lt
Naktį iš pirmadienio į antradienį „Facebook“ ir kitos platformos, įskaitant „Instagram“, „WhatsApp“ ir „Messenger“, visame pasaulyje neveikė apie septynias valandas. Tačiau atkūrus paslaugų veikimą, kilo klausimų, kas lėmė sutrikimus ir kodėl jų šalinimas užtruko taip ilgai.
Daugiau nuotraukų (1)
Kodėl neveikė „Facebook“?
Pirmadienį apie 18 val. 30 min. Lietuvos laiku žmonės visame pasaulyje pastebėjo, kad negali prisijungti prie „Facebook“, „Instagram“, „WhatsApp“ ar „Messenger“. Paslaugų atkūrimas truko apie septynias valandas.
Antradienį „Facebook“ išplatino pareiškimą, kuriame patvirtino, kad sutrikimo priežastis buvo konfigūracijos pakeitimas magistraliniuose maršrutizatoriuose, kurie koordinuoja tinklo srautą tarp bendrovės duomenų centrų. Tai reiškė, kad sutriko ne tik „Facebook“, bet ir viskas, ką valdo „Facebook“.
Kiti šaltiniai pateikė šiek tiek daugiau informacijos apie tai, kodėl „Facebook“ dingo iš interneto.
Bendrovė „Cloudflare“, kuri neseniai pati susidūrė su interneto sutrikimų problemomis, pateikė išsamų paaiškinimą apie tai, kas nutiko.
Tai susiję su dviem dalykais, kurie įgalina veikti internetą: vardų srities sistema (angl. domain name system, DNS) ir prievado protokolu (angl. border gateway protocol, BGP).
Internetas – tai daugybė tarpusavyje sujungtų tinklų. Tai reiškia, kad norint palaikyti tvarką, reikia kažko panašaus į BGP, kas nurodytų vartotojui, kur jam keliauti. DNS iš esmės yra adresų sistema, nurodanti kiekvienos svetainės vietą – jos IP adresą – o BGP yra planas, pagal kurį randamas efektyviausias būdas pasiekti tą IP adresą.
„Cloudflare“ teigė, kad pirmadienį „Facebook“, atlikdamas keletą atnaujinimų, iš esmės nurodė BGP, kad keliai į „Facebook“ nebeegzistuoja. Tačiau ne tik į „Facebook“ – bet ir į viską, kas susiję su „Facebook“. Tai reiškė, kad žmonės, bandantys pasiekti „Facebook“, negalėjo rasti kelio į jį.
Kodėl neveikė „Instagram“, „Messenger“ ir „WhatsApp“?
Sutrikimas turėjo įtakos visoms „Facebook“ paslaugoms, ne tik pačiam socialiniam tinklui. Jis apėmė ir paties „Facebook“ vidines sistemas – pranešama, kad darbuotojai negalėjo patekti į biurus ir pasiekti savo vidinę komunikacijos platformą.
Kodėl jo taisymas užtruko taip ilgai?
„Facebook“ vidaus sistemos valdomos iš tų pačių vidinių sistemų, todėl darbuotojams buvo sunku diagnozuoti ir išspręsti problemą.
Kaip „Twitter“ rašė „Guardian“ technologijų redaktorius Alexas Hernas, „Facebook“ viską valdo per patį „Facebook“, todėl įprastas būdas, kuriuo būtų galima išspręsti tokią problemą, netiko.
Pranešama, kad „Facebook“ darbuotojai negalėjo prisijungti prie savo pačių platformos „Workplace“ ir net negalėjo patekti į savo biurą – nes dėl gedimo buvo užstrigusi saugumo leidimų sistema.
„Facebook“ nurodė, kad lėtą atkuriamų paslaugų tempą nulėmė sutrikimo rimtumas.
Kaip jie galiausiai viską pataisė?
„Facebook“ kol kas išsamiau nepranešė, kas nutiko ir kaip tai buvo ištaisyta, tačiau buvo gauta daug liudijimų, kad socialinės žiniasklaidos milžinė išsiuntė technikų komandą į savo serverines Kalifornijoje, kad šie rankiniu būdu perkrautų serverius, kuriuose kilo problema.
Ar ateityje galima išvengti tokių sutrikimų?
Tokie atvejai gana reti, tačiau jų negalima visiškai išvengti. Vis dėlto „Facebook“ sutrikimas ir kiti – įskaitant 2020 m. įvykusius „Cloudflare“ ir „Fastly“ sutrikimus – rodo problemas, susijusias su tuo, kad daugybė interneto paslaugų, kuriomis pasikliauja milijonai žmonių, turi vieną kritinį tašką.
„Facebook“ naudojasi ne tik žmonės, norintys bendrauti su draugais ir šeima, bet ir įmonės, kurios jungiasi prie kitų paslaugų, įskaitant internetines pardavimo svetaines. Kai kuriose šalyse tai yra dominuojanti komunikacijos priemonė – pavyzdžiui, tokios paslaugos kaip „WhatsApp“. Tai, kad sutrikimas gali padaryti šitokį milžinišką poveikį milijardams žmonių – ir dar kelioms valandoms – verčia susimąstyti.
Ar kilo pavojus mano asmens duomenims?
Ne didesnis nei tada, kai „Facebook“ veikia įprastu režimu.
Ar čia nėra keistų sutapimų?
Taip, yra. Šiuo metu „Facebook“ išgyvena ne pačius geriausius laikus. Praėjusią savaitę „Facebook“ pristabdė planus pristatyti „Instagram vaikams“ – nutekinti vidiniai tyrimai parodė, kad bendrovė žinojo, jog ši programėlė gali paveikti mergaičių psichinę sveikatą.
O sekmadienį buvusi „Facebook“ pilietinio vientisumo produktų vadovė Frances Haugen viešai paskelbė stiprius kaltinimus, kad „Facebook“ pirmenybę teikė augimui ir pelnui, o ne visuomenės saugumui.
„Šiandien egzistuojanti „Facebook“ versija skaldo mūsų visuomenę ir sukelia etninį smurtą visame pasaulyje“, – sakė ji TV laidoje.
Kiek tai kainavo?
Sąmatos, kiek gedimas kainavo įmonėms, kurios naudojasi „Facebook“, dar nėra. Tačiau dėl šio sutrikimo ir sekmadienį paskelbtų informatorės kaltinimų pirmadienį „Facebook“ akcijų kaina nukrito 4,9 proc., o asmeninis įkūrėjo ir generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo turtas sumažėjo 6 mlrd. dolerių, skelbia „Bloomberg“.
Parengta pagal „The Guardian“.
ryšio sutrikimaigedimasFacebook
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.