Vasaros išpardavimas: apsipirkinėdami internetu išlikite budrūs

2020 m. rugpjūčio 25 d. 14:19
Po kelių mėnesių karantino vėl grįžtama prie įprasto gyvenimo ritmo: atostogos, susitikimai su draugais, darbo rutina biure, įvairūs renginiai, šventės… Ne vienam tokiomis progomis norisi atnaujinti spintos turinį ar įsigyti naujų prekių.
Daugiau nuotraukų (1)
O skaitmeninėms technologijoms apimant platesnį prekių bei paslaugų spektrą, vis labiau populiarėja apsipirkinėjimas internetu.
Toks apsipirkimo būdas yra patrauklus dėl įvairių priežasčių: didesnis prekių pasirinkimas, eilių realiose parduotuvėse išvengimas, galimybė paremti kylančius kūrėjus ar smulkius verslininkus.
Tačiau be visų patogumų ir gerų tikslų, internetinėse prekybos vietose tyko ir nemažai pavojų, kurie gali apkartinti malonią patirtį.
Viena dažniausiai internetinėje prekyboje pasitaikančių rizikų – sukčiavimas. Ši praktika paplitusi tiek perkant iš privačių asmenų socialiniuose tinkluose ar skelbimų puslapiuose, tiek naudojantis internetinės prekybos platformomis (angl. e-commerce arba marketplaces). Dažna problema: pervedus pinigus už norimą daiktą, šis niekada nebūna atsiunčiamas.
Neretai tokio tipo sukčiai bando pritraukti aukas siūlydami itin patrauklias kainas, akcijas, išpardavimus.
Ne kiekvienas pigiai siūlomas daiktas slepia įmantrią sukčiavimo schemą. Tam, kad pavyktų išvengti nuostolių, privalu įsitikinti parduotuvės ar prekeivio patikimumu bei daiktų kokybe.
Tą nesunkiai galima padaryti naršant nepriklausomų atsiliepimų platformose (pavyzdžiui, Trustpilot) arba skaitant pačiam prekeiviui paliktus atsiliepimus (ši funkcija veikia ir socialiniuose tinkluose, ir didžiosiose prekybos platformose, kaip Amazon, eBay ar Vinted).
Vinted dalinasi patarimais, kurie gali pravesti apsiperkant ir kitose platformose:
Pamatęs patinkantį skelbimą, pirmiausia patikrinki pardavėjo anketą; Atidžiai išsiklausinėk visų dominančių klausimų apie prekę; Atidžiai įvertink kainą – jei daiktas akivaizdžiai per pigus, paklausk pardavėjo, kodėl; Iš anksto susitark, ar įmanomas grąžinimas; Aptark, kaip bus siunčiamas siuntinys – per paštomatus, registruota / neregistruota siunta. Siūlome visus siuntinius siųsti registruotu siuntimu, kad gavęs siuntos kodą, galėtum sekti savo siuntinio kelią; Pastebėjęs, kad narys, su kuriuo planavai vykdyti sandorį, yra užblokuotas, tęsti sandorio su juo nerekomenduojame; Nerekomenduojame sandorių derinti kitose platformose (Facebook, el. paštu, telefonu ar sms žinutėmis) – iškilus nesklandumams ar gavus nekokybišką prekę, negalėsime padėti.
Kadangi internetinėse prekybos platformose naudojami skaitmeniniai atsiskaitymo būdai (banko kortelės, PayPal ir t.t.), nemažai rizikos slypi ir čia.
Visų pirma, online parduotuvės gali tapti puikiu būdu pavogti kortelės duomenis – tam pakanka programišių atakos, nukreiptos į nepakankamai apsaugotą parduotuvę.
Nutekinti duomenys leidžia kibernetiniams nusikaltėliams sėkmingai atsiskaityti svetimomis kortelėmis ir taip padaryti papildomų nuostolių pirkėjams.
Dėl šios priežasties būtina papildomai apsaugoti savo finansinius duomenis.
Saugumo ekspertai rekomenduoja perkant internete susieti savo siuntinių adresą su adresu, kuriuo registruota banko kortelė.
Taip pat verta naudotis didžiųjų kortelių tiekėjų (Visa ir MasterCard) siūlomomis papildomos autentifikacijos funkcijomis – tai padės apsaugoti turimą elektroninės bankininkystės paketą ir suteiks daugiau duomenų privatumo.
Apsipirkinėjant internetinėse platformose išauga ir pavojai, susiję su privatumo saugojimu. Juos galima sieti tiek su skaitmeninės parduotuvės duomenų rinkimu, tiek su programišių sukeltomis kibernetinėmis atakomis.
Neretai apsipirkinėjant internetu registruojamasi į tam skirtą prekybos platformą, atskleidžiama gyvenamoji vieta ar elektroninio pašto adresas.
Taigi, tokie asmeniniai duomenys, įskaitant slaptažodžius, atakos atveju gali būti nutekinti.
Be to, nemažai online prekeivių renka duomenis apie klientų apsipirkimo įpročius ir gali konfigūruoti pasiūlymus pagal šį aspektą – nors tą daryti dažniausiai visiškai legalu ir įspėjama Terms and Conditions skiltyje, kai kurie vartotojai jaučiasi nesaugiai dėl savo privatumo internete.
Šiuo atveju reikėtų vengti prekyviečių, kuriose privaloma registracija – didelė dalis leidžia naršyti ir apsipirkinėti svečio rėžimu.
Jei tenka registruotis, svarbu pasirinkti slaptažodį, nenaudojamą jokioje kitoje paskyroje bei nesirinkti automatinio adreso bei kitų duomenų saugojimo.
Galų gale, nors susipažinimas su platformos sąlygomis bei privatumo politika užima laiko, tai suteikia daugiau žinių apie savo duomenų saugumą.
Apsipirkinėjimas internetu – patogus ir greitas būdas lengvai įsigyti įvairių prekių, kurių galbūt net nerastume įprastose parduotuvėse.
Tačiau kaip ir bet kur skaitmeninėje erdvėje, čia galioja tam tikros taisyklės, kurių laikantis galima išvengti papildomų rūpesčių, varginančių tiek materialiai, tiek morališkai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.