2019-aisiais „Bitės“ pajamų augimo varikliai iš esmės išliko tie patys: vis dar augo duomenų perdavimo paslaugų vartotojų skaičius, toliau augo duomenų vartojimas per vieną vartotoją, pardavėme daugiau įvairių išmaniųjų įrenginių.
Tradiciniai pajamų varikliai – lėtės
2019 metai telekomunikacijų rinkoje buvo istoriniai, nes pirmą kartą mobiliojo plačiajuosčio interneto (angl. mobile broad band, MBB) vartotojų skaičius pralenkė šviesolaidžio interneto vartotojų skaičių, nurodo Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT). Mes jau šiandien jaučiame nemažą MBB paslaugų prisotinimą Lietuvoje, o dėl 4G ir dar tik ateinančių 5G technologijų plėtros, plačiajuosčio interneto charakteristikos artėja prie šviesolaidžio. Ši paslauga, kuria itin sėkmingai konkuruojame ir mes, ypač patraukli dėl jos mobilumo, nes vis labiau keliaujantys ir iš bet kurios vietos dirbantys klientai internetą gali vežtis praktiškai bet kur.
Vis tik tradicinių telekomunikacijų bendrovių pajamų variklių – naujų klientų duomenų perdavimo ir įvairių įrenginių pardavimų – įtaka pradeda lėtėti bei, panašu, kad ši tendencija stiprės ir 2020 metais. Čia ir toliau prognozuojame augimą – tik jis bus lėtesnis nei iki šiol.
Skamba kiek keistokai, kai tik ir girdime visus kalbant apie augantį duomenų vartojimą Lietuvoje. Spartų augimą patvirtina ir RRT – trečiąjį 2019 metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2018 metais, Lietuvoje buvo išsiųsta ir priimta 55,2 proc. daugiau mobiliojo interneto duomenų. Tačiau vis labiau šį augimą lemia spartus jau esamų klientų duomenų vartojimo augimas, o naujų duomenų perdavimo paslaugų klientų augimas – lėtėja.
Jau šiandien matome, kad kai kuriuose vartotojų segmentuose interneto duomenų paslaugų naudojimas artėja prie prisotinimo ribos – išmaniuosius telefonus turi ir mobiliuoju internetu naudojasi apie 70 proc. mūsų klientų, kurie trečiąjį šių metų ketvirtį išnaršė 65 proc. daugiau duomenų nei pernai. Tai reiškia, kad sparčiai mažėja vartotojų, kurie iki šiol nejautė poreikio mobiliesiems duomenims. Žemiausiai kabančius vaisius jau „nuraškėme“.
Įrenginių pardavimo srityje taip pat turime įdomią situaciją: išmaniuosius telefonus ir planšetinius kompiuterius, kurių įrangos kategorijoje parduodame daugiausia, klientai pradeda keisti rečiau. Rinkos tyrimai rodo, kad pernai naujus išmaniuosius telefonus kas 2-3 metus keitė beveik 40 proc. jų savininkų, o dar rečiau – beveik trečdalis.
Taip yra todėl, jog naujai pristatyti įrenginiai išlaiko gana aukštą kainą, taip ir nepasiūlydami kasdienį gyvenimą ir darbą keičiančių inovacijų, kurios vartotoją skatina gerai veikiantį įrenginį keisti nauju. Telekomunikacijų bendrovėms be šio technologinio proveržio šią tendenciją keisti sudėtinga. Galbūt netolimoje ateityje visą rinką įkvėps išmanieji su 5G technologija, telefonai su sulankstomais ekranais ar kitos inovacijos. Vis tik pastaruoju metu pagrindiniai pokyčiai sukosi iš esmės vaizdo kamerų lęšių, jų skaičiaus ir kokybės srityje. Tai šiek tiek primena nemažai metų vykusią kovą tarp skutimosi peiliukų gamintojų, vienas po kito kasmet didinusių peiliukų skaičių – pradžioje dvigubas, tada trigubas, keturgubas ir t.t. Galutiniam vartotojui tas su kiekvienu papildomu peiliuku naudos atneša vis mažiau.
Rinkos koziris – išmaniosios paslaugos
Ieškodami naujų augimo krypčių nemažai investicijų kreipiame į įvairias išmaniąsias paslaugas, paremtas naujomis technologijomis. Jau dabar beveik kiekvienas mūsų klientas, naudoja bent vieną išmaniąją paslaugą – nuo interneto apsaugos, įrenginių draudimo iki neseniai pristatytos vienintelės Lietuvoje eSIM paslaugos išmaniesiems laikrodžiams. Keliame tikslą per artimiausius penkerius metus išauginti išmaniųjų paslaugų ir sprendimų kategorijos dalį bendrame pajamų pyrage iki 25 proc. Sėkmingai judame link jo.
Vartotojams ir visai rinkai tai reiškia, jog vis dažniau mobiliojo ryšio operatoriaus paslaugų krepšelyje atsiras sprendimų, kurie anksčiau su šio sektoriaus bendrovėmis nebuvo siejami. Štai net ir praėjus porai metų po išmaniosios stebėjimo paslaugos su „Arlo“ pristatymo, vis dar stebime didelį šio produkto populiarumą. Netrukus klientams pristatysime itin patogų sprendimą televizijos, filmų ir serialų žiūrėjimui per savo išmaniuosius įrenginius.
Nuosekliai tęsiame virsmą iš mobiliojo ryšio operatoriaus į visapusių išmaniųjų sprendimų bendrovę. Jau dabar turime gana platų išmaniųjų paslaugų portfelį, pavyzdžiui, be jokių papildomų programėlių rūpinamės klientų saugumu naršant mobiliajame internete ar siūlome minėtą pilnavertę namų, kiemo ar kitos teritorijos stebėjimo paslaugą. Nepamirštame ir verslo, kurie su mūsų pagalba gali per kelias minutes pradėti išmaniai valdyti visus savo telefoninius pokalbius arba kontroliuoti savo įmonės transporto parką. 2020-aisiais šią sritį tobulinsime ir toliau bei jau esame nusimatę naujų verslo paslaugų krypčių.
Nemažai vilčių dedame ir į daiktų interneto sritį. Galutiniai įrenginiai, skirti namų ir verslo vartotojams, čia vystosi kiek lėčiau nei tikėjomės. Nepaisant to, jau kurį laiką aktyviai dirbame su siaurajuosčio-daiktų interneto (angl. narrow band-internet of things, NB-IoT) technologija, prie tinklo leidžiančia prijungti praktiškai bet kur esančius skaitiklius, įvairius daviklius ir kitus panašius įrenginius. Šiais metais su partneriais rinkai pristatysime ir sparčiai vystysime pilnai veikiantį šia technologija pagrįstą sprendimą ir ne tik būsime šios naujos srities pionieriai bet ir kursime realia naudą Lietuvos verslo ir viešojo sektoriaus įmonėms.
Laimės ne deklaruojantys, o investuojantys į darbuotojus
Metų sandūroje natūraliai vertiname ir ekonomikos perspektyvas. Jei 2020 metais lėtės ekonomikos augimas, įvairūs verslo sektoriai koreguos ir verslo investicijas į naujas technologijas, o tas neišvengiamai turėtų neigiamos įtakos ir mūsų verslui. Nepaisant gerų finansinių rezultatų ir spartesnio nei kitų rinkos dalyvių augimo, didinsime efektyvumą ir toliau automatizuosime bei skaitmenizuosime verslą, įvairius procesus. Kryptis aiški – su tiek pat žmonių ir visapusių resursų daryti daugiau ir daugiau.
Finansinius rezultatus veiks ir toliau kylantys atlyginimai Lietuvoje bei nuolat auganti konkurencija dėl darbuotojų. Čia pranašumą turės tie, kurie savo organizacijose puoselėja įsitraukimo kultūrą ir nuolat investuoja į tai, kad jose dirbti būtų gera. Laimės tie, kurie pirmauja ne tiek gero darbdavio įvaizdžio, kiek turinio srityje ir tą darys nuosekliai ne vienerius metus.