Kai 1926 metais škotas Johnas Logie Bairdas pristatė pirmąją televiziją, transliavusią nespalvotą 30 eilučių vaizdą, tai atrodė it stebuklas. Šiandien jau kasdienybe ir savaime suprantamu dalyku tapo spalvotos HD raiškos (1080 horizontalių eilučių) transliacijos, kurias dar ir galima stabdyti, atsukti ir naršyti po dviejų savaičių įrašus.
„Mokamos televizijos paslaugomis Lietuvoje naudojasi kas antras namų ūkis, iš jų beveik pusė žiūri išmaniąją IPTV televiziją. Keičiasi ir pačios televizijos suvokimas, ji peržengė tradicinių transliacijų ir televizoriaus ekrano ribas. TV turinys – filmai, serialai, laidos, sporto ir renginių transliacijos – prieinamas įvairiausiose platformose, pradedant „YouTube“ ir baigiant HBO, taigi žmonės gali rasti ir žiūrėti jiems aktualų turinį tada ir taip, kaip jiems patogu. Ir tai – tik pradžia“, – sako „Telia“ Privačių klientų vadovas Nortautas Luopas.
Naujos galimybės keičia ir žmonių įpročius. Nors kabelinės TV transliuotojai Europoje išgyvena aukso amžių, jam prognozuojama pabaiga, kadangi vis daugiau žmonių, ypač jaunesnių, renkasi kitas turinio platformas, pirmiausia – internetines transliacijas. Be to, daugėja žmonių, kurie sutinka mokėti už internetu gaunamą turinį: „GlobalWebIndex“ apklausų duomenimis, 2014 metais tik 15 proc. apklaustųjų teigė mokėję už filmą ar transliavimo paslaugą, o pernai tokių buvo jau 22 proc.
Pokyčiai dar tik prasideda
Žiūrovų dėmesio, laiko ir pinigų su naujais verslo modeliais siekia ir telekomunikacijų bendrovės, kurios tampa ne tik televizijų ir internetinių turinio platformų jungėjais, bet ir pačios pradeda valdyti televizijas bei kurti filmus ir serialus. Antai lapkričio pradžioje Europos Komisija patvirtino „Telia Company“ grupės sandorį, kuriuo ji įsigijo kompaniją „Bonnier Broadcasting“, valdančią TV4, „C More“ Švedijoje ir MTV kanalą Suomijoje. „Telia Company“ valdybos pirmininkė Marie Ehrling teigia, kad į savo verslą įtraukdama žiniasklaidą bendrovė siekia kurti didesnę vertę klientams ir akcininkams.
Naujienų yra ir Lietuvoje: neseniai „Telia“ pristatė „Telia Play“ internetinę turinio platformą, kuri išmaniosios televizijos turinį ir funkcijas leidžia turėti telefonuose, planšetėse ir kompiuteriuose. Kol kas ši paslauga prieinama atrinktiems testuotojams, artimiausiu planuojama suteikti galimybę naują platformą nemokamai išbandyti visiems „Telia TV“ klientams.
Lietuvos interneto srauto liūto dalis tenka būtent vaizdo turiniui, kadangi jis yra reikliausias duomenims. Tai patvirtina ir „Telia“ tinklo statistika: atlikus matavimus piko metu nustatyta, kad net 57 proc. viso šio interneto teikėjo interneto srauto Lietuvoje sudarė „Telia TV“ turinys, 23 proc. teko tarptautiniam interneto srautui, 15 proc. – vietiniam ryšiui, likusius 5 proc. sudarė mobilusis internetas. Atkreipkite dėmesį: „Telia“ Lietuvoje turi per 1,3 mln. mobiliojo ryšio klientų ir apie 240 tūkst. „Telia TV“ žiūrovų, tačiau pastarieji generavo dešimteriopai didesnį duomenų srautą nei visi mobilieji kartu sudėjus.
Skaitmeninės TV sprendimus kelioms „Telia“ rinkoms kuriančios programuotojų komandos vadovas Almantas Klimas teigia, kad „Telia Play“ anksčiau buvo pristatyta Skandinavijos šalyse, kuriose vaizdo turinys per televizorius žiūrimas vidutiniškai 50 proc. laiko. Likęs laikas tenka kompiuteriams (vidutiniškai 33 proc.) ir išmaniesiems telefonams bei planšetėms (apie 17 proc.). Taigi sprendimas, leidžiantis žiūrėti televiziją telefone, buvo itin palankiai priimtas.
Skandinavai televiziją mažuosiuose ekranuose žiūri ne tik per svarbias sporto varžybas, nespėję laiku grįžti namo, bet ir pasirodžius naujoms populiarių serialų serijoms (pvz., „Game of Thrones“), taip pat kelionių ir atostogų metu. „Telia Play“ sprendimas tampa aktualus ir tais atvejais, kai šeimos nariai nori žiūrėti skirtingą turinį – tokiu atveju vienam tenka didysis televizoriaus ekranas, kitas gali įsijungti telefoną ar planšetę.