Aktyviai remiama privati iniciatyva „Kompiuteriukai vaikams“ sėkmingai juda ambicingo tikslo link: organizatoriai nori visiems Lietuvos penktokams padovanoti po „Micro:bit“ mikrokompiuterį. Tai turėtų pažadinti vaikų norą domėtis technologijomis, technine kūryba. Tiesa, ne visų rajonų žmonės ar įmonės yra vienodai vieningi, tad šiuo metu Kaune ir Klaipėdoje dar trūksta nemažai lėšų, kurių reikia norint paskatinti IT edukaciją.
Tikimasi, kad šis projektas suteiks daugiau galimybių šių rajonų vaikams kūrybiškai naudoti technologijas ir mokytis programavimo, logikos, robotikos pagrindų – bei daugelio kitų šiandieniniame pasaulyje reikalingų įgūdžių.
„Micro:bit“ kompiuteriukai yra programuojami itin paprastai, nes buvo sukurti būtent vaikams ir jų mokymuisi – todėl jie tinkami pirmiesiems žingsniams į kūrybos ir technologijų pasaulį.
Siekiama pakartoti Jungtinės Karalystės projekto sėkmę
„Micro:bit“ projektas buvo sukurtas Jungtinėje Karalystėje, kur jis yra susilaukė didžiulės sėkmės. Kiekvienais metais šalyje mokiniams yra išdalijama iki 1 milijono tokių kompiuteriukų. Pagal 2017-ųjų liepos apklausą Jungtinėje Karalystėje net 45% vaikų, išbandžiusių programavimą su „Micro:bit“, svarsto galimybę toliau siekti karjeros kompiuterinių mokslų srityse, ir net 85% apklaustų mokytojų patvirtino, kad šis projektas pagerino informacinių technologijų pamokų kokybę nei mokinių patirtį jose.
„Kompiuteriukai vaikams“ projekto organizatoriai teigia, jog projektui Lietuvoje kol kas sekasi taip pat gerai. Širvintose savanoriai atliko nedidelę apklausą ir rezultatai nuteikia optimistiškai: po pirmosios programavimo su „Micro:bit“ pamokos buvo apklausti 63 penktokai ir net 92% respondentų atsakė, jog po pirmosios pažinties su kompiuteriuku, informacinės technologijos atrodo įdomesnės.
Pažadintas mokytojų entuziazmas, kuriuo užkrėsti ir vaikai
Projekte dalyvaujantys informatikos mokytojai nusiteikę entuziastingai – nors jie žino, kad priprasti prie naujos įrangos teks ne tik mokiniams, bet pačia projekto sėkme jie neabejoja. Prie tikslo įgyvendinimo jie prisideda ir patys – dažnas mokytojas su „Micro:bit“ dirba ne tik pamokose ar būreliuose, bet ir po jų.
Širvintų Atžalyno progimnazijos informatikos mokytojas Edvardas Gatelis gavo kelis pirmuosius „Micro:bit“ kompiuteriukus dar šių mokslų metų pradžioje, ir jis jau įsitikino, kad su šia platforma dirbti nėra sunku.
Tuo tarpu Utenos Vyturių progimnazijos muzikos mokytojas Linas Vaitiekėnas, turintis ir kompiuterių inžinieriaus išsilavinimą, į kompiuteriukus stengiasi pažvelgti kūrybiškai: jis padėjo suorganizuoti konkursą „Aprenk Micro:bit“, kurio tikslas yra ne programavimas, bet paties kompiuteriuko „aprengimas“ ir apsaugojimas fiziškai. L. Vaitiekėnas panaudojo ir savo muzikinius gabumus – mokytojas Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio proga iki mokslo metų pabaigos mokykloje įrengs muzikinius laiptus, kuriais bus galima sugroti net ir Lietuvos himną. Visas šis technologinis-muzikinis projektas veiks panaudojant „Micro:bit” kompiuteriukus ir jų priedus.
Kadangi „Micro:bit“ gali būti panaudojamas įvairiai, „Kompiuteriukai vaikams“ komanda kviečia mokytojus kūrybiškai išbandyti „Micro:bit“ ir muzikos, ir anglų – ar net ir kūno kultūros pamokose.
Musninkų Alfonso Petrulio gimnazijos informacinių technologijų mokytoja Kristina Gatelienė atkreipia dėmesį, kad programavimas nėra tik matematika, skaičiai ir eilutės: „Matematika programavimui nėra pagrindas. Tiesiog reikia turėti loginį mąstymą – o tai jau yra visai kitas „kampas“. Programuojant labai svarbus ir kūrybiškumas!“
Būtent todėl mokytojams projekto „Kompiuteriukai vaikams“ komanda kartu su leidykla „Šviesa“ yra paruošusi „Micro:bit“ užduotis lietuvių bei matematikos ir informatikos pamokoms. Žinoma, „Kompiuteriukai vaikams“ organizatoriai skatina neapsiriboti pateikta medžiaga ir į „Micro:bit“ žvelgti laisvai, išnaudoti įrenginio galimybes kitose pamokose, kurti unikalius projektus ir įgyvendinti savo bei vaikų idėjas.
Tokiu mokytojų entuziazmu ir darbine nuotaika užsikrėtė ir vaikai – penktokas Rokas iš Širvintų Atžalyno progimnazijos iki šiol nebuvo bandęs programuoti, tačiau pirmoji pamoka jam patiko: „Supratau, kad šiek tiek pasimokęs programuoti gali bet kas. Pamoka man labai patiko – ypač tai, kad išmokome kurti popieriaus, akmens ir žirklių žaidimą! Per pamokas su „Micro:bit“ dirbame kitaip, bet po šiandienos netgi susidomėjau „Micro:bitų“ būreliu.“
Paaiškėjo, kad vaikai nori kurti ne tik žaidimus, bet ir įrankius, padėsiančius matematikos pamokoje – ar net oro drėgmės matuoklį.
Mokymais džiaugiasi ir patys savanoriai
Mokymais ir jų rezultatais džiaugiasi ne tik penktokai su mokytojais, bet ir patys lektoriai. Kadangi prie „Kompiuteriukai vaikams“ projekto jie paprastai prisideda turėdami tik programavimo – bet ne pedagoginės ir darbo su vaikais – patirties, lektoriai įsitikina, kad toks darbas gali būti smagus ir visai nesunkus – o vaikams naujovės visada atneša įkvėpimo.
VU MIF studentas ir savanoris Lukas Rakauskas, vedęs paskaitas Širvintose, išskyrė vaikų norą tobulėti ir jų unikalų mąstymą: „Visi mokiniai noriai mokėsi programuoti su „Micro:bit“. Na, o motyvuotiems vaikams aiškinti bet kokią temą yra daug paprasčiau. Iš jaunesniosios kartos turbūt geriausiai išmokau sudėtingose situacijose atrasti paprastą sprendimą. Vaikai, norėdami greičiau atlikti tam tikrą užduotį, kartais sugalvoja neįprastų, tačiau gudrių sprendimų – kad tik jiems būtų paprasčiau.“
„Kompiuteriukai vaikams“ savanoriai visada yra apmokomi, o dalyvių skaičiaus ribų nėra, todėl organizatoriai kviečia kreiptis tiek pavienius asmenis, tiek įmonių komandas – kurios norėtų išbandyti „Micro:bit“, aplankyti vieną iš Lietuvos regionų ir pasisemti teigiamų emocijų bei patirties, kaip tai padarė Lukas bei kiti projekto dalyviai.
Prisidėti prie projekto galite https://kompiuteriukai.lt.