Ekspertė: Kas tas ICO, ir kaip neapsigauti į tai investuojant?

2017 m. gruodžio 20 d. 09:53
Laura Kornelija Inamedinova
Fintech – arba finansų technologijos – tampa vis labiau ir labiau augančia verslo niša. Mobiliosios mokėjimo aplikacijos, kartu siūlančios ir debetines korteles, sudaro nemažą konkurenciją tradiciniams komerciniams bankams, o kriptovaliutų (skaitmeninio formato pinigų, į apyvartą paleidžiamų ne centrinio banko ir galimų naudoti kaip atsiskaitymo forma tiek virtualioje erdvėje, tiek realiame gyvenime) vertė siekia neregėtas aukštumas ir, pasak tarptautinių ekspertų, tai dar nėra pabaiga.
Daugiau nuotraukų (1)
Kartu su kriptovaliutomis vos prieš metus atėjo ir nauja tendencija – ICO (angliškai “Initial Coin Offering”). Tai – naujas būdas pritraukti kapitalo, kurio metu pinigai yra renkami ne iš verslo angelų ar rizikos kapitalo fondų, bet iš plačios visuomenės. Nebūtina nei įkurti kompanijos, nei paruošti teisinių dokumentų. Užtenka tik sukurti Bitcoin piniginę, kompanijos tinklapį ir padaryti gerą rinkodaros kampaniją. Toks lengvas įėjimas į rinką jau padėjo ne vienai lietuviškai kompanijai gauti milijoninį kapitalą, tačiau ne viskas yra taip gražu, kaip atrodo. Dažnai į viešumą išlenda kompanijos su išpūstais skaičiais, neaiškiais produktais ir abejotinos ateities prognozėmis.
Kadangi pati jau kelis metus konsultuoju fintech, o tuo tarpu ir ICO įmones komunikacijos klausimais, noriu pasidalinti savo pastebėjimais, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį, norint investuoti į įvairias fintech siūlomas paslaugas, bei taip pat jau minėtus ICO.
1) Aiškus produktas ir jo sprendžiama problema.
Labai svarbiu aspektu tampa kūrėjų komunikacija su vartotoju. Jei kaip vartotojas nesuprantate, koks projekto tikslas, tai galima laikyti pirmuoju pavojaus signalu. Tiesa, jį nėra sunku ištaisyti – visada skatinu potencialų klientą kontaktuoti su verslininkais, pristatančiais produktą. Jei tiesiogiai kalbantis neišeina gauti ir suvokti norimos informacijos, turiu dvi liūdnas žinias. Pirma, produkto kūrėjui vertėtų permąstyti, ar idėja pakankamai gera, jei jos neišeina perteikti paprastai bei aiškiai. Antra, vartotojui tikrai nėra reikalo rizikuoti ir investuoti pinigų į neaiškią veiklą. Fintech šiuo metu yra itin populiarus sektorius, kuris pritraukia kad ir ambicingus, pakiliai nusiteikusius, tačiau elementarios kompetencijos stokojančius pradedančiuosius verslininkus, galinčius įdomią idėją netyčia paversti dideliu fiasko, kuris finansiškai nuskriaustų ir susidomėjusius investuotojus. Dėl šių priežasčių startuolių bankroto procentas yra išties didelis.
2) Patikimumas
Aferos, kad ir kaip bebūtų gaila, tebėra dažnai pasitaikantis reikalas finansinių technologijų sektoriuje. Kalbant apie pastarojo meto tendencijas, itin daug sukčių atsiranda tarp ICO kompanijų. Labai svarbu patiems vartotojams tyrinėti šaltinius ir domėtis kompanijos užkulisiais, žmonėmis, kurie su ja dirba. Šiais laikais nėra sunku rasti informacijos apie turbūt bet ką šiame pasaulyje – tereikia paspausti kelis mygtukus “Google” interneto paieškoje. Socialiniai tinklai ar seni straipsniai naujienų puslapiuose gali papasakoti apie žmogų žymiai daugiau, nei pastebėsite bendraudami telefonu ar susitikime. Labai dažnai šis primityvus būdas padeda atskleisti ne itin malonias tam tikrų verslininkų biografijos detales. Mano asmenine nuomone, socialiniai tinklai yra be galo vertingi atskleidžiant tikrąjį žmogaus – kaip darbuotojo ar verslininko – veidą. Geriausiai yra išanalizuoti „LinkedIn“ tinklą, kuriame galite atlikti mažą tyrimą, stebėdami profilyje išvardintus darbus ir rekomendacijas. Ar tą darė tik žmogaus draugai, ar ir kolegos? Kokia darboviečių reputacija? Šie ir panašūs paprasti klausimai gali tapti tikrai naudingu rodikliu.
3) Ateities tendencijos
Ar veikla, į kurią norite investuoti, turi gerų perspektyvų, ar tėra tik išpūstas burbulas, kuris kažkada gali smarkiai nuvertėti? O galbūt jums yra siūlomas atgyvenęs ir nebe toks svarbus dalykas (pavyzdžiui, norintiems ateityje išlošti, automobilių pramonės žinovai šiuo metu pasiūlytų investuoti į elektrinius ar savaeigius automobilius, o ne tradicines transporto priemones, varomas benzinu ar dyzeliu)? Visada svarbu pasidomėti tuo, kuo jus dominanti prekė gali būti įdomi bei svarbi ilgalaikėje perspektyvoje. Tai padeda ne tik išlošti finansiškai, bet ir geriau praplėsti akiratį bei galbūt patiems gebėti nuspėti galimas tendencijas, matant kaitą ir inovacijas technologijų pasaulyje.
4) Ekspertų nuomonė
Jei jaučiatės ICO srityje nepatyrę, nenusiminkite – nei vienas negimėme mokėdamas, o srities entuziastai bei profesionalai mielai pasidalins savo žiniomis ir nuomone apie vieną ar kitą verslą. Nebijokite klausti, domėtis, pasidalinti įspūdžiais ar nerimu. Tokie pokalbiai padeda suprasti visą ICO struktūrą, kuri iš pradžių gali pasirodyti pakankamai sudėtinga. Svarbiausia kontaktuoti su žmonėmis, kuriais galite pasitikėti – nepamirškite ankstesniuose punktuose aprašytų patarimų apie internetinę paiešką. Beje, galite mėginti susisiekti su ekspertais per socialinius tinklus – nieko neprarasite, o gal ir išlošite tiek patarimą, tiek naudingą kontaktą ateičiai.
5) Skaičiai
ICO ar bet kokio kito fintech produkto planuojamas biudžetas, pinigų paskirstymas, bei būdai, kuriais mėginama pinigus susirinkti, yra be galo svarbūs faktoriai, kurie gali daug papasakoti apie idėjos rimtumą. Pagal matomus skaičius galite nuspręsti, ar planai yra realistiški, o taip pat suprasti idėjos dydį, kažkiek sužinoti apie potencialią rinką. Šie dalykai taip pat yra vertingi norint investuoti, nes gali lemti jūsų išlošiamos sumos dydį. Jei sunkoka orientuotis rinkos vingrybėse, nepamirškite ankstesnio patarimo – padiskutuokite šia tema su finansines technologijas išmanančiu ir patikimu žmogumi.
Taigi, išvardinau penkias detales, į kurias svarbu atkreipti dėmesį iš pirmo žvilgsnio žavinčiame ICO produkte. Mano nuomone, domintis verslu (kaip ir bet kuria kita sritimi), svarbiausia yra neprarasti kritinio mąstymo ir sveiko proto. Gilinkitės, analizuokite, kvestionuokite – juk dabar 2017-ieji metai ir galimybės iškasti bet kokią informaciją tampa begalinės. Tačiau net ir prašovę nenusiminkite – verslo pasaulis yra pakankamai nenuspėjamas, ir net tvarkingai bei sėkmingai sustatytas verslas turi nedidelę galimybę griūti. Kita vertus, galbūt tai ir yra šios industrijos žavesys?
ICOFintechVerslas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.